Yleiskirje
13/2025
Kunnanhallituksille ja kuntayhtymille

Kunta-alan teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimuksen keskitetyn erän käyttö 1.6.2025 lukien sekä kehittämisohjelman paikallinen erä 1.6.2025 lukien

Tässä yleiskirjeessä selostetaan 

  • TS:n keskitettyä erää (0,15 % + 0,15 %) 1.2.2025 lukien
  • ns. kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelman 2023–2027 mukaisen 1.6.2025 lukien toteutettavaa paikallista erää (0,5 %). 

Tämä yleiskirje on laadittu yhdessä TS-sopijajärjestöjen JAU ry:n ja JUKO ry:n kanssa, ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä.

Kehittämisohjelman erän jakotapa muuttui vuodelle 2025

Jakotavan muutosta on selostettu KT:n yleiskirjeessä 7/2024. Kehittämisohjelman 1.6.2025 erä (0,8 %) muuttui jakotavaltaan. Kehittämisohjelman erästä 0,3 % on keskitettyä erää ja 0,5 % on paikallista erää.

Keskitettyä erää oli tarkoitus käyttää palkkausjärjestelmän ja sopimusmääräysten kehittämiskustannuksiin 1.2.2025. Tämä edellytti, että neuvottelutulos palkkausjärjestelmän ja sopimusmääräysten kehittämisestä on saavutettu 31.1.2025 mennessä. Neuvotteluissa sovittiin, että keskitettyä erää ei käytetä 1.2.2025 lukien ja se siirtyy käytettäväksi keskitettynä eränä 1.6.2025 lukien.

Kehittämisohjelman paikallisen erän suuruus muuttui ja se on muutoksen jälkeen 1.6.2025 lukien 0,5 % (0,8 % ‒ 0,3 %).

Keskitetyn erän (1.2.2025) 0,15 % + 0,15 % käyttö vuonna 2025

Keskitetystä erästä 1.6.2025 lukien osa (0,15 %) käytettiin palkkaryhmien tehtäväkohtaisten vähimmäispalkkojen korottamiseen (katso yleiskirjeen liite 1) ja osa (0,15 %) keskitetystä erästä siirrettiin jaettavaksi paikallisella tasolla.

Paikalliselle tasolle jaettavaksi siirrettiin 0,15 prosenttiyksikköä sopimusalan työnantajakohtaisesta palkkasummasta.

A-kohta: Paikallinen järjestelyerä (0,15 %) 1.6.2025 lukien

Paikallinen erä (0,15 %) suunnataan palkkaryhmiin I, II ja III ko. työnantajan TS-henkilöstön palkkasumman mukaisessa suhteessa. Erä käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen korottamiseen.

Seuraavassa taulukossa on esimerkinomaisesti selvennetty kohdentamista. Tilanne vaihtelee työnantajittain.

Palkkaryhmä

Palkkasumma palkkaryhmässä

Osuus palkkaryhmissä olevien palkkasummasta

Kohdentamisen suuruus 

PR I

500 000

50 %

Paikallisesta erästä 50 % käytetään palkkaryhmässä I tehtäväkohtaisten palkkojen korottamiseen heijastusvaikutuksineen.

PR II

300 000

30 %

Paikallisesta erästä 30 % käytetään palkkaryhmässä II tehtäväkohtaisten palkkojen korottamiseen heijastusvaikutuksineen.

PR III

200 000

20 %

Paikallisesta erästä 20 % käytetään palkkaryhmässä III tehtäväkohtaisten palkkojen korottamiseen heijastusvaikutuksineen.

Yhteensä palkkaryhmissä

1 000 0000

100 %

yhteensä 0,15 % käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen korottamiseen heijastusvaikutuksineen.

Tätä paikallista erää ei voi suunnata palkkaryhmien ulkopuolisiin tehtäviin.

B-kohta: Paikallinen järjestelyerä 1.6.2025 lukien kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskevan kehittämisohjelman 2023–2027 mukaan (0,5 % = 0,8 % - 0,3 %)

Kehittämisohjelmaa on selostettu KT:n yleiskirjeessä 15/2022.

B-kohta: Paikallinen järjestelyerä (0,50 %) 1.6.2025 lukien

Kehittämisohjelman paikallisen erän (1.6.2025) suuruus muuttui ja se on muutoksen jälkeen 1.6.2025 lukien 0,5 % (0,8 % ‒ 0,3 %).

Kehittämisohjelman lähtökohtana on palkkauksen ja palkkausjärjestelmien kehittäminen.

Kehittämisohjelman tavoitteena on parantaa kunta- ja hyvinvointialan työpaikkojen kilpailukykyä, henkilöstön saatavuutta, työelämän laatua ja palvelutuotannon tuloksellisuutta. Tarkoituksena on uudistaa palkkausjärjestelmiä siten, että työssä tarvittavan osaamisen ja vastuun sekä yksilön palkitseminen hyvistä työsuorituksista toteutuvat nykyistä paremmin.

Paikallista järjestelyerää voi käyttää mm. työvoiman saatavuudesta liittyviin perusteisiin. Erää voi kohdentaa tehtäväkohtaiseen palkkaan ja/tai henkilökohtaiseen lisään.

Järjestelyerän täytäntöönpanon osalta käytössä ovat samat menettelytavat kuin yleensäkin järjestelyeristä neuvoteltaessa. Kehittämisohjelman 1.6.2025 paikallisen järjestelyerän osalta erä neuvotellaan ao. TS-sopijajärjestöjen edustajien kanssa pyrkien mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen, työnantaja päättää järjestelyerän käytöstä tarkemmin kehittämisohjelmassa ilmenevin kohdennuksin ja rajoituksin.

Paikallista järjestelyerää koskevat jäljempänä olevat neuvottelulausekkeet ovat voimassa myös neuvoteltaessa kehittämisohjelman paikallisesta järjestelyerästä.

Paikallisten järjestelyerien neuvottelemisesta ja selvityksen antaminen järjestelyerien käytöstä

Neuvotteluissa on eroteltava toisistaan:

  • A-kohta: Paikallinen järjestelyerä (0,15 %) 1.6.2025 lukien
  • B-kohta: Paikallinen järjestelyerä (0,50 %) 1.6.2025 lukien

Paikallisen työnantajan edustajat ja TS-sopijajärjestöjen edustajat neuvottelevat erien kohdentamisesta. Erät jaetaan voimassa olevien palkkausjärjestelmien mukaisesti. Laskentaperiaatteet käydään läpi ensimmäisessä neuvottelussa (katso tarkemmin KT:n yleiskirje 2/2023). Neuvotteluissa on tarkoitus antaa henkilöstölle tosiasiallinen vaikutusmahdollisuus ja pyrkiä mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen kuulemalla tasavertaisesti neuvotteluosapuolia. Jollei asiasta päästä yksimielisyyteen, työnantaja päättää erien käytöstä.

Neuvotteluista laaditaan pöytäkirja, josta käy ilmi osapuolten näkemykset mahdollisine perusteluineen.

Kaikkia tässä yleiskirjeessä lueteltuja paikallisia eriä koskee allekirjoituspöytäkirjassa mainittu kirjallisen selvityksen antaminen.

Työnantajan on annettava TS-sopijajärjestöjen edustajille kirjallinen selvitys ilman aiheetonta viivytystä siitä, miten paikallinen erä on jaettu. Selvitys annetaan erikseen seuraavista paikallisista eristä:

  • A-kohta: Paikallinen järjestelyerä (0,15 %) 1.6.2025 lukien
  • B-kohta: Paikallinen järjestelyerä (0,50 %) 1.6.2025 lukien

Selvityksestä tulee käydä ilmi järjestelyerän piirissä olevien viranhaltijoiden/työntekijöiden palkkasumma. Selvityksestä on käytävä ilmi järjestelyerän suuruus euromääräisenä. Selvityksessä on käytävä ilmi järjestelyerän kohdentuminen sekä järjestelyerien käytön kustannusvaikutus. Selvityksessä on annettava tiedot erikseen eri paikallisista järjestelyeristä. Tärkeintä on, että pääsopijajärjestöjen edustajat voivat tietojen perusteella varmistua, että paikallisten järjestelyerien kustannusvaikutukset täyttyvät ja miten järjestelyerät ovat kohdentuneet.

Paikallisten järjestelyerien suuruus lasketaan tämän sopimuksen piiriin kuuluvien palkkasummasta mahdollisimman tavanomaiselta kuukaudelta.

KT:n yleiskirjeessä 2/2023 on annettu ohjeita ja esimerkkejä 1.6.2023 paikallisen järjestelyerän laskemisesta. Yleiskirjeen esimerkkejä voidaan soveltaa myös 1.6.2025 tilanteessa.

Paikallisten järjestelyerien kohdentaminen (A-kohta ja B-kohta)

A-kohdan mukainen paikallinen erä (0,15 %) suunnataan palkkaryhmiin I, II ja III ko. työnantajan TS-henkilöstön palkkasumman mukaisessa suhteessa. Erä käytetään tehtäväkohtaisten palkkojen korottamiseen.

B-kohdan mukainen paikallinen järjestelyerä: Paikallisten järjestelyerien kohdentamisessa työnantaja ottaa huomioon, että paikallisen järjestelyerän käyttö jakaantuu mahdollisimman tasapuolisesti.

Paikalliset järjestelyerät kohdennetaan tehtäväkohtaisten palkkojen korotuksiin tehtäväkohtaista palkkaa koskevan paikallisen arviointijärjestelmän perusteella ja henkilökohtaisiin lisiin henkilökohtaista lisää koskevan paikallisen arviointijärjestelmän perusteella.

Paikallisten järjestelyerien täytäntöönpano ja neuvottelumenettely

Paikallisen työnantajan edustajat ja TS-sopijajärjestöjen edustajat neuvottelevat paikallisten järjestelyerien käyttämisestä. Laskentaperiaatteet käydään läpi ensimmäisessä neuvottelussa (katso tarkemmin KT:n yleiskirje 2/2023). Neuvotteluissa on tarkoitus antaa henkilöstölle tosiasiallinen vaikutusmahdollisuus ja pyrkiä mahdollisuuksien mukaan yksimielisyyteen A- ja B-kohtien paikallisesta järjestelyerästä kuulemalla tasa-vertaisesti neuvotteluosapuolia.

Neuvotteluista laaditaan pöytäkirja, josta käy ilmi osapuolten näkemykset mahdollisine perusteluineen.

Tarkistettujen palkkojen maksaminen

Edellä selostettujen paikallisten järjestelyerien osalta noudatetaan seuraavia periaatteita.

a) Tarkistetut palkat, palkkiot ja lisät maksetaan ensimmäisen kerran viimeistään kahden kuukauden kuluessa tarkistusten voimaantulosta. Jos suurilla työnantajilla ei voida noudattaa edellä mainittua ajankohtia, maksetaan tarkistetut palkat, palkkiot ja lisät viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tarkistuksen voimaantulosta.  

b) Takautuvat korotusmäärät maksetaan viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tarkistuksen voimaantulosta ja suurilla työnantajilla neljän kuukauden kuluessa tarkistuksen voimaantulosta.

Tarkistettu palkka, palkkio tai lisä on maksettu ajallaan, kun korotus maksetaan viranhaltijan/työntekijän normaalina palkanmaksupäivänä.


Soveltamisohje  

Esimerkki 1  

Palkantarkastuksen ajankohta on 1.6.2025. a-) kohdan mukaiset palkat, maksut ja korvaukset on maksettu ajallaan, kun korvaukset maksetaan viimeistään viranhaltijan/työntekijän normaalina palkanmaksupäivänä elokuussa 2025.

Takautuvien korotusmäärien osalta (b) normaalina palkanmaksupäivänä syyskuussa 2025, mikäli sellaisia tulisi maksuun.  

Esimerkki 2 suuret työnantajat  

Palkantarkastuksen ajankohta on 1.6.2025. a-) kohdan mukaiset palkat, maksut ja korvaukset on maksettu ajallaan, kun korvaukset maksetaan viimeistään viranhaltijan/työntekijän normaalina palkanmaksupäivänä syyskuussa 2025.

Takautuvien korotusmäärien osalta (b) normaalina palkanmaksu-päivänä lokakuussa 2025, mikäli sellaisia tulisi maksuun.  

Yleiskorotus tulee aina pyrkiä maksamaan ajallaan, mikäli se on mahdollista.

c) Työaikakorvaukset maksetaan sopimusmuutosten mukaan korotetun varsi-naisen palkan perusteella korotusajankohtaa seuraavan kalenteriviikon alusta lukien. Korotuksen vaikutus maksetaan kalenteriviikon alusta lukien, mikäli korotusajankohta on kalenteriviikon ensimmäinen päivä.

d) Jaksotyössä työaikakorvaukset maksetaan sopimusmuutosten mukaan korotetun varsinaisen palkan perusteella korotusajankohtaa seuraavan työaikajakson alusta lukien. Korotuksen vaikutus työaikakorvauksiin maksetaan työaika-jakson alusta lukien, mikäli työaikajaksossa on enemmän sopimusmuutosten perusteella korotettuja kalenteripäiviä.  


KUNTA- JA HYVINVOINTIALUETYÖNANTAJAT KT

Toimitusjohtaja Henrika Nybondas-Kangas    

Neuvottelujohtaja Anne Kiiski    

Liitteet:
Liite 1 Kunta-alan teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimuksen palkkaryhmien korotetut tehtäväkohtaiset vähimmäispalkat 1.6.2025 lukien
 

Heikki Saaristo

johtava työmarkkina-asiamies
Puhelin:
+358 9 771 2599
Matkapuhelin:
+358 50 456 7640
Sähköposti:
Heikki.Saaristo@kt.fi
Yksikkö:
Yleiset palvelussuhdeasiat

Maarit Lehtinen

työmarkkinajuristi
Puhelin:
+358 9 771 2210
Matkapuhelin:
+358 50 466 4953
Sähköposti:
Maarit.Lehtinen@kt.fi
Yksikkö:
Yleiset palvelussuhdeasiat

Johanna Antikainen

työmarkkinajuristi
Puhelin:
+358 9 771 2277
Matkapuhelin:
+358 40 058 0237
Sähköposti:
Johanna.Antikainen@kt.fi
Yksikkö:
Yleiset palvelussuhdeasiat

Piitu Parmanne

työmarkkinatutkija
Puhelin:
+358 9 771 2242
Matkapuhelin:
+358 50 511 3774
Sähköposti:
Piitu.Parmanne@kt.fi
Yksikkö:
Työmarkkinatutkimus