KT:n yrityssektorin työehtosopimukset sopimuskaudella 2025–2028

Tässä jäsenkirjeessä käydään läpi KT:n yrityssektorin jäsenyhteisöjen soveltamat työehtosopimukset sekä niiden keskeinen sisältö sopimuskaudelle 1.5.2025–29.2.2028. Jäsenkirjeessä käydään läpi kaikkia yrityksiä koskevat yhteiset työehtosopimukset sekä kunkin alan soveltamat erilliset työehtosopimukset:

  1. Kaikkia KT:n jäsenyhteisöjä koskee ns. raamisopimus (liite 1), joka koostuu kahdesta työehtosopimuksesta
    -    Työehtosopimus KT:n yrityssektorin työehtosopimuksista ja neuvottelumenettelyistä
    -    Työehtosopimus KT:n yrityssektorin yhteisistä määräyksistä
     
  2. Palvelualan jäsenyhteisöjä koskee
    -    KT:n yrityssektorin yleinen työehtosopimus 2025–2028 (YTES 2025–2028)
    -    TTES 2025–2028 (ks. kappale ”YTESin soveltamisala”)
    -    Palkanmuunto-ohje KVTESistä YTESiin (liite 10)
     
  3.  Opetusalan jäsenyhteisöjä koskee
    -    KT:n yrityssektorin opetushenkilöstön työehtosopimus 2025–2028 (OTES 2025–2028)
    -    KT:n yrityssektorin yleinen työehtosopimus 2025–2028 (YTES 2025–2028)
     
  4. Sosiaali- ja terveydenhuollon alan jäsenyhteisöihin sovelletaan hyvinvointialueiden työ- ja virkaehtosopimuksia (SOTE-sopimus, LS ja HYVTES). Niiden soveltamiseen sopimuskauden aikana liittyvät erityismääräykset sovittiin seuraavilla vain KT:n yrityssektorin jäsenyhteisöjä koskevilla allekirjoituspöytäkirjoilla
    -    KT:n yrityssektorin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työehtosopimus 2025–2028 (liite 12)
    -    KT:n yrityssektorin hyvinvointialan yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirja (liite 13)
    -    KT:n yrityssektorin palveluksessa terveyden- ja sosiaalihuollossa toimiviin lääkäreihin ja hammaslääkäreihin sovellettava työehtosopimus 2025–2028 (liite 14)
     
  5. Henkilöstövuokrausalan jäsenyhteisöjä koskee
    -    KT:n yrityssektorin henkilöstövuokrausalan työehtosopimus 2025–2028 (Vuokra-TES 2025–2028)
     

1 Kaikkia KT:n yrityssektorin jäsenyhteisöjä koskeva ns. raamisopimus

Raamisopimukseen on koottu kaikkia jäsenyhteisöjä koskevat, koko yrityssektorin neuvottelujärjestelmää koskevat määräykset. Raamisopimus (liite 1) koostuu kahdesta erillisestä työehtosopimuksesta. 

Työehtosopimus KT:n yrityssektorin työehtosopimuksista ja neuvottelumenettelyistä on pysyväisluonteiseksi tarkoitettu sopimus. Se on voimassa toistaiseksi, mutta irtisanottavissa kuuden kuukauden irtisanomisajalla. Sopimuksen 2 §:ssä määritellään KT:n yrityssektorin aloittaiset työehtosopimukset sekä niiden sopijaosapuolet. Sopimuksen 3 §:ssä todetaan työehtosopimuslain mukainen työehtosopimusten noudattamiskäytäntö yrityksen työnantajajärjestön vaihdostilanteessa sekä siihen liittyvä mahdollinen toisin sopiminen. Eroja Avainta ry:n 30.4.2025 päättyneisiin työehtosopimuksiin on mm. sopimusten nimissä sekä sopijaosapuolissa.

Sopimuksen liitteessä kuvataan paikallista sopimista ja erimielisyysneuvotteluja koskevat menettelytavat. Sisällöllisesti määräykset vastaavat pitkälti sekä AVAINTESin neuvottelumenettelylukua sekä kunta- ja hyvinvointialojen pääsopimusta.

Työehtosopimus KT:n yrityssektorin yhteisistä määräyksistä (osa raamisopimusta, ks. liite 1) on voimassa sopimuskauden ajan. Sopimuksen sisältää seuraavat määräykset:

2 § Ay-jäsenmaksuperintä 

Ay-jäsenmaksujen perintä on pakollista ja perustuu KT:n yleiskirjeessä 4/2022 annettuun ohjeeseen. Pakollisuus on muutos verrattuna AVAINTA ry:n työehtosopimuksiin. Niiden jäsenyhteisöjen osalta, jotka eivät ole maksuja perineet, noudatetaan siirtymäaikaa 31.12.2025 saakka tai vuoden KT:n jäseneksi liittymisestä.

3 § Luottamusedustajia koskevat määräykset

Luottamusmies -käsite korvataan käsitteellä ”luottamusedustaja”. Luottamusedustajia koskevat määräykset ovat alakohtaisissa työehtosopimuksissa. Sote-alan osalta noudatetaan HYVTES-sopimuksen luottamusedustajia koskevaa lukua. Varsinainen muutos AVAINTA ry:n työehtosopimuksiin on mahdollisuus sopia yhteisistä luottamusedustajista muiden KT:n jäsenyhteisöjen kanssa. Yhteisen luottamusedustajan nimeäminen ei siis ole pakollista, vaan edellyttää aina myös jäsenyhteisöjen suostumuksen. Järjestely on myös toissijainen ns. jäsenyhteisökohtaisiin luottamusedustajiin nähden.

4 § Työsuojelua ja työsuojeluvaltuutettuja koskevat määräykset

  • KT:n yrityssektorilla sovelletaan kunta- ja hyvinvointialan työsuojelun yhteistoimintaa koskevaa työ- ja virkaehtosopimusta (liite 2). Kuitenkaan jäsenyhteisöissä ei sovelleta työsuojelun yhteistoimintasopimuksen 8 §:n mukaisia työsuojeluvaltuutetun ajankäyttöön, ansionmenetyksen korvaamiseen tai korvauksiin liittyviä määräyksiä.  Sopimuksen mukainen työsuojelun yhteistoimintahenkilöstön ja työsuojelutoimikunnan toimikausi on neljä vuotta. Työsuojelun yhteistoiminnasta voidaan sopia paikallisesti toisin (ml. työsuojelun yhteistoimintahenkilöstön ja työsuojelutoimikunnan toimikausi). Sopimusosapuolet suosittelevat, että jäsenyhteisöt noudattaisivat yhtenäistä työsuojelun yhteistoimintahenkilöstön nelivuotiskautta (1.1.2026–31.12.2029). Kuitenkin nykyiset työsuojeluvaltuutetut jatkavat tehtävissään toimikautensa loppuun, jonka jälkeen siirrytään yhteistoimintasopimuksen mukaiseen toimikauteen.
  • Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla sovelletaan kunta- ja hyvinvointialan työsuojeluvaltuutetun ajankäyttöä ja ansionmenetyksen korvaamista koskevaa työ- ja virkaehtosopimusta (liite 3). Ajankäytöstä voidaan myös sopia paikallisesti toisin.
  • Muilla yrityssektorin sopimusaloilla ei sovelleta kunta- ja hyvinvointialan työsuojeluvaltuutetun ajankäyttösopimusta, vaan työsuojeluvaltuutetun ajankäytöstä sovitaan jäsenyhteisökohtaisesti. Osapuolet korostavat, että työsuojeluvaltuutetulla on tärkeä rooli työsuojelun yhteistoiminnan sekä työpaikan turvallisuutta ja terveellisyyttä edistävien toimintatapojen kehittämisessä. Työsuojeluvaltuutetun ajankäyttöä määriteltäessä tulee huomioida ajankäyttöön vaikuttavat seikat. Työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 34 §:n mukaisesti työsuojeluvaltuutetun tehtävien hoitamista varten tarvittavaa aikaa määrättäessä on otettava huomioon tämän edustamien työntekijöiden lukumäärä, työpaikan alueellinen laajuus, työskentelypaikkojen lukumäärä ja niissä suoritettavan työn luonne, töiden järjestelystä johtuvat työsuojeluvaltuutetun tehtävien määrään vaikuttavat tekijät sekä muut työntekijöiden turvallisuuteen ja fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen vaikuttavat työturvallisuuslaissa tarkoitetut haitta-, vaara- ja kuormitustekijät.
  • Paikallisesti työsuojelun yhteistoiminnasta sovittaessa on muutoinkin huomioitava työsuojelun valvontalain vähimmäisvaatimukset.
  • Työsuojeluvaltuutettujen korvauksia koskevat määräykset on sovittu alakohtaisissa työehtosopimuksissa. (YTES 113 §, HYVTES IX luku 2 §, Vuokra-TES 110 §)
  • Pilotti työsuojeluvaltuutetun ajankäytön määräytymiseen (liite 4)
    •    Osapuolet ovat sopineet sopimuskaudella alkavasta ja työsuojelutoimikauden 2026–2029 ajan kestävästä pilotista. Pilotilla kerätään tietoa ja kentän kokemuksia edustettavien määrään perustuvasta ajankäytön määräytymisestä. Tietoa hyödynnetään sopimuskauden aikana henkilöstön edustajien asemaa tarkastelevassa työryhmässä kehitettäessä työsuojeluvaltuutetun ajankäyttöön liittyviä sopimusmääräyksiä. 
    •    Pilottiin osallistuminen on mahdollista myös KT:n jäsenyhteisöinä oleville jäsenyhteisöille. Pilottiin voivat osallistua jäsenyhteisöt, joilla työsuojelutoimikausi on yhteneväinen kuntien ja hyvinvointialueiden kanssa. Työsuojelutoimikauden tulisi näin ollen olla nelivuotinen ja tuleva toimikausi olisi 2026–2029. 
    •    Pilotin tarkempi sisältö, pilotin pohjana käytetty edustettavien määrään perustuva taulukko sekä edellytykset työpaikkojen osallistumiselle ilmenevät liitteestä 4.
    •    Jäsenyhteisöt voivat ilmoittaa halukkuudestaan pilottiin 31.12.2025 mennessä osoitteeseen tyry@kt.fi
    •    Lisätietoja pilotista antaa Minna Salli (minna.salli@kt.fi, p. 040 720 8952)

5 § Ay-koulutusta koskevat sopimukset

  • Työ- ja virkaehtosopimusta ammattiyhdistyskoulutuksesta (liite 5) noudatetaan KT:n yritysjaoston jäsenyhteisöissä.
  • Sopimusmääräysten uudistamisesta on neuvoteltu KT:n, JAU ry:n, JUKO ry:n ja Sote ry:n kesken. Uutta sopimusta sovelletaan yrityssektorilla 1.5.2025 lukien. Myös osaamisen kehittämisen suositusta on päivitetty.
  • Ammattiyhdistyskoulutusta koskevan sopimuksen nimi on saatettu vastaamaan myös KT:n yrityssektoria ja sopimuksen 1 §:n soveltamisalaan on lisätty KT:n yritysjaoston jäsenyhteisöt. 
  • Sopimuksen 2 §:n ammattiyhdistyskoulutukseen osallistumisen edellytysten osalta on sovittu, että jäsenyhteisöille tarjottavien koulutusten kurssitiedoista ja sisällöistä tulee ilmetä jäsenyhteisöihin sovellettavat työehtosopimukset ja/tai soveltuva lainsäädäntö sekä jäsenyhteisön toimintaympäristö. 
  • Sopimuksen 3 §:ssä on sovittu, että jäsenyhteisössä voidaan myöntää palkallisena enintään puolet yhteistoimintakoulutuksen määrästä kalenterivuodessa. Näin ollen jäsenyhteisössä voidaan myöntää yhteistoimintakoulutusta enintään 1 viikko kalenterivuodessa.
  • Sopimuksen 4 §:ssä on selkiytetty työsuojeluyhdyshenkilön koulutusoikeutta siten, että siitä voidaan sopia paikallisesti toisin. Lisäksi on sovittu, että pääsopijajärjestön alayhdistyksen paikallisyhdistyksen varapuheenjohtajan oikeudesta osallistua luottamusedustajakoulutukseen voidaan sopia paikallisesti.
  • Sopimuksen 5 §:ssä on sovittu, että koulutustyöryhmä voi hyväksyä jäsenyhteisölle suunnattujen yhteistoiminta- ja luottamusedustajakoulutusmääräksi enintään puolet yhden pääsopijajärjestön kunakin vuonna järjestämien kurssien oppilaspäivien kokonaismäärästä. Luottamusedustajakoulutuksen enimmäismääräksi sovittiin 19 000 oppilaspäivää kalenterivuotta kohden. Tähän lasketaan mukaan KT:n yritysjaoston oppilaspäivät. 
  • Lisäksi sopimukseen on tehty stilistisiä muutoksia ja luottamusmies-termi on muutettu luottamusedustajaksi.
  • Osapuolet uudistivat henkilöstön osaamisen kehittämistä koskevan suosituksen (liite 6). Uudessa suosituksessa on huomioitu myös KT:n yrityssektorin jäsenyhteisöt. Suositus korostaa henkilöstön osaamisen kehittämisen merkitystä muuttuvassa toimintaympäristössä. Siinä avataan muun muassa henkilöstön kehittämisen eri menetelmiä.

6 § Yrityssektorin palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskevat kehittämisohjelmat 2026–2028

  • Kehittämisohjelma on sovittu eri sisältöisesti eri aloille. Palvelu- ja opetusalojen kehittämisohjelman erät ja muu sisältö on kirjattu raamisopimuksen tähän pykälään. Henkilöstövuokrausalalla (Vuokra-TES) noudatetaan kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelmaa 2026–2028 (liite 7). Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla (SOTE-sopimus, HYVTES, LS) noudatetaan kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelman 2026–2028 lisäksi palkkauksen kehittämistä ja palkkojen yhteensovittamista koskevia työehtosopimuksia (liite 8).
  • Kunkin eri alan kehittämisohjelmien erät on käyty läpi tämän jäsenkirjeen työehtosopimuksia koskevissa kohdissa. Niissä on myös kuvattu kunkin erä neuvottelumenettelyjä ja muita erityispiirteitä.

2 KT:n yrityssektorin yleinen työehtosopimus 2025–2028 (YTES 2025–2028)

YTESin voimassaolo

Sopimus on voimassa 1.5.2025–29.2.2028. Sopimus ei ole irtisanottavissa kauden aikana.

Tämä jäsenkirje on laadittu yhdessä pääsopijajärjestöjen JAU ry:n ja JUKO ry:n kanssa ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä.

Jäsenkirjeen liitteenä on KT:n yrityssektorin yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 (YTES) allekirjoituspöytäkirja (liite 9). Samoin jäsenkirjeen liitteenä ovat allekirjoituspöytäkirjan liitteet, joilla on sovittu aiempaan AVAINTESiin nähden muuttuneista tai YTESin uusista sopimusmääräyksistä (liite 10).

Edellisen sopimuskauden aikana KVTESiä liikkeen luovutuksen tai yhtiöittämisen perusteella noudattaneet jäsenyhteisöt ovat siirtyneet YTESin piiriin 1.5.2025 työehtosopimuksen tultua voimaan. Palkka pyritään muuntamaan YTESin palkkausjärjestelmän mukaiseksi syksyn 2025 aikana. Muunnosta annetaan tarkempia ohjeista viimeistään alkusyksyllä.

YTES, palkantarkistukset 2025–2028

KT:n yrityssektorin yleinen työehtosopimus 2025–2028 noudattaa palkankorotusten (yleiskorotukset ja paikalliset järjestelyerät 1.10.2025, 1.8.2026, 1.10.2026 ja 1.4.2027) osalta pääosin kunta- ja hyvinvointialan ratkaisua.  Korotukset on sovittu KT:n yrityssektorin yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirjassa (liite 9).

Paikallisiin järjestelyeriin 2026 ja 2027 liittyy työnantajaperälautamääräys, samoin kuin muihinkin kunta- ja hyvinvointialan sopimuksiin. Ainoastaan paikallinen järjestelyerä 1.4.2027 on kunta- ja hyvinvointialaan verrattuna 0,03 %-yksikköä pienempi. Tätä selittää tilapäisen hoitovapaan ikärajan nousu 12 vuoteen 1.1.2026 alkaen.

Kehittämisohjelman mukaiset paikalliset erät maksetaan YTESin piirissä 1.10.2026 ja 1.4.2027. Kehittämisohjelma ei sisällä YTESin piirissä paikallista erää vuonna 2028.

YTESin palkantarkistukset vuonna 2025

Yleiskorotus 1.10.2025 lukien

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.10.2025 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 53 euroa, kuitenkin vähintään 2,5 prosenttia.  

Ensimmäinen yleiskorotus, 1.10.2025, on ns. sekalinjainen. Yleiskorotus tehdään euromääräisenä 2120 euron ja sitä pienempiin peruspalkkoihin. Näitä peruspalkkoja yleiskorotetaan 53 eurolla. Jos työntekijä on osa-aikainen, euromääräinen korotus tehdään osa-aikaprosentin suhteessa.

YTESin palkantarkistukset vuonna 2026

Yleiskorotus 1.8.2026 lukien

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.8.2026 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 2,27 prosenttia.

Paikallinen järjestelyerä 1.10.2026 lukien

Paikallinen järjestelyerä on 0,2 prosenttia jäsenyhteisön tämän työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden peruspalkkojen palkkasummasta. Paikallisen erän kohdentamisesta neuvotellaan allekirjoituspöytäkirjassa kuvatulla tavalla. Jos paikallisen erän jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja.

Kehittämisohjelman mukainen paikallinen järjestelyerä 1.10.2026 lukien

Vuonna 2026 erän suuruus on 0,3 % YTESin palkkasummasta. Paikallisen järjestelyerän kohdentamisesta neuvotellaan pääsopijajärjestön tai sopijajärjestön luottamusedustajan kanssa pyrkien mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen tai ellei työpaikalla ole valittu pääsopijajärjestön tai sopijajärjestön luottamusedustajaa, työnantaja päättää järjestelyerän käytöstä.

YTESin palkantarkistukset vuonna 2027

Yleiskorotus 1.4.2027 lukien

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.4.2027 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 2,0 prosenttia.  

Paikallinen järjestelyerä 1.4.2027 lukien

Paikallinen järjestelyerä on 0,37 prosenttia jäsenyhteisön tämän työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden peruspalkkojen palkkasummasta. Paikallisen erän kohdentamisesta neuvotellaan allekirjoituspöytäkirjassa kuvatulla tavalla. Jos paikallinen erän jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja.

Tästä järjestelyerästä on kohdennettu 0,03 % tilapäisen hoitovapaan ikärajan nostoon. Tästä syystä erä on 0,03 % pienempi kuin vastaava erä on muissa kunta- ja hyvinvointialan sopimuksissa.

Kehittämisohjelman mukainen paikallinen järjestelyerä 1.4.2027

Vuonna 2027 erän suuruus on 0,3 % YTESin palkkasummasta. Paikallisen järjestelyerän kohdentamisesta neuvotellaan pääsopijajärjestön tai sopijajärjestön luottamusedustajan kanssa pyrkien mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen tai ellei työpaikalla ole valittu pääsopijajärjestön tai sopijajärjestön luottamusedustajaa, työnantaja päättää järjestelyerän käytöstä.

Vuoden 2027 palkantarkastuksiin on sovittu perälautamääräys, jolla korotustaso on sidottu teknologiateollisuuden korotustasoon (tarkemmin katso KT:n yrityssektorin yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirja). Tästä syystä vuoden 2027 korotettuja palkkoja ei vielä julkaista YTES-kirjan liitteessä 1.

Sopimuksen rakenteelliset muutokset (AVAINTES -> YTES)

KT:n yrityssektorille on sovittu kaksi koko sektoria koskevaa sopimusta, joita kutsutaan yhdessä ns. raamisopimukseksi: työehtosopimus KT:n yrityssektorin työehtosopimuksista ja neuvottelumenettelyistä ja työehtosopimus KT:n yrityssektorin yhteisistä määräyksistä. Raamisopimuksen ensimmäinen työehtosopimus (KT:n yrityssektorin työehtosopimuksista ja neuvottelumenettelyistä) sisältää liitteen (liite 1 KT:n yrityssektoria koskevat menettelytavat), joka suurimmaksi osaksi korvaa aiemman AVAINTESin luvun 8. Liite 1 sisältää määräykset paikallisesta sopimisesta ja erimielisyysneuvotteluista. Osa paikallisesta sopimisen määräyksistä siirrettiin uuden YTESin 1 luvun 3 §:ään.  

AVAINTESin 6 luvun ay-koulutusta koskeneita määräyksiä ei siirretty YTESiin. Jatkossa ay-koulutuksen osalta noudatetaan kunta- ja hyvinvointialalle sovittua työehtosopimusta ammattiyhdistyskoulutuksesta. Yrityksissä henkilön edustajien oikeus yhteistoimintakoulutukseen on puolet kunta- ja hyvinvointialan koulutusoikeudesta.

YTESissä on edelleen määräys työsuojeluvaltuutetun korvauksista. Työsuojeluvaltuutetun ajankäytöstä sovitaan raamisopimuksen mukaan jatkossa jäsenyhteisökohtaisesti, mutta ajankäyttö on kuitenkin vähintään valvontalain (2006/44) mukainen. Työsuojeluvaltuutetun tehtävien hoitamista varten tarvittavaa aikaa määritettäessä huomioon otettavia seikkoja on kuvattu tarkemmin tämän jäsenkirjeen alkupuolella.

YTESin soveltamisala

YTES on KT:n yrityssektorin yleinen työehtosopimus. YTESiä noudatetaan KT:n yrityssektorin palvelualan jäsenyhteisöissä, joissa ei noudateta sote-alan tai henkilöstövuokrausalan työehtosopimuksia. Opetusalalla noudatetaan OTES-sopimusta ja soveltuvin osin YTES-sopimusta, samaan tapaan kuin aiemmin AVAINTESiä. 

YTESin 2025–2028 tekstimääräykset ovat lähes samat kuin AVAINTESin 2022–2025, jonka voimassaolo päättyi 30.4.2025 ja jonka YTES korvaa 1.5.2025 alkaen. YTESin soveltamisala on kuitenkin AVAINTESin soveltamisalaa suppeampi, kuten yllä kuvattiin.

Lisäksi YTESin soveltamisalaan 1 luvun 2 § kohtaan 3 on tehty seuraava pöytäkirjamerkintä: Ne palkansaajat, joiden palkka on maksettu TTES-sopimuksen ehtojen mukaan siirtyvät YTES-sopimukseen samassa aikataulussa kuin kunta-alan henkilöstö siirtyy TATES-sopimukseen. Todennäköinen siirtymäaikataulu on tällä hetkellä alkuvuonna 2027. TTES-sopimuksen noudattaminen yrityssektorilla päättyy samassa aikataulussa kuin kunta-alalla siirrytään uuteen Teknisen alan työehtosopimukseen, TATESiin. Muutokseen liittyen käynnistämme liittotason työryhmän, joka selvittää TTES-sopimuksesta siirtyvien palkanmuuntoa YTES-sopimuksen mukaiseksi. Tarkempaa ohjeistusta asiasta annetaan myöhemmin.  

YTESin tekstimuutokset verrattuna aiempaan AVAINTESiin

YTES-sopimuksen uudet tekstit ja tekstimuutokset aiempaan AVAINTESiin nähden on sovittu KT:n yrityssektorin yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirjan liitteissä (liite 10).

Sopimukseen on tehty seuraavat tekstimuutokset AVAINTA ry:n 30.4.2025 lakanneeseen työehtosopimukseen (AVAINTES) nähden: 

  • 3 § Paikallinen sopiminen 3 mom. Ehdottomista sopimusmääräyksistä poikkeaminen

    Momentti mahdollistaa ehdottomista sopimusmääräyksistä poikkeavan paikallisen sopimuksen tekemisen. Ehdottomista sopimusmääräyksistä on sovittu saman pykälän 2 momentissa: työehtosopimuksen mukainen säännöllinen työaika, vuosiloman pituus, raskaus- ja vanhempainvapaan palkkaedut ja harjoittelijoita lukuun ottamatta kunkin palkkaryhmän vähimmäisperuspalkan taso.

    Ehdottomista sopimusmääräyksistä poikkeaminen on kuitenkin ns. liittolukon takana, eli sopiminen edellyttää liittotasolta saatavaa valtuutusta. Paikallinen sopimus voidaan tehdä vasta valtuutuksen saamisen jälkeen YTESin 1 luvun 3 §:n mukaisella tavalla.

    Uusi määräys mahdollistaa paikallisen sopimisen tarvittaessa joustavasti. Poikkeustilanteessa, esim. vaikeassa kilpailu- tai suhdannetilanteessa, voitaisiin sopia ehdottomista sopimusmääräyksistä toisin. Jos tämän määräyksen soveltamiseen olisi tarvetta, asiassa kannattaa ensin olla yhteydessä KT:n yrityspalveluihin.
     
  • 82 b § Vuosiloman vaihtaminen rahaksi (uusi määräys)

    Vuosilomalukuun on lisätty uusi määräys (82 b §), jonka mukaan 82 b §:n mukaisten edellytysten täyttyessä työnantaja ja työntekijä voivat sopia lomanmääräytymisvuodelta ansaitun vuosiloman 30 vuosilomapäivän ylittävien päivien osalta vuosiloman vaihtamisesta rahaksi. Uuden pykälän 82 b §:n soveltaminen edellyttää siis, että sen käyttöönottamisesta sovitaan.

    Sopiminen on kaksivaiheista: työpaikalla on ensin tehtävä YTESin 1 luvun 3 §:n mukainen paikallinen sopimus pääsopijajärjestön tai sopijajärjestön valtuuttaman luottamusedustajan kanssa loman vaihtamisesta. Tämän jälkeen työntekijä ja työnantaja voivat sopia lomapäivien vaihtamisesta rahaksi. Sopimus tehdään kirjallisesti. Sopimuksesta tulee käydä ilmi minkä lomanmääräytymisvuoden vuosilomasta on kysymys. Jos em. luottamusedustajaa ei ole valittu, sopimusta ei voida tehdä.  

    Rahana maksettavat lomapäivät maksetaan YTESin 83 §:n 1 momentin mukaisesti, eli samalla tavalla kuin lomakorvaus pitämättömiltä vuosilomapäiviltä työsuhteen päättyessä (kuukausipalkan jakaja 20,83). Korvauksen laskentakuukautena käytetään sitä kuukautta, jolloin sopimus lomapäivien vaihtamisesta rahaksi on tehty.

    Työntekijän kanssa tehtävään sopimukseen vuosiloman vaihtamisesta rahaksi kirjataan, minkä lomanmääräytymisvuoden vuosilomista on kysymys. Korvaus maksetaan viimeistään sopimuksen allekirjoittamista seuraavan kalenterikuukauden aikana.

    Tämä määräys on voimassa sopimuskauden 1.5.2025-29.2.2028, ellei asiasta myöhemmin muuta sovita.
     
  • 96 § Tilapäinen hoitovapaa 
    Tilapäisen hoitovapaan ikäraja nousee 12 vuoteen. Määräys tulee voimaan 1.1.2026 alkaen.
     
  • 98 § Opintovapaalaissa tarkoitettu työloma 2 mom. Opintovapaan keskeyttäminen raskaus- ja vanhempainvapaan vuoksi 
    YTESiin on lisätty määräys, jonka mukaan raskaana olevalla/synnyttäneellä työntekijällä on oikeus keskeyttää myönnetty opintovapaa enintään 105 arkipäivän ajaksi raskausvapaan ja/tai vanhempainvapaan vuoksi. Ko. vapaiden palkallisuus määräytyy 91–93 §:n mukaisesti. Välittömästi kyseisen raskaus- ja/tai vanhempainvapaan jälkeen jatkuu opintovapaan vuoksi myönnetty työvapaa, mikäli kyseistä vapaata on vielä jäljellä. Työntekijällä on hakemuksesta oikeus pitää keskeytyksen alle jäänyt opintovapaan osuus (enintään 105 arkipäivää) myöhemmin.

    Esimerkki
    Työntekijälle on myönnetty opintovapaata ajalle 1.1.2026-31.5.2027. Opintovapaalla oleva työntekijä on raskaana ja hänen laskettu aikansa on 1.9.2026. Työntekijä ilmoittaa työnantajalle 15.5.2026 keskeyttävänsä opintovapaansa raskausvapaan ja vanhempainvapaan ajaksi sekä hakee samana päivänä (15.5.2026) työnantajalta raskausvapaata 28.7.2026-11.9.2026 väliselle ajalle (40 arkipäivää) ja vanhempainvapaata 12.9.2026-27.11.2026 väliselle ajalle (65 arkipäivää). Työntekijä täyttää YTES 91-93 §:n palkallisuuden edellytykset. Työnantaja keskeyttää opintovapaan YTES 98 §:n perusteella 28.7-27.11.2026 väliseksi ajaksi ja maksaa työntekijälle raskausvapaan ajalta 28.7-11.9.2026 palkan YTES 91 §:n mukaisesti. Lisäksi työnantaja maksaa työntekijälle palkan palkallisen vanhempainvapaan ajalta 12.9.2026-19.10.2026 YTES 93 §:n mukaisesti. Ajan 20.10.2026-27.11.2026 työntekijä on palkattomalla vanhempainvapaalla. 28.11.2026 työntekijä palaa opintovapaalle ja opintovapaa jatkuu 31.5.2027 saakka. Työntekijällä on hakemuksesta oikeus pitää keskeytyksen alle jäänyt opintovapaan osuus (105 arkipäivää) myöhemmin.
     
  • 100 § Palkalliset työlomat 4 mom. Päättäviin elimiin osallistuminen
    Momenttiin on aiempaan AVAINTESin tekstiin lisätty sopijajärjestöjen keskusjärjestöjen päättävät elimet SAK, STTK ja Akava ja toisen pääsopijajärjestön, Julkisen alan unioni JAUn, vuosikokous ja hallitus.
     
  • 104 § Luottamusedustaja, oikeus valita 1 mom. Luottamusedustaja, oikeus asettaa
    Luottamusedustajan entinen nimitys on luottamusmies. Luottamusedustajalla tarkoitetaan työlainsäädännössä tarkoitettua luottamusmiestä. Määräykseen on tehty tekstimuutoksia, jotka eivät muuta sopimuksen sisältöä tai tulkintaa AVAINTESin vastaavasta määräyksestä.
    Jos työpaikalla on vain KTN ry:n tai vain OAJ ry:n edustettavia, JUKO ry:llä on oikeus nimetä vain joko KTN ry:n tai OAJ ry:n luottamusedustaja.
     
  • Liite 2 Matkakustannusten korvaukset 15 § Koulutustilaisuuksiin matkustaminen
    YTESistä poistettiin suurin osa aiemmasta AVAINTESin matkaliitteen 16 §:n oppikurssimääräyksestä. Edelleen voimassa oleva osa tekstistä otsikoitiin uudelleen 15 § Koulutustilaisuuksiin matkustaminen. Muutos on tekninen eikä muuta aiempaa tulkintaa.  
     
  • YTESistä on poistettu suurin osa sote-alan palkkaryhmistä. Sote-alan henkilöstö siirtyy viimeistään siirtymäajan jälkeen noudattamaan SOTE-sopimusta ja HYVTESiä.
     
  • Aiemman AVAINTESin 49 § 1 momentin pöytäkirjamerkintä päiväkodin opetushenkilöstöä koskevista erityismääräyksistä on poistettu. Varhaiskasvatuksen määräyksiä tai palkkahinnoittelua ei jatkossa ole KT:n yrityssektorilla.
     
  • KT:n yrityssektorilla noudatetaan jatkossa ay-jäsenmaksuperintää koskevia ohjeita. Mikäli työnantaja ei ole aiemmin perinyt ay-jäsenmaksuja, työnantaja voi tarvittaessa noudattaa siirtymäaikaa. Siirtymäaika on 31.12.2025 saakka tai vuoden KT:n jäseneksi liittymisestä.

Uusia sopimusmääräyksiä noudatetaan takautuvasti 1.5.2025 lukien, ellei erikseen ole muuta sovittu.  

Teknisiä tekstimuutoksia verrattuna aiempaan AVAINTESiin

Sopimuksessa on tehty muutamia termipäivityksiä, jotka eivät muuta sopimuksen sisältöä. Näitä ovat mm. termit luottamusedustaja, esihenkilö, sairauspoissaolo, raskaus- ja vanhempainvapaa sekä teksteissä mainittujen lakien nimien ja pykälien päivitykset.  

AVAINTESin allekirjoituspöytäkirjan liitteessä olleet, uuteen perhevapaalainsäädäntöön liittyneet määräykset on tuotu uuteen YTES-sopimukseen kuhunkin lukuun pykälä- tai momenttitekstiksi. Perhevapaauudistuksen siirtymäajat ovat päättyneet, joten allekirjoituspöytäkirjan liitettä vastaavaan rakenteeseen ei ole enää tarvetta.

AVAINTESista poistettavaksi sovitut 18 § 5 mom. ja 6 mom., joilla määrättiin kokemuslisäkertymää vähentäneistä tietyistä poissaoloista, on poistettu uudesta YTES-sopimuksesta. Tästä syystä kokemuslisäpykälän esimerkki 4 on muotoiltu uudelleen. Uusi esimerkki ei muuta aiempaa tulkintaa kokemuslisän laskentasäännöstä.

AVAINTESin vuosilomalukuun on tehty muutoksia viimeisestä AVAINTES-sopimuksesta poistetun B-rivin vuoksi. Tästä syystä vuosilomalukuun on tehty useita teknisiä korjauksia. Aiemmat vuosilomamääräysten soveltamista koskevat esimerkit on uudistettu ja ryhmitelty uudelleen.

YTESin 39 § 1 mom. ja 76 § 1 mom. soveltamisohje sisältävät kaksi tekstiä täsmentävää lisäystä, jotka eivät muuta aiempaa tulkintaa työvuoroluettelosta tai vuosiloman kulumisesta.

Sopimuskirja

Painetun sopimuskirjan tilaamisesta tiedotetaan myöhemmin.

KT:n yrityssektorin yleinen työehtosopimus (YTES) ja sopimuskauden tiedossa olevat palkat ja palkkiot julkaistaan kokonaisuudessaan kesäkuussa 2025 KT:n kotisivuilla (Sopimukset | Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT).


3 KT:n yrityssektorin opetushenkilöstön työehtosopimus 2025–2028 (OTES 2025–2028)

Tämä jäsenkirje on laadittu yhdessä JUKO ry:n kanssa ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä.

Jäsenkirjeen liitteenä on KT:n yrityssektorin opetushenkilöstön työehtosopimuksen 2025–2028 (OTES) allekirjoituspöytäkirja (Liite 11).

OTESin soveltamisala  

KT:n yrityssektorin opetushenkilöstön työehtosopimusta (OTES) sovelletaan KT:n yrityssektorin jäsenyhteisön ylläpitämän lukion (osio B), ammatillisen oppilaitoksen (osio C), aikuiskoulutuskeskuksen (osio E), kansalaisopiston (osio F, liite 1) sekä musiikkioppilaitoksen (osio F, liite 2) opetushenkilöstön työsuhteen ehtoihin. 

Lukion (osio B) sopimusmääräysten käyttöönottamisessa täytyy huomioida OTESin allekirjoituspöytäkirjan 7 §. Ennen osion B käyttöönottamista sopijaosapuolet neuvottelevat, otetaanko allekirjoituspöytäkirjassa mainitut asiat osaksi OTESin osioiden B ja C määräyksiä.   
 
Sopimuksen piirissä olevan opetushenkilöstön työsuhteen ehtoihin sovelletaan soveltuvin osin KT:n yrityssektorin yleistä työehtosopimusta (YTES), jollei OTESissä tai sen osiossa ole sovittu toisin.  

OTESin voimassaolo  

Sopimus on voimassa 1.5.2025–29.2.2028. Sopimus ei ole irtisanottavissa kauden aikana. 

OTESin palkantarkistukset vuonna 2025

Yleiskorotus 1.10.2025 lukien

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.10.2025 lukien yleiskorotuksella, jonka suuruus on 2,5 prosenttia.  

OTESin palkantarkistukset vuonna 2026

Yleiskorotus 1.8.2026 lukien

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.8.2026 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 2,27 prosenttia.  

Paikallinen järjestelyerä 1.10.2026 lukien

Paikallinen järjestelyerä on 0,2 prosenttia jäsenyhteisön tämän työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden peruspalkkojen palkkasummasta. Jos paikallisen erän jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja.   

Kehittämisohjelman mukainen paikallinen järjestelyerä 1.10.2026 lukien

Vuonna 2026 erän suuruus on 0,3 % OTESin palkkasummasta.  

OTESin palkantarkistukset vuonna 2027  

Yleiskorotus 1.4.2027 lukien

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.4.2027 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 2,0 prosenttia. 
   
Paikallinen järjestelyerä 1.4.2027 lukien

Paikallinen järjestelyerä on 0,37 prosenttia jäsenyhteisön tämän työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden peruspalkkojen palkkasummasta. Jos paikallinen erän jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja.

Tästä järjestelyerästä on kohdennettu 0,03 % tilapäisen hoitovapaan ikärajan nostoon. Tästä syystä erä on 0,03 % pienempi kuin vastaava erä on muissa kunta- ja hyvinvointialan sopimuksissa.
 
Kehittämisohjelman mukainen paikallinen järjestelyerä 1.4.2027

Vuonna 2027 erän suuruus on 0,3 % ko. työehtosopimuksen palkkasummasta.
 
Vuoden 2027 palkantarkastuksiin on sovittu perälautamääräys, jolla korotustaso on sidottu teknologiateollisuuden korotustasoon. (tarkemmin katso liite 1 KT:n yrityssektorin yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirja).

OTESin rakenne-/tekstimuutokset

OTESin 2025–2028 määräykset perustuvat AVAINOTESiin 2022–2025, jonka voimassaolo päättyi 30.4.2025 ja jonka OTES korvaa 1.5.2025 alkaen. OTESin soveltamisala poikkeaa AVAINOTESistä siltä osin, kun OTESiin on lisätty lukion sopimusmääräykset (osio B) ja poistettu ammattikorkeakoulun määräykset (osio D).

Sopimuksessa on tehty termipäivityksiä, jotka eivät muuta sopimuksen sisältöä. Näitä ovat mm. termit luottamusedustaja, esihenkilö, sairauspoissaolo, raskaus- ja vanhempainvapaa sekä teksteissä mainittujen lakien nimien ja pykälien päivitykset.
 
Sopimukseen on tehty myös rakenne-/tekstimuutoksia AVAINTA ry:n 30.4.2025 lakanneeseen opetusalan työehtosopimukseen (AVAINOTES) nähden. Nämä muutokset eivät vaikuta uuden OTESin tulkintaan/soveltamiseen verrattuna AVAINOTESiin.

OTES osio A 18 § Sairauspoissaolon palkka

Sairauspoissaolomääräykset (AVAINOTES osio A 21 § -> OTES osio A 18 §) on jaettu uusiin momentteihin: 
1 mom. Palkanmaksun edellytykset ja palkallisen jakson pituus 
2 mom. Työntekijän ilmoitusvelvollisuus 
3 mom. Sairausajan palkanlisät 
4 mom. Sairauden uusiutuminen 
5 mom. Päiväraha (sis. myös AVAINOTES C, liite 10 25 § 2 mom.) 
6 mom. Päihdeongelmaisen laitoshoito 

OTES osio A 19 § Palkallinen raskaus- ja vanhempainvapaa ja oikeus raskaus- ja vanhempainvapaaseen 

Ammatillisen oppilaitoksen määräykset palkallisesta raskaus- ja vanhempainvapaasta ja oikeudesta raskaus- ja vanhempainvapaaseen on siirretty AVAINOTESin osio C, liitteestä 10 OTESin osion A 19 §:n 1 ja 2 momenttiin. 

OTES osio A 20 § Osa-aikaisen palkka 

Soveltamisohjeeseen on lisätty maininta täydestä työajasta myös ammatillisen oppilaitoksen vuosityöajassa.

Soveltamisohje: Osion C mukaisessa vuosityöajassa 1500 tuntia vuodessa tai keskimäärin 37 tuntia ja 30 minuuttia viikossa vastaa täyttä työaikaa. 

OTES osio A 21 § Osittaisen hoitovapaan palkka

AVAINOTESin osion C, liite 10 26 § Osittainen hoitovapaa on siirretty OTESin osion A 21 §:n 3 momentiksi.

OTES osio A Luku VI Tuntiopettajat

AVAINOTESin luvun VI tuntiopettajamääräykset ovat samansisältöisinä OTESissä. Luvun rakennetta on muutettu siten, että siihen on lisätty uudet §:t 23 ja 24.

22 § Päätoimiset tuntiopettajat 
23 § Päätoimisen tuntiopettajan palkka 
24 § Päätoimisen tuntiopettajan opetusvelvollisuus 
25 § Sivutoimiset tuntiopettajat 

OTES osio C Ammatillisen oppilaitoksen opetushenkilöstö sekä osio E Ammatillinen aikuiskoulutuskeskus 

Osiossa C ei ole enää jakoa opetushenkilöstön yleisiin määräyksiin ja liitteeseen 10. 

Osioon E lisätty 1 § 2 mom. soveltamisohje (perustuu AVAINTA ry:n ja OAJ sopimaan joustavoittamisjärjestelyyn) tilanteeseen, jossa työnantaja voi tarjota ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa opettavalle ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen opettajalle työtunteja myös ammatillisessa oppilaitoksessa (Osio C).

Järjestely edellyttää opettajan suostumusta. Siitä sovitaan opettajan kanssa enintään aikuiskoulutuskeskuksen työkauden ajaksi. 

Järjestely on mahdollinen myös kokoaikaiselle E-osion opettajalle, jos työaikasuunnitelmaan tehdään soveltuvat muutokset. Työaikaa voidaan tarkastella keskimääräisenä työkausittain. Esimerkiksi yksittäisen kalenterikuukauden aikana E-osion opettajalla voisi olla pelkästään C-osion opetusta. 

Työskentely C-osiossa ei saa johtaa lisätyön syntymiseen, ja opetusta C-osiossa täytyy olla alle C-osion päätoimisuuden rajan. Sivutoimiset opettajat eivät ole järjestelyn piirissä. 

Työnantaja ei saa tarjota järjestelyillä ammatillisen aikuiskeskuksen opettajalle työtehtäviä, jotka sisältävät ylioppilastutkintoon johtavia tai lukion opetussuunnitelmaan liittyviä tehtäviä (C 23 §). Tällä ei ole tarkoitus rajata valinnaisiksi lukio-opinnoiksi hyväksi luettavien kurssien opetusta. 

Uusia sopimusmääräyksiä noudatetaan takautuvasti 1.5.2025 lukien, ellei erikseen ole muuta sovittu. 

Sopimuskirja  

KT:n yrityssektorin opetushenkilöstön työehtosopimus (OTES) ja sopimuskauden tiedossa olevat palkat ja palkkiot julkaistaan kokonaisuudessaan kesäkuussa 2025 KT:n kotisivuilla (Sopimukset | Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT).


4 Sosiaali- ja terveydenhuollon alan jäsenyhteisöihin sovellettavat työehtosopimukset

KT:n yrityssektorin ns. raamisopimuksessa (liite 1) on sovittu, että sosiaali- ja terveydenhuollon alan jäsenyhteisöihin sovelletaan hyvinvointialueilla noudatettavia hyvinvointialan työ- ja virkaehtosopimuksia. Ne ovat sopimuskaudella 2025–2028:

  • Sosiaali- ja terveysalan henkilöstön työ- ja virkaehtosopimus 2025–2028 (SOTE-sopimus 2025–2028)
  • Hyvinvointialan yleinen työ- ja virkaehtosopimus 2025–2028 (HYVTES 2025-2028)
  • Lääkärien virka- ja työehtosopimus 2025–2028 (LS 2025-2028).

Hyvinvointialan sopimuksiin siirtymiseen sekä niiden soveltamiseen sopimuskauden aikana liittyvät erityismääräykset sovittiin seuraavilla, vain yrityssektorin jäsenyhteisöjä koskevilla allekirjoituspöytäkirjoilla:

  • KT:n yrityssektorin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työehtosopimus 2025–2028 (liite 12)
  • KT:n yrityssektorin hyvinvointialan yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirja (liite 13)
  • KT:n yrityssektorin palveluksessa terveyden- ja sosiaalihuollossa toimiviin lääkäreihin ja hammaslääkäreihin sovellettava työehtosopimus 2025–2028 (liite 14)

Tämä jäsenkirje on laadittu yhdessä pääsopijajärjestöjen SOTE ry, JAU ry:n ja JUKO ry:n kanssa ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon alan yrityssektorin jäsenyhteisöjä koskevien sopimusten voimassaolo

Sopimukset ovat voimassa 1.5.2025–29.2.2028. Sopimukset eivät ole irtisanottavissa kauden aikana.

Sosiaali- ja terveydenhuollon alan yrityssektorin jäsenyhteisöjä koskevat palkantarkistukset 2025–2028

Tässä jäsenkirjeessä ohjeistetaan sopimuskaudelle 2025–2028 sovitut palkantarkistukset. Jäsenkirjeessä on myös huomioitu irtisanotun edellisen sopimuskauden palkkaohjelman mukaiset erät, joita ei ole kirjattu sopimuskauden 2025–2028 allekirjoituspöytäkirjoihin.

Sopimuskauden tiedossa olevat palkat ja palkkiot (kuten myös SOTE-sopimus, HYVTES sekä LS kokonaisuudessaan) julkaistaan kesäkuussa 2025 KT:n kotisivuilla (Sopimukset | Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT).

Monet jäsenyhteisöt siirtyvät noudattamaan SOTE-sopimusta ja HYVTESiä vasta siirtymäajan päätyttyä, viimeistään 1.4.2026.

Lääkärisopimusta tulee noudattaa viimeistään 1.10.2025 lukien, mikä koskee HYVTESistä sovellettavia määräyksiä. Työaikamääräysten osalta siirrytään LS:n noudattamiseen viimeistään 6.10.2025 lukien. Lääkärisopimuksesta ei yrityssektorin jäsenyhteisöissä sovelleta palkkausmääräyksiä.

Siirtymäajalla sote-alan jäsenyhteisöt noudattavat aiempaa, 30.4.2025 soveltamaansa työehtosopimusta (esim. AVAINTES tai KVTES).

Siirtymäajalla 1.6.2025 ja 1.10.2025 toteutettavat erät kohdistetaan siirtymäaikana sovellettavaan palkkausjärjestelmään (AVAINTESissa peruspalkkoihin, KVTESissa tehtäväkohtaisiin palkkoihin ja/tai henkilökohtaisiin lisiin ja lääkäreillä jäsenyhteisössä sovellettavan palkkausjärjestelmän mukaisiin palkkoihin). AVAINTA ry:n sopimuksia edelleen noudattavat jäsenyhteisöt soveltavat AVAINTES 2022-2025 paikallisten erien neuvottelumenettelyitä. Paikalliset erät toteutetaan kuitenkin erillisesti SOTE-sopimukseen, HYVTESiin ja LS:een siirtyviin henkilöstöryhmiin.

1.11.2025 2,0 prosentin yhteensovittamis- ja palkkauksen kehittämiserä on tarkoitus käyttää SOTE-sopimuksessa ja 1,0 prosentin erä HYVTESissa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymiseen. SOTE-sopimuksen ja HYVTESin uusien palkkausjärjestelmien neuvottelut ovat kesken. Neuvottelut on tarkoitus saada valmiiksi 30.11.2025 mennessä. Neuvottelutuloksesta ja uuden järjestelmän käyttöönotosta tiedotetaan erillisellä jäsenkirjeellä myöhemmin. Tätä ennen ei paikallista erää laiteta maksuun.

Allekirjoituspöytäkirjojen ja kehittämisohjelman mukaisten erien maksamisessa noudatetaan allekirjoituspöytäkirjojen (liitteet 12, 13 ja 14) mukaisten tarkistettujen palkkojen maksamista koskevia pykäliä (SOTE-sopimus 11 §, HYVTES 14 §, LS 15 §).

Palkantarkistukset vuonna 2025

Kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskevan kehittämisohjelman 2023–2027 mukainen paikallinen erä 1.6.2025 lukien

Sote-sopimuksessa ja LS:ssa paikallinen erä on 0,8 % niiden piiriin kuuluvan henkilöstön palkkasummasta. HYVTESissa erä on 0,4 % sen piiriin kuuluvien palkkasummasta.

Kertapalkkio elokuussa 2025

Aikaisemmin sovittua 1.6.2025 paikallista ns. yhteensovittamiserää on myöhennetty ajankohtaan 1.11.2025. Korvauksena myöhentämisestä maksetaan kertapalkkiona elokuun palkanmaksun yhteydessä SOTE-sopimuksessa 140 e, HYVTESissa 76 e ja LS:ssa 371 e.

Kertapalkkio maksetaan työntekijöille, joiden yhdenjaksoinen työsuhde on alkanut viimeistään 2.6.2025 ja on voimassa 30.6.2025. Osa-aikaiselle palkkio maksetaan osa-aikaisuuden suhteessa. Osa-aikaprosenttina käytetään 30.6.2025 voimassa olevaa osa-aikaprosenttia. Esimerkkejä kertapalkkion maksamisesta kootaan KT:n SOTE-sopimusta, HYVTESiä ja LS:sta koskeviin, kesäkuussa 2025 julkaistaviin yleiskirjeisiin.

Yleiskorotus 1.10.2025 lukien

Työntekijän SOTE-sopimuksen ja HYVTESin mukaista tehtäväkohtaista palkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.10.2025 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 53 euroa, kuitenkin vähintään 2,5 prosenttia.

Palkkausluvun 11 §:n mukaista henkilökohtaista lisää sekä 3 §:n mukaista vähimmäispalkkaa korotetaan yleiskorotuksen mukaisesti. 
1.10.2025 yleiskorotus tehdään euromääräisenä 2120 euron ja sitä pienempiin peruspalkkoihin. Näitä peruspalkkoja yleiskorotetaan 53 eurolla. Jos työntekijä on osa-aikainen, euromääräinen korotus tehdään osa-aikaprosentin suhteessa.

Lääkärisopimuksessa (LS) yleiskorotus toteutetaan korottamalla varsinaista palkkaa 2,5 prosentilla.

Siirtymäaikana AVAINTESia noudattavilla korotus tehdään peruspalkkoihin ja vähimmäisperuspalkkoihin.

Paikallinen erä 1.11.2025 lukien

1.11.2025 2,0 prosentin yhteensovittamiserä on tarkoitus käyttää SOTE-sopimuksessa ja 1,0 prosentin erä HYVTESissa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymiseen. SOTE-sopimuksen ja HYVTESin uusien palkkausjärjestelmien neuvottelut ovat kesken. Neuvottelut on tarkoitus saada valmiiksi 30.11.2025 mennessä. Neuvottelutuloksesta ja uuden järjestelmän käyttöönotosta tiedotetaan erillisellä jäsenkirjeellä myöhemmin. Tätä ennen ei paikallista erää laiteta maksuun.

Palkantarkistukset vuonna 2026

Yleiskorotus 1.8.2026 lukien

Työntekijöiden palkkaukseen toteutetaan 1.8.2026 lukien 2,27 prosentin yleiskorotus.

SOTE-sopimuksessa ja HYVTESissa työntekijän tasopalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.8.2026 lukien 2,27 prosentin yleiskorotuksella. Palkkausluvun 11 §:n mukaista henkilökohtaista lisää sekä 3 §:n mukaista vähimmäispalkkaa korotetaan yleiskorotuksen mukaisesti.
Lääkärisopimuksessa (LS) yleiskorotus toteutetaan korottamalla varsinaista palkkaa 2,27 prosentilla.

Paikallinen järjestelyerä 1.10.2026 lukien

Paikallinen järjestelyerä on 0,2 prosenttia jäsenyhteisön kunkin työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden palkkasummasta. Paikalliset erät toteutetaan erillisesti SOTE-sopimuksen, HYVTESin ja LS:n piirissä oleviin henkilöstöryhmiin.

Paikallisen erän kohdentamisesta neuvotellaan allekirjoituspöytäkirjoissa (liitteet 12, 13 ja 14) kuvatulla tavalla. Jos paikallisen erän jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja.

Kehittämisohjelman 2026–2028 mukainen paikallinen järjestelyerä 1.10.2026 lukien

Vuonna 2026 erän suuruus on 0,4 % palkkasummasta. Paikalliset erät toteutetaan erillisesti SOTE-sopimuksen, HYVTESin ja LS:n piirissä oleviin henkilöstöryhmiin.

Paikallisen järjestelyerän neuvottelumenettelyissä noudatetaan raamisopimuksen (liite1) 6 §:ssä määriteltyjä neuvottelumenettelyjä.

Palkantarkistukset vuonna 2027

Vuoden 2027 palkantarkastuksiin on sovittu ns. perälautamääräys, jolla korotustaso on sidottu teknologiateollisuuden korotustasoon (ks. liitteet 12, 13 ja 14).

Yleiskorotus 1.4.2027 lukien

Työntekijöiden palkkaukseen toteutetaan 1.4.2027 lukien 2,0 prosentin yleiskorotus.

SOTE-sopimuksessa ja HYVTESissa työntekijän tasopalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.8.2026 lukien 2,0 prosentin yleiskorotuksella. Palkkausluvun 11 §:n mukaista henkilökohtaista lisää sekä 3 §:n mukaista vähimmäispalkkaa korotetaan yleiskorotuksen mukaisesti.
Lääkärisopimuksessa (LS) yleiskorotus toteutetaan korottamalla varsinaista palkkaa 2,0 prosentilla.

Paikallinen järjestelyerä 1.4.2027 lukien

Paikallinen järjestelyerä on 0,4 prosenttia jäsenyhteisön kunkin työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden palkkasummasta. Paikalliset erät toteutetaan erillisesti SOTE-sopimuksen, HYVTESin ja LS:n piirissä oleviin henkilöstöryhmiin.

Paikallisen erän kohdentamisesta neuvotellaan allekirjoituspöytäkirjoissa (liitteet 12, 13 ja 14) kuvatulla tavalla. Jos paikallisen erän jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja.

Kehittämisohjelman 2026–2028 mukainen paikallinen järjestelyerä 1.4.2027

Vuonna 2027 erän suuruus on 0,4 % palkkasummasta. Paikalliset erät toteutetaan erillisesti SOTE-sopimuksen, HYVTESin ja LS:n piirissä oleviin henkilöstöryhmiin.

Paikallisen järjestelyerän neuvottelumenettelyissä noudatetaan raamisopimuksen (liite1) 6 §:ssä määriteltyjä neuvottelumenettelyjä.

Palkantarkistukset vuonna 2028

Kehittämisohjelman mukainen paikallinen järjestelyerä 1.2.2028

Vuonna 2028 erän suuruus on 1,0 % palkkasummasta. Paikalliset erät toteutetaan erillisesti SOTE-sopimuksen, HYVTESin ja LS:n piirissä oleviin henkilöstöryhmiin.

Paikallisen järjestelyerän neuvottelumenettelyissä noudatetaan raamisopimuksen (liite1) 6 §:ssä määriteltyjä neuvottelumenettelyjä.

5 KT:n yrityssektorin henkilöstövuokrausalan työehtosopimus (Vuokra-TES) 2025–2028

KT:n yrityssektorin henkilöstövuokrausalan työehtosopimus (Vuokra-TES) on voimassa 1.5.2025–29.2.2028. Vuokra-TESin ehtoja sovelletaan kuitenkin vasta 1.1.2026 lukien. 31.12.2025 saakka jäsenyhteisöt noudattavat palkankorotuksia lukuun ottamatta 1.12.2024 voimassa olleiden AVAINTESin ja/tai Seuretesin määräyksiä ko. työehtosopimusten soveltamisalojen mukaisesti.

Pääosin Vuokra-TES neuvoteltiin syksyllä 2024, ja neuvotteluratkaisu saavutettiin joulukuussa 2024. Kevään 2025 sopimuskierroksella Vuokra-TESiin lisättiin vain allekirjoituspöytäkirja (liite 15) sekä luottamusedustajia koskeva 7 luku. Lisäksi tehtiin muutamia pieniä teknisluonteisia korjauksia. Tässä jäsenkirjeessä selostetaan Vuokra-TESiin keväällä 2025 tulleet lisäykset ja muutokset.

KT:n yrityssektorin henkilöstövuokrausalan työehtosopimus (Vuokra-TES) julkaistaan kesäkuussa 2025 KT:n kotisivuilla (Sopimukset | Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT).

Tämä Vuokra-TESiä koskeva jäsenkirje on laadittu yhdessä pääsopijajärjestöjen JAU ry:n, JUKO ry:n ja SOTE ry:n kanssa, ja osapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä.

Vuokra-TESin palkantarkistukset 2025–2028

KT:n yrityssektorin henkilöstövuokrausalan työehtosopimus 2025–2028 noudattaa palkankorotusten (yleiskorotukset ja paikalliset järjestelyerät 1.10.2025, 1.8.2026, 1.10.2026 ja 1.4.2027) osalta kunta- ja hyvinvointialan ratkaisua.

Vuokra-TESin piirissä ei makseta aiemman sopimuskauden 2022–2025 kehittämisohjelmaan perustuvia, hyvinvointialalla maksettavia korotuksia 1.6.2025 ja 1.11.2025.

Vuokra-TESin piirissä tulee sopimuskaudella maksettavaksi kahdenlaisia paikallisia järjestelyeriä: 

  • Vuokra-TESiin sovitut paikalliset järjestelyerät 
  • Kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskevaan kehittämisohjelmaan 2026–2028 perustuvat paikalliset järjestelyerät (ks. Työehtosopimus KT:n yrityssektorin yhteisistä määräyksistä 6 §)

Vuokra-TESin piirissä maksettavat korotukset on kirjattu Vuokra-TESin allekirjoituspöytäkirjaan ja lisäksi selostettu alla.

Palkkaliitteiden palkkaryhmien korotetut peruspalkat, joissa on huomioitu sopimuskauden tiedossa olevat korotukset, löytyvät kesäkuusta 2025 alkaen KT:n kotisivuilta (Sopimukset | Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT). 

Vuokra-TESin palkantarkistukset vuonna 2025

Yleiskorotus 1.10.2025 lukien  

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.10.2025 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 53 euroa, kuitenkin vähintään 2,5 prosenttia.

Osa-aikatyössä peruspalkan tai siihen rinnastettavan kuukausipalkan korotus on samassa suhteessa alempi kuin työntekijän työaika on työehtosopimuksen mukaista täyttä säännöllistä työaikaa lyhyempi.

Palkantarkistukset vuonna 2026

Yleiskorotus 1.8.2026 lukien  

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.8.2026 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 2,27 prosenttia. 

Osa-aikatyössä peruspalkan tai siihen rinnastettavan kuukausipalkan korotus on samassa suhteessa alempi kuin työntekijän työaika on työehtosopimuksen mukaista täyttä säännöllistä työaikaa lyhyempi.

Palkkaryhmäliitteiden 1–3 vähimmäisperuspalkkoja korotetaan 1.8.2026 lukien yleiskorotuksen mukaisesti. 

Vuokra-TESiin sovittu paikallinen järjestelyerä 1.10.2026 lukien

Vuokra-TESiin sovittu paikallinen järjestelyerä on 0,2 prosenttia jäsenyhteisön henkilöstövuokrausalan työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden peruspalkkojen palkkasummasta.

Tätä järjestelyerää koskevat neuvottelut tulee käydä 1.9.2026 mennessä. Jos paikallisen erän jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja, ja työnantajan tulee tällöin antaa henkilöstön edustajille selvitys erän käyttämisestä. Jollei selvitystä anneta tai neuvottelua ole käyty 1.9.2026 mennessä, järjestelyerä jaetaan yleiskorotuksena. Ks. tarkemmin Vuokra-TESin allekirjoituspöytäkirja 6 § Paikallisten järjestelyerien menettelyt.

Kehittämisohjelman 2026–2028 mukainen paikallinen järjestelyerä 1.10.2026

Kehittämisohjelman mukaisen 1.10.2026 paikallisen järjestelyerän suuruus on 0,4 prosenttia.

Paikallinen järjestelyerä neuvotellaan ao. pääsopijajärjestöjen tai sopijajärjestöjen edustajien kanssa pyrkien mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen, työnantaja päättää järjestelyerän käytöstä. Ks. tarkemmin Kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskeva kehittämisohjelma 2026–2028.

Tämä erä voidaan valtakunnallisten sopijaosapuolten toimesta sopia käytettäväksi osin tai kokonaan keskitettynä eränä. Tieto työnantajille annetaan viimeistään kuukautta ennen erien voimaantuloa. Tämän vuoksi kehittämisohjelman vuoden 2026 erä ei ole vielä käytettävissä.

Palkantarkistukset vuonna 2027

Yleiskorotus 1.4.2027 lukien 

Työntekijän peruspalkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.4.2027 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 2,0 prosenttia. 
Palkkaryhmäliitteiden 1–3 vähimmäisperuspalkkoja korotetaan 1.4.2027 lukien yleiskorotuksen mukaisesti. Korotetut peruspalkat ilmoitetaan erikseen myöhemmin.
 
Vuokra-TESiin sovittu paikallinen järjestelyerä 1.4.2027 lukien  

Vuokra-TESiin sovittu paikallinen järjestelyerä on 0,4 prosenttia jäsenyhteisön henkilöstövuokrausalan työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden peruspalkkojen palkkasummasta.

Tätä järjestelyerää koskevat neuvottelut tulee käydä 1.3.2027 mennessä. Jos paikallisen erän jakamisesta ei päästä yksimielisyyteen, jaosta päättää työnantaja, ja työnantajan tulee tällöin antaa henkilöstön edustajille selvitys erän käyttämisestä. Jollei selvitystä anneta tai neuvottelua ole käyty 1.3.2027 mennessä, järjestelyerä jaetaan yleiskorotuksena. Ks. tarkemmin Vuokra-TESin allekirjoituspöytäkirja (liite 15) 6 § Paikallisten järjestelyerien menettelyt.

Kehittämisohjelman mukainen paikallinen järjestelyerä 1.4.2027

Kehittämisohjelman mukaisen 1.4.2027 paikallisen järjestelyerän suuruus on 0,4 prosenttia.

Paikallinen järjestelyerä neuvotellaan ao. pääsopijajärjestöjen tai sopijajärjestöjen edustajien kanssa pyrkien mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen, työnantaja päättää järjestelyerän käytöstä. Ks. tarkemmin Kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskeva kehittämisohjelma 2026–2028.

Tämä erä voidaan valtakunnallisten sopijaosapuolten toimesta sopia käytettäväksi osin tai kokonaan keskitettynä eränä. Tieto työnantajille annetaan viimeistään kuukautta ennen erien voimaantuloa. Tämän vuoksi kehittämisohjelman vuoden 2027 erä ei ole vielä käytettävissä.

Perälauta vuoden 2027 Vuokra-TESiin sovittuihin palkankorotuksiin liittyen

Vuoden 2027 sopimuskorotukset ovat yhteensä 2,4 prosenttia. Jos kuitenkin Teknologiateollisuuden työntekijöitä koskeva työehtosopimus (Teollisuusliitto ry ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry) irtisanotaan kolmannen vuoden osalta ja ko. sopimuksen viimeisen vuoden sopimuskorotukset muuttuvat, Vuokra-TESin sopimuskorotukset vuoden 2027 osalta seuraavat uuden Teknologiateollisuuden työntekijöitä koskevan työehtosopimuksen korotuksia samassa suhteessa. 

Palkantarkistukset vuonna 2028

Kehittämisohjelman mukainen paikallinen järjestelyerä 1.2.2028

Kehittämisohjelman mukaisen 1.2.2028 paikallisen järjestelyerän suuruus on 1,0 prosenttia.

Paikallinen järjestelyerä neuvotellaan ao. pääsopijajärjestöjen tai sopijajärjestöjen edustajien kanssa pyrkien mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen, työnantaja päättää järjestelyerän käytöstä. Ks. tarkemmin Kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskeva kehittämisohjelma 2026–2028 (liite 7).

Tarkistettujen palkkojen maksaminen

Allekirjoituspöytäkirjassa (liite 15) on tarkemmin selostettu, milloin viimeistään työnantajan tulee maksaa tarkistetut palkat, palkkiot ja lisät.

Ammattiyhdistysjäsenmaksujen perintä

KT:n yrityssektorin jäsenyhteisöt noudattavat ay-jäsenmaksuperinnässä 1.5.2022 laadittua ohjetta (katso KT:n yleiskirje 4/2022). Mikäli työnantaja ei ole liittyessä KT:n yrityssektorin jäseneksi perinyt ay-jäsenmaksuja, työnantaja voi tarvittaessa noudattaa siirtymäaikaa. Siirtymäaika on 31.12.2025 saakka tai yhden vuoden KT:n jäseneksi liittymisestä, ks. myös työehtosopimus KT:n yrityssektorin työehtosopimuksista ja neuvottelumenettelyistä (liite 1) 3 §. 

Sopimuskaudella toimivat työryhmät

Sopimuskaudelle on sovittu KT:n ja Vuokra-TESin allekirjoittajajärjestöjen välille seuraavat työryhmät:

Palkkaryhmätyöryhmä
Työryhmän tehtävänä on selvittää palkkaryhmien toimivuutta ja neuvotella niihin mahdollisesti tarvittavista muutoksesta. Työryhmän tulee saada työnsä päätökseen 1.6.2027 mennessä.

Arviointikriteerityöryhmä
Työryhmän on neuvotella palkkausjärjestelmän arviointikriteereistä jäsenyhteisöjen vakituisen henkilöstön osalta. Työryhmän tulee saada työnsä päätökseen 1.6.2026 mennessä.

Työehtosopimusmääräysten toimivuutta arvioiva työryhmä
Työryhmän tehtävänä on seurata ja arvioida henkilöstövuokrausalan työehtosopimuksen määräysten toimivuutta alalle tyypillisiä kehittämistarpeita ajatellen. 

Vuokra-TESiin keväällä 2025 sovitut muut muutokset

Luku 5 Työvapaa
-    Vuokra-TES 95 § 4 mom.: Päivitetty lista järjestöjen toimielimistä:

  • Ammattiliitto Jyty ry / liittovaltuusto, liittohallitus
  • Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry / liittokokous, hallitus
  • Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry / valtuusto, hallitus
  •  Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry / edustajisto, hallitus
  • Tekniikka ja terveys KTN ry / edustajakokous, hallitus
  • Julkisen alan unioni JAU ry / vuosikokous, hallitus
  • Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö Sote ry / edustajisto, hallitus 
  • Tehy / valtuusto ja hallitus 
  • SuPer / hallitus ja edustajisto
  • SAK / edustajisto, hallitus
  • STTK / edustajisto, hallitus
  • Akava / liittokokous, hallitus

Luku 7 Luottamusedustajat ja työsuojeluvaltuutetun korvaus
-    Luku on pitkälti AVAINTESin mukainen.
-    Käsite luottamusmies on muutettu luottamusedustajaksi. Kyseessä on tekninen muutos, jolla ei muuteta työehtosopimusmääräysten tulkintaa.
-    101 § 2 mom. Ensisijaisesti lähtökohtana on se, että luottamusedustaja on työsuhteessa jäsenyhteisöön.
-    101 § 2 momentissa viitataan Työehtosopimukseen KT:n yrityssektorin yhteisistä määräyksistä 3 §:ään, jonka mukaan: KT:n yrityssektorin jäsenyhteisöllä voi olla yhteisiä pääluottamusedustajia ja/tai luottamusedustajia hyvinvointialueen, hyvinvointiyhtymän, kunnan, kuntayhtymän tai toisen yrityssektorin jäsenyhteisön kanssa. Edellytyksenä on, että em. jäsenyhteisöt ovat sopineet järjestelystä ja, että ao. pääsopijajärjestö tai sen alayhdistys nimeää edellä mainitun sopimuksen mukaisesti jäsenyhteisölle yhteisen pääluottamusedustajan ja/tai luottamusedustajan. Järjestely on toissijainen ns. yrityskohtaisiin luottamusedustajiin nähden.
-    101 § 1 momentin mukaan, jos luottamusedustajaa tai yhteistä luottamusedustajaa ei ole nimetty, järjestöllä on oikeus tapauskohtaisesti nimetä henkilö hoitamaan luottamusedustajan tehtäviä:

  • työsopimuksen päättämiseen liittyvissä työsopimuslain mukaisissa kuulemistilaisuuksissa,
  • yhteistoimintalain mukaisissa neuvotteluissa ja
  • työehtosopimuksen mukaisissa paikallisissa neuvotteluissa.

-    Luottamusedustajan ajankäyttöä ja korvauksia koskevat määräykset perustuvat edustettavien lukumäärään. Edustettavien lukumäärää laskettaessa ei huomioida vuokrattavaa henkilöstöä.

  • Luottamusedustajakorvausta maksetaan vain jäsenyhteisön palveluksessa olevalle luottamusedustajalle (ei yhteiselle luottamusedustajalle tai tapauskohtaisesti nimetylle edustajalle). 

-    Vuokra-TESin luottamusedustajakorvaukset ovat 4 euroa suuremmat kuin KT:n yrityssektorin yleisessä työehtosopimuksessa (YTES). Korvauksen määrässä on huomioitu korottavana tekijänä vuokrattava henkilöstö. 
-    Työsuojeluvaltuutettujen osalta luvussa on sovittu vain työsuojeluvaltuutetun korvauksesta.

  • Työsuojeluvaltuutetun korvaus määräytyy edustettavien lukumäärän perusteella. Edustettavien lukumäärää laskettaessa ei huomioida vuokrattavaa henkilöstöä.
  • Työsuojeluvaltuutettuja koskevien muiden määräysten osalta ks. Työehtosopimus KT:n yrityssektorin yhteisistä määräyksistä 4 §.

Liite 2 Matkakustannusten korvaukset
-    Matkakustannusten 1.1.2025 voimaan tulleet eurot on päivitetty sopimukseen.

 

Jäsenkirjeen liitteet:

Liite 1: Raamisopimus:
-    Työehtosopimus KT:n yrityssektorin työehtosopimuksista ja neuvottelumenettelyistä
-    Työehtosopimus KT:n yrityssektorin yhteisistä määräyksistä
Liite 2: Kunta- ja hyvinvointialan työsuojelun yhteistoimintaa koskeva työ- ja virkaehtosopimus
Liite 3: Kunta- ja hyvinvointialan työsuojeluvaltuutetun ajankäyttöä ja ansionmenetyksen korvaamista koskeva työ- ja virkaehtosopimus
Liite 4: Pilotti työsuojeluvaltuutetun ajankäytön määräytymiseen
Liite 5: Työ- ja virkaehtosopimus ammattiyhdistyskoulutuksesta kunta- ja hyvinvointialalla ja KT:n yrityssektorilla
Liite 6: Kunta- ja hyvinvointialan sekä KT:n yrityssektorin henkilöstön osaamisen kehittämistä koskeva suositus
Liite 7: Kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelma 2026–2028
Liite 8: Palkkauksen kehittämistä ja palkkojen yhteensovittamista koskevat työehtosopimukset (KT:n yleiskirje 23/2022)
Liite 9: KT:n yrityssektorin yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirja
Liite 10: KT:n yrityssektorin yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirjan liitteinä olevat uudet ja muuttuneet sopimusmääräykset
Liite 11: KT:n yrityssektorin opetushenkilöstön työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirja
Liite 12: KT:n yrityssektorin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työehtosopimus 2025–2028
Liite 13: KT:n yrityssektorin hyvinvointialan yleisen työehtosopimuksen 2025–2028 allekirjoituspöytäkirja
Liite 14: KT:n yrityssektorin palveluksessa terveyden- ja sosiaalihuollossa toimiviin lääkäreihin ja hammaslääkäreihin sovellettava työehtosopimus 2025–2028
Liite 15: KT:n yrityssektorin henkilöstövuokrausalan työehtosopimuksen allekirjoituspöytäkirja

 

Opetusalan työehtosopimukset

Sähköposti:
opetusyritykset@kt.fi
Tehtävät:

Palvelemme yritysjäseniä opetusalan työehtosopimuksiin (OTES, YTES) liittyvissä kysymyksissä.

Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työehtosopimukset

Sähköposti:
soteyritykset@kt.fi
Tehtävät:

Palvelemme yritysjäseniä SOTE-sopimukseen, Lääkärien virka- ja työehtosopimukseen (LS) ja Hyvinvointialan yleiseen virka- ja työehtosopimus HYVTESiin liittyvissä kysymyksissä.

Muiden palvelualojen työehtosopimukset

Sähköposti:
palveluyritykset@kt.fi
Tehtävät:

Palvelemme yritysjäseniä muiden palvelualojen työehtosopimuksiin liittyvissä (YTES) kysymyksissä.