Julkisen työn kritiikki - onko edelleen näin?

Julkea talous 2014: 

Poliittinen päätöksenteko ei ole helppoa. Budjetin jokaisella kohdalla on kovaääniset puolustajansa, joiden henkilökohtainen hyvinvointi on kiinni tämän momentin summasta. 

Julkinen hallinto paisuu jatkuvasti. Isommat määrärahat tarkoittavat isompaa organisaatiota, isompi organisaatio tarkoittaa isompaa vaikutusvaltaa.  

Sopimuksen yksityisen palveluntuottajan kanssa voi irtisanoa nopeastikin, mutta tehotonta tai toimimatonta byrokratiaa ei.  


Matti Apunen (HS 12.4.2016): 

”Jos julkisen sektorin toimijat ovat niin hyvin johdettuja ja tehokkaita kuin meille on vakuutettu, miksi niiden kilpailukyky olisi ongelma? Siksi, että kuntatyöntekijöiden työehtosopimus on kallis ja kankea. Yksityiset käyvät omaa tehokkuuskilpailuaan ja kunnat tajuavat, ettei niiden lyllerrys riitä mihinkään.” 


Osmo Soininvaara (Julkisen sektorin tuottavuus 2009): 

”Tärkeälle paikalle on valittu päällikkö, joka tavalla tai toisella lamauttaa koko organisaation kehityksen tai myrkyttää työilmapiirin. Virkamies on käytännössä erottamaton ja siksi ei auta kuin odottaa, että hän joskus vuosien päästä siirtyisi eläkkeelle, jolloin sitten ehkä koittaa uudistusten aika.” 


Tampereen työllisyysjohtaja Regina Saari (HS 10.8.2022):  

”Yksi keskeinen syy työvoiman saatavuuden haasteisiin ja kasvaviin julkisiin menoihin on yhä pidemmälle viety nippelilainsäädäntö.”  

Nippelilainsäädäntö tarkoittaa sitä, että kentällä tehtävää arjen työtä säädellään keskushallinnossa pienintä piirtoa myöten. Se heikentää tuottavuutta, vaikeuttaa toiminnan kehittämistä ja paikallisten tarpeiden huomioon ottamista.