Uutinen

Nuoret aikuiset odottavat työltä merkityksellisyyttä ja vaikutusmahdollisuuksia

Nuoret aikuiset haluavat tulla nähdyiksi työelämässä yksilöinä, selviää TYÖ2030-ohjelman some-kampanjalla keräämästä sisällöstä. Myös ammateista käytävällä julkisella keskustelulla vaikutetaan siihen, miten nuoret suhtautuvat eri ammatteihin.

Nuori kahvilatyöntekijä

Moni nuori ei osaa vielä kertoa, mitä työtä haluaisi tehdä tulevaisuudessa. Sekään ei ole varmaa, onko heidän tulevaisuuden ammattiaan vielä edes olemassa, sillä työtehtävät ehtivät muuttua kymmenessä vuodessa paljon. Varmaa on kuitenkin se, että nuoret aikuiset hakevat tulevaisuuden työltään merkityksellisyyttä ja mahdollisuutta päästä vaikuttamaan.

Työnantajat ovat murroksen edessä

Nuorten some-keskustelusta käy selväksi se, että monet työnantajat ovat suuren murroksen edessä. Työltä kaivataan tulevaisuudessa yhä enemmän vaihtelua ja vaikuttamismahdollisuuksia niin omaan työnkuvaan kuin työskentelytapoihin.

Nuoret aikuiset haluavat myös tulla nähdyiksi työelämässä yksilöinä, joilla on omat vahvuudet, näkemykset ja intohimot. Suurin osa nuorista aikuisista haluaa tehdä töitä joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta. Työnantajan kanssa halutaan luottamuksellista suhdetta. Tämä kaikki merkitsee sitä, että organisointi- ja johtamistapaa on uudistettava.

Julkisella keskustella vaikutetaan nuorten mielikuviin ammateista ja aloista

Työterveyslaitoksen erityisasiantuntija Mervi Niemen mukaan on tärkeää miettiä, miten Suomessa saadaan nostettua fyysisen työn ammattien arvostusta ja houkuttelevuutta nuorten silmissä.

Uutisoinnissa ja muussa julkisessa keskustelussa keskitytään paljon ammattien huonoihin puoliin ja kuormitustekijöihin ja unohdetaan näiden ammattien ja työn voimavarat.

Työpaikoilla kannattaa puolestaan parantaa nuorten perehdytystä ja ottaa heidät huomioon yksilöinä. On myös tärkeä tukea nuoria työuran alkuvaiheissa eikä jättää yksin kohtaamaan ongelmia.

TYÖ2030-ohjelma selvitti some-kampanjalla nuorten näkemyksiä työelämästä marras-joulukuussa 2020. Kampanjassa kerättiin kymmeniä videoita ja kuvia sekä satoja kommentteja yli 18-vuotiailta nuorilta aikuisilta. Kokonaisuudessaan #muntyö2030-kampanja saavutti yli puoli miljoonaa näyttökertaa somessa.

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan kuuluva TYÖ2030 on työelämän toimintatapoja uudistava ja työelämäinnovaatioita sekä teknologian hyödyntämistä edistävä kehittämisohjelma. Ohjelman operatiivisesta toteuttamisesta vastaa Työterveyslaitos. KT on mukana kansallisen TYÖ2030-ohjelman suunnittelussa ja kunta-alalla Kuntatyö2030 kokoaa KT:n ja kunta-alan pääsopijajärjestöjen toteuttamat kehittämishankkeet.

TYÖ2030-ohjelman koostevideo siitä, miten nuoret kehittäisivät työelämää

Muualla verkossa