Edunvalvonnassa korostui uusi hallituskausi

KT:n edunvalvontatyön lähtökohtana on valvoa työnantajien etua siten, että työnantajat onnistuvat työnantajatehtävissään. Toimintavuonna edunvalvontatyötä väritti erityisesti hallituskauden vaihtuminen.

Markku Jalonen vuonna 2023 työmarkkinamallin neuvotteluissa.

Alkuvuonna vaikutettiin hallitusohjelmaan ja osallistuttiin sen mukaisten työryhmien työskentelyyn. Edellisten vuosien tapaan edunvalvontaa tehtiin monipuolisesti niin keskusjärjestötasolla kuin työmarkkinatoimijana. Kaikki KT:n yksiköt osallistuivat edunvalvontatyöhön omalla panoksellaan tuottamalla tietoa tai auttamalla viestimään asioista vaikuttavasti. Sopimusneuvotteluista kerrotaan tarkemmin kappaleessa Sopimuksia uudistettiin jatkuvan neuvottelun periaatteella.

Työelämän ja hyvinvointiyhteiskunnan taloustasapaino oli esillä KT:n hallitusohjelmatavoitteissa. Henkilöstön saatavuusvaikeuksien vuoksi KT piti esillä erityisesti sitä, että kelpoisuusvaatimuksia tai mitoituksia ei kiristettäisi. Lisäksi painotettiin, että koulutusmäärien ja koulutusten sisältöjen tulisi palvella henkilöstötarpeita alueilla ja kunnissa.

KT edusti jäseniään 109 valtakunnan tason työryhmässä

KT edusti jäseniään vuoden aikana 109 eri työryhmässä tai toimielimessä. Osa työryhmistä valmisteli lainsäädäntöä tai muuta valtakunnallista ohjeistusta. Näistä kerrotaan myös seuraavissa kappaleissa.

Keskeisiä toimielimiä, joissa KT edusti jäsenyhteisöjään ovat muun muassa:

• Talousneuvosto (pääministerin johtama)
  • Työllisyysrahaston hallitus (työnantajamaksut)
  • Kevan hallitus (työnantajien eläkemaksut)
  • Työmarkkinakeskusjärjestöjen johtoryhmä ja muut ryhmät
  • Työtuomioistuin, työneuvosto, vakuutusoikeus ja sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta Samu
  • Työterveyshuollon neuvottelukunta ja jaostot
  • Työterveyslaitoksen johtokunta
  • Työturvallisuuskeskuksen hallitus
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunta
  • Sosiaaliturvakomitea
  • Työ-, koulutus- ja elinkeinoasiain neuvosto
  • TE2024 -uudistuksen toimeenpanoa tukeva työllisyyden edistämisen neuvottelukunta

Sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunnan toiminta käynnistyi hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa. KT on asiantuntijajäsenenä mukana neuvottelukunnassa. Vuoden 2023 aikana neuvottelukunnassa hyväksyttiin muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon strategiset tavoitteet. Syksyn aikana käynnistyi myös kansallinen valmistelu sairaalaverkon tulevaisuudesta, jota tarkastellaan lääketieteellisin perustein.