Internationell rekrytering
Internationell rekrytering är ett sätt för kommunerna och välfärdsområdena att få kompetent personal. Arbetsgivarna kan hitta lämplig internationell arbetskraft i Finland, inom Europeiska unionen och utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

I bästa fall är internationell rekrytering en kontinuerlig och naturlig del av organisationens personalplanering och strategi, vilket hjälper till att förutse personalbehovet på lång sikt.
När ett arbetsavtal ingås med en utländsk arbetssökande eller när en utländsk arbetssökande ges ett tjänsteförordnande ska anställningsvillkoren vara de samma som för andra som utför samma arbete.
Arbetstagare från länder utanför EU och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet behöver uppehållstillstånd. Dessutom behöver utländska arbetstagare tillstånd för att arbeta till exempel i uppgifter inom hälso- och sjukvården. Arbetsgivaren bör beakta processen för legitimering av examen redan när rekryteringen planeras.
Stöd för internationell rekrytering och processen för uppehållstillstånd:
Work in Finlands rådgivningstjänst betjänar vardagar kl. 9–15, tfn 0295 016770
Migrationsverkets rådgivningstjänst för arbetsgivare betjänar vardagar kl. 8.30–12.00 och 13.00–15.30, tfn 0295 790 601 och e-post tyonantajapalvelut@migri.fi.
Rekrytering av internationella arbetstagare från Finland och Europa
Det kan vara bra att beakta att det i Finland redan bor många kompetenta arbetstagare från andra länder, som har anpassat sig till den finländska arbetsmiljön och kulturen. De talar ofta finska eller svenska. Också inom EU kan det finnas arbetssökande med mångsidig yrkeskompetens och hindren för att ta emot arbete är ofta små.
Ofta går det snabbare och lättare att rekrytera internationell arbetskraft från Finland eller Europa än från länder utanför EU och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, eftersom processerna för arbetstillstånd och uppehållstillstånd inte utgör ett hinder för arbetstagare som redan bor i Finland eller inom EU.
Internationell rekrytering från länder utanför EU och EES
När arbetsgivaren rekryterar arbetstagare från länder utanför EU och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet är det viktigt att beakta processerna för arbetstillstånd och uppehållstillstånd. Detta kan leda till att rekryteringsprocessen blir dyrare och tar längre tid.
Man bör också beakta den kulturella anpassningen och språkutbildningen. Kompetenta arbetstagare som rekryteras från länder utanför EU kan ge arbetsplatsen nya perspektiv och sådan specialkompetens som behövs, men de kan också behöva mer stöd än andra för att anpassa sig till den finländska arbetsmiljön. De kan också behöva hjälp med att förbättra sina språkkunskaper.
Ansvarsfull internationell rekrytering
Vid planeringen av internationell rekrytering ska arbetsgivaren beakta principerna för ansvarsfull internationell rekrytering. För att rekryteringen ska vara ansvarsfull krävs ofta att minimikraven i lagstiftningen överskrids. Ansvarsfull internationell rekrytering grundar sig på likabehandling, icke-diskriminering samt respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande principerna i arbetslivet. Rekryteringen av utländsk arbetskraft ska motsvara det verkliga behovet av arbetskraft.
Arbetsgivaren har såväl lagstadgade som etiska skyldigheter. En transparent och dokumenterad rekryteringsprocess minskar riskerna och säkerställer en jämlik och ansvarsfull behandling av arbetstagarna. Lagstiftningen och rekommendationerna tryggar både arbetstagarnas och arbetsgivarnas rättigheter.
Det är viktigt att arbetsgivaren beaktar etiska, lagstadgade och ekonomiska aspekter vid rekryteringen, men också det ekonomiska ansvaret. Ansvarsfullhet innefattar också balans i arbetslivet och korrekta löne- och anställningsvillkor.
En ansvarsfull arbetsgivare:
tar hänsyn till och stöder arbetstagare som har rekryterats från utlandet under hela rekryteringsprocessen
väljer en pålitlig tjänsteleverantör eller partner som stöd för rekryteringen
beaktar tillgången på arbetskraft i landet som arbetstagaren kommer från
stöder arbetstagarna så att de kan anpassa sig till Finland och göra sig hemmastadda i det finländska samhället
ser till att arbetstagarna får arbete som motsvarar deras utbildning
Ansvarsfull internationell rekrytering inom social- och hälsovårdssektorn
Inom social- och hälsovårdssektorn är det viktigt att försäkra sig om att de arbetstagare som rekryteras ska kunna få behörighet och sysselsättas i uppgifter som motsvarar deras utbildning. Om en person till exempel är utbildad sjukskötare i sitt hemland, ska personen i mån av möjlighet kunna få behörighet för yrket också i Finland. Integrationen och språkkunskaperna är centrala faktorer i den här processen.
Enligt WHO:s principer om etisk rekrytering ska hälso- och sjukvårdspersonal inte rekryteras från länder där det redan råder brist på personal inom hälso- och sjukvården.


