Suomeksi
Nyhet

KT-lehti är ute – temat är åldersmedvetet ledarskap

I temanumret om åldersmedvetet ledarskap berättar Armi Marttila, personalchef i Hollola kommun, och Kirsi Manssila, personalutvecklingschef vid Mellersta Nylands välfärdsområde Keusote, hur cheferna lyssnar på arbetstagarnas karriärönskemål i deras organisationer. I ett åldersmedvetet ledarskap ingår också beaktande av arbetstagarnas ålder och livsskede.

I Hollola ska välbefinnande i arbetet gälla för alla åldrar

Hollola kommun har skapat ett utvecklingsprogram som stöder personalen i olika skeden av livet. Kommunen beaktar särskilt de unga samt de erfarna arbetstagarna som är i slutskedet av karriären.
Åldersmedvetet ledarskap beaktar det bästa hos alla | KT-lehti>

 

När börjar ekonomin växa?

KT:s chefsekonom Juho Ruskoaho berättar i sin ekonomikolumn att man har väntat länge på ett uppsving i den tynande finska ekonomin. Positiva signaler skymtar i dunklet, men vändningen sker först när företagen och hushållen litar på att investeringar och konsumtion är att föredra framför utgiftsdisciplin och beredskap.
Pääekonomistin talouskolumni: Budjettiriihessä jatkui tuttu kaava | KT-lehti>

 

Lönerna fick sänkas

KT och Södra Karelens välfärdsområde vann målet om lönesänkningar i Arbetsdomstolen. Arbetsgivaren hade sänkt chefernas uppgiftsrelaterade löner på grund av att deras ledningsansvar minskat.
Työtuomioistuin: palkkoja sai alentaa | KT-lehti>

 

Rektorn för Etelä-Savon ammattiopisto Sari Simontaival: "Jag är mycket stolt över vårt yrkesinstitut"

Rektor Sari Simontaival presenterar verksamheten vid yrkesinstitutet Etelä-Savon ammattiopisto. Institutets huvudsakliga uppgift är att öka yrkeskompetensen och producera arbetskraft i Södra Savolax.
"Man kanske inte alltid förstår hur omfattande effekterna av yrkesläroanstaltens verksamhet är. Jag kan av hela mitt hjärta säga att detta är ett viktigt arbete", säger Sari Simontaival.
"Olen todella ylpeä amiksestamme" | KT-lehti>

Läs tidningen på webbplatsen ktlehti.fi>
Beställ tidningen hem eller till din arbetsplats>