Lausunto 146/04.01.00/2022 23.5.2022 Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain muuttamisesta (varhaiskasvatuksen tasa-arvosuunnittelu) KT pitää tasa-arvon edistämistä varhaiskasvatuksessa kannatettavana ja tärkeänä erityisesti työmarkkinoiden sukupuolen mukaisen segregaation purkamisen keinona. KT:n näkemyksen mukaan tasa-arvon edistäminen varhaiskasvatuksessa kuuluu jo osaksi varhaiskasvatussuunnitelmia, eikä erillisen suunnitelman laatiminen ole tarkoituksenmukaista.
Lausunto 115/04.01.00/2022 19.5.2022 Lausunto mietinnöistä koskien yhdenvertaisuuslain osittaisuudistusta KT pitää yhdenvertaisuuden edistämistä varhaiskasvatuksessa kannatettavana ja tärkeänä tavoitteena.Toimivallan nykyinen jako valvontaviranomaisten välillä on syytä säilyttää myös tulevaisuudessa ja välttää päällekkäisen toimivallan luomista työelämän yksittäistapauksiin liittyvän valvonnan osalta. Myös esitetty ratkaisu voimassa olevan sääntelyn pysyttämisestä ennallaan koskien yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan toimivaltaa työsyrjintään liittyvissä asioissa on tarkoituksenmukainen ja perusteltu.
Lausunto 13.5.2022 KT:n ja Kirkon työmarkkinalaitoksen yhteinen kannanotto nykyisen koulutuksen korvaamisesta annetun lain (1140/2013) mukaisen koulutuskorvausmahdollisuuden säilyttämisen puolesta Nykyinen koulutuskorvausjärjestelmä on tärkeä keino julkisen sektorin työnantajille tukea ja kehittää henkilön ammatillista osaamista, minkä vuoksi nykyinen koulutuskorvausmahdollisuus on säilytettävä laissa. Kuntasektorilla lähes kaikki työnantajat ovat hyödyntäneet koulutuskorvausta.
Lausunto 155/04.01.01/2022 27.4.2022 Hallituksen esitys eduskunnalle 55 vuotta täyttäneiden työllisyysasteen nostamista koskevaksi lainsäädännöksi KT:n mukaan uuden muutosturvamallin ehdot ovat esityksen tavoitteen mukaisesti perusteltuja. Uusi muutosturvamalli nostaa merkittävästi työnantajien kustannuksia ja osuutta työttömyysvakuutusmaksujen rahoituksesta. KT kannattaa lisäpäiväoikeuden asteittaista poistamista. Muutosten vaikuttavuutta 55 vuotta täyttäneiden työllisyyteen, julkiseen talouteen ja erityisesti työnantajien sekä kuntien kustannuksiin ja toimintaan tulee arvioida systemaattisesti.
Lausunto 90/04.01.00/2022 25.4.2022 Ehdotus valtioneuvoston asetukseksi tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen muuttamisesta KT kannattaa, että asetuksen iitteeseen lisätään uusi 1.8.2022 alkava tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA).
Lausunto 49/04.01.00/2022 4.4.2022 Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain ja kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta Työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annettuun lakiin on tarpeen tehdä muutokset, jotka johtuvat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuun siirtymisestä kunnilta hyvinvointialueille. KT näkemyksen mukaan esitys on sinänsä selkeä. Vaikka kunnan lakisääteinen rooli sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjänä poistuu, on tarkoituksenmukaista, että kunta voi halutessaan vapaaehtoisesti tarjota muita palveluja monialaisen yhteispalvelun asiakkaille. KT pitää myös tärkeänä, että sekä kunnat että hyvinvointialueet voivat jatkossa saada korvauksia niille kotoutumislain nojalla syntyvistä kustannuksista.
Lausunto 129/04.01.01/2022 4.4.2022 KT:n kannanotto ja huomiot luonnokseen hallituksen esitykseksi laiksi potilasturvallisuuden varmistamisesta terveydenhuollon työtaistelun aikana KT on erittäin huolissaan potilaiden hengen ja terveyden vakavasta vaarantumisesta lakoissa. KT pitää lakiesitystä kannatettavana ja välttämättömänä ja toivoo lain erittäin pikaista käsittelyä eduskunnassa. Lakkotoimenpiteet vaarantavat potilaiden henkeä ja terveyttä ja voivat valitettavasti myös johtaa ihmishenkien menetyksiin tai vakaviin vammautumisiin. KT katsoo, että esityksen mukainen potilasturvallisuuden varmistaminen suojelutyöllä ei rajoita lakko-oikeuden toteutumista enempää kuin asiallinen, alueellinen ja ajallinen välttämättömyys sekä oikeasuhtaisuus edellyttävät.
Lausunto 55/04.01.00/2022 28.3.2022 Niin sanottua työelämän koronapassia tai vastaavaa vaihtoehtoa koskevan lainsäädännön valmistelua varten asetetun työryhmän esitys KT on osallistunut kolmikantaisen työryhmän työhön ja kannattaa sen esitystä työturvallisuuslain väliaikaisesta muuttamisesta. KT pitää tärkeänä esityksen tavoitetta siitä, että työnantaja saisi paremmat edellytykset huolehtia työntekijöidensä turvallisuudesta ja terveydestä työssä.
Lausunto 34/04.01.00/2022 25.3.2022 Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaiksi KT pitää tärkeänä, että hyvinvointialueille asetettu vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä sekä järjestämisvastuun toteuttamisen edellyttämä riittävä oma palvelutuotanto turvataan kaikissa olosuhteissa. Tämä tulisi huomioida ulotettaessa esityksen mukainen rekisteröintimenettely julkiseen palvelutuotantoon.
Lausunto 103/04.01.01/2022 9.3.2022 KT:n lausunto sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän varautumisesta Koronaepidemia kuormittaa edelleen monin tavoin sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmää. KT esittää 7 toimenpide-ehdotusta sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän varautumiseen, jossa on muun muassa kelpoisuusvaatimuksista, henkilöstömitoituksista ja hoitotakuusta poikkeamista tilapäisesti poikkeustilanteessa, työlainsäädännön arviointia kriisitilanteita varten, sote-toimintayksiköiden ja henkilöstön muutoskyvykkyyden tukemista sekä viestinnän ja vuorovaikutuksen parantamista.
Lausunto 50/04.01.00/2022 8.3.2022 Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi Siirtymäaika ja mahdollisuus kuntien, kuntayhtymien ja hyvinvointialueiden välillä ostaa ja myydä tukipalveluja, antaa näille lisäaikaa järjestellä tukipalvelutoimintoja kireässä aikataulussa. Toisaalta hyvinvointialueille siirtyvien tukipalvelujen organisointi saattaa jopa vaikeutua ja työntekijöiden asemaan aiheutua epävarmuutta, jos pykälän 68 a mahdollistama siirtymäaika otetaan käyttöön laajassa mitassa.
Lausunto 23/04.01.00/2022 20.2.2022 Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 4 luvun 4 §:n muuttamisesta KT kannattaa julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain muuttamista hallituksen esityksen mukaisesti siten, että työ- ja elinkeinotoimisto voisi tarjota yritykselle valmennusta työntekijän palkkaamisessa ja työnantajavalmiuksien kehittämisessä.
Lausunto 437/01.04.00/2021 17.2.2022 Työryhmän valmistelema luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle eläinlääkintähuoltolaiksi sekä siihen liittyviksi laeiksi Julkisen sektorin eläinlääkintäpalveluita on organisoitava uudelleen, jotta tulevaisuuden haasteisiin pystytään vastaamaan. Palkkausjärjestämän uudistaminen on iso uudistus, jonka vuoksi KT kannattaa siirtymäaikaa vähintään vuoteen 2026 saakka.
Lausunto 27/04.01.01/2022 10.2.2022 Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi sosiaalihuoltolain ja ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta sekä niihin liittyviksi laeiksi Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaalihuoltolakia, ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annettua lakia, sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettua lakia sekä yksityisistä sosiaalipalveluista annettua lakia. KT on tuonut jo lakiesitysten lausuntokierroksella esiin huolensa henkilöstön saatavuudesta. KT korostaa, että henkilöstön saatavuutta on tarkasteltava kokonaisuutena eikä yksittäisiin lakiesityksiin liittyen.
Lausunto 22/04.01.01/2022 2.2.2022 KT:n lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi sairausvakuutuslain, vuosilomalain 7 §:n ja merimiesten vuosilomalain 3 §:n väliaikaisesta muuttamisesta KT kannattaa esitystä sairausvakuutuslain väliaikaisesta muuttamisesta, jonka mukaan tartuntatautipäivärahaa saisi jatkossa myös, ilman kunnan tai sairaanhoitopiirintartuntataudeista vastaavan lääkärin kirjoittamaa eritysmääräystä.
Tiedote 24.3.2022 Työmarkkinajärjestöiltä yhteinen keskustelualoite digitalisaation vaikutuksista työpaikoilla Työmarkkinajärjestöt (Akava, EK, Kirkon työmarkkinalaitos, KT, SAK, Suomen Yrittäjät, STTK ja Valtion työmarkkinalaitos) ovat yhdessä laatineet aloitteen työpaikoilla käytävään keskusteluun digitalisaatiosta. Keskustelualoitteessa ehdotetaan neljää teemaa vuoropuhelun aiheiksi.
Tiedote 16.3.2022 Venäjän hyökkäys Ukrainaan ei oikeuta syrjintään työpaikoilla Tunteet ovat työpaikoilla pinnalla. Vahva auttamisen halu on hyvä asia, mutta myös pelko ja viha voivat nousta esiin. Tämä on tilanteen vakavuuden huomioiden ymmärrettävää, mutta ei oikeuta syrjivään käytökseen.
Blogi 10.11.2021 Valta ja vastuu puuttua epäkohtiin työyhteisössä Jokaisella on vastuu siitä, että työyhteisö ja -kulttuuri on tasa-arvoinen ja turvallinen. Erityisesti vastuu kuuluu niille ihmisille, joilla on sosiaalisia etuoikeuksia. Kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia puuttumiseen. Johto ja esihenkilöt ovat työnantajan edustajina keskeisessä roolissa.
Tiedote 19.2.2021 Työmarkkinakeskusjärjestöt: Työ- ja opiskeluperusteinen maahanmuutto tukemaan Suomen kestävää kasvua Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä Suomi tarvitsee työ- ja opiskeluperusteiseen maahanmuuttoon uuden kunnianhimon tason. On tärkeää, että koronaepidemian jälkeen pääsemme nopeasti mukaan kestävään kasvuun.
Blogi 20.1.2021 Edunvalvonta korostuu tänä vuonna Työmarkkinavuosi on lähtenyt niin kunta-alan kuin keskusjärjestöjen osalta vilkkaasti liikkeelle. Suomen suurimman työmarkkinatoimialan, kunta-alan, sopimusjärjestelmässä on tällä hetkellä yli 30 pysyvää ja sopimuskaudelle asetettua KT:n vetämää neuvotteluryhmää, joissa ovat edustettuina KT:n ja pääsopijajärjestöjen neuvottelijat.
Tiedote 30.11.2020 Työllisyyttä parantavaa ratkaisua olisi tarvittu Työmarkkinakeskusjärjestöjen neuvotteluissa toimista ikääntyneiden työllisyyden edistämiseksi ei saavutettu ratkaisua.
Tiedote 27.11.2020 Yhteinen vetoomus: Työterveyden mukaanotto on avain koronarokotusten onnistumiseen Koronarokotusten tehokas läpivienti edellyttää julkisen ja yksityisen terveydenhoidon resurssien yhdistämistä.
Tiedote 14.5.2020 Työmarkkinakeskusjärjestöt sopuun lomautuksista ja työttömyysturvasta EK, KT, SAK, Akava ja STTK esittävät maan hallitukselle, että koronakriisin vuoksi työlainsäädännön ja sosiaaliturvan väliaikaisia muutoksia jatketaan vuoden loppuun asti.
Tiedote 3.4.2020 Työntekijöiden töihin paluu mahdollistettava koronan vasta-ainetestauksella Työmarkkinajärjestöt (Akava, EK, KT, Kirkkotyönantajat, SAK, STTK) esittävät yhdessä maan hallitukselle kehysriiheen, että valtio osallistuisi koronan vasta-ainetestien kustannuksiin. Järjestöjen mukaan testit pitäisi ottaa väliaikaisesti osaksi työterveyshuoltoa, jotta työntekijöiden töihin paluu mahdollistetaan sujuvasti.
Uutinen 18.3.2020 Työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteinen esitys hallitukselle talouden kriisissä Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitys maan hallitukselle yritystoiminnan, työllisyyden ja toimeentulon turvaamiseksi korona-viruksen aiheuttamassa talouden kriisissä.