Tjänste- och arbetsavtalsförhållanden i kommunsektorn
Personalen i kommunerna och samkommunerna står antingen i tjänsteförhållande eller arbetsavtalsförhållande till arbetsgivaren. Det bör vara klart från början vilken typ av anställning det är fråga om.
På tjänste- och arbetsavtalsförhållanden tillämpas delvis olika lagstiftning. De grundläggande bestämmelserna om tjänsteförhållanden finns i lagen om kommunala tjänsteinnehavare (304/2003) och de grundläggande bestämmelserna om arbetsavtalsförhållanden i arbetsavtalslagen (55/2001).
Den största skillnaden mellan anställningsformerna är rättsförhållandets karaktär. En tjänsteinnehavare står i ett offentligrättsligt förhållande till arbetsgivaren, medan en arbetstagare har ett privaträttsligt förhållande.
Uppgifter där offentlig makt utövas sköts i tjänsteförhållande. I övrigt anställs personalen i arbetsavtalsförhållande. Enligt lagen om kommunala tjänsteinnehavare kan ett tjänsteförhållande där offentlig makt inte utövas ombildas till ett arbetsavtalsförhållande.
Normal arbetsledning är inte utövning av offentlig makt.
Av den kommunala personalen är cirka 73 procent anställd i arbetsavtalsförhållande och 27 i tjänsteförhållande. Antalet arbetsavtalsförhållanden ökar kontinuerligt, medan antalet tjänsteförhållanden minskar.
Hela personalen omfattas av kommunala kollektivavtal
De kommunala kollektivavtalen gäller i allmänhet hela personalen oberoende av anställningsform, men vissa avtalsbestämmelser tillämpas bara på tjänsteinnehavare och vissa bara på arbetstagare. Detta framgår av avtalen.
I allmänhet anställs en person i ett tjänste- eller arbetsavtalsförhållande som gäller tills vidare. Enligt lagstiftningen om anställningsförhållanden kan en person anställas i ett tidsbegränsat tjänste- eller arbetsavtalsförhållande endast på vissa lagstadgade grunder.
Tabell 1. Skillnaderna mellan tjänste- och arbetsavtalsförhållanden (förenklade beskrivningar)
Jämförelsegrund |
Tjänsteförhållande |
Arbetsavtalsförhållande |
Normer |
|||
Anställningens början |
Ansökningsförfarande, ensidigt beslut, skriftligt tjänsteförordnande |
Skriftligt eller muntligt arbetsavtal |
KomTjL (lagen om kommunala tjänsteinnehavare) 4, 5 och 9 § ArbAvtL (arbetsavtalslagen) 1:1 och 3 §, 2:4 § |
|||
Rättsförhållande |
Offentligrättsligt |
Privaträttsligt |
|
|||
Utövning av offentlig makt |
Ja |
Nej |
KomL (kommunallagen) 87 § |
|||
Arbetsgivarens bestämmanderätt |
Inom ramarna för arbetsgivarens behörighet Funktionell behörighet begränsar rätten |
Arbetsgivaren har arbetsledningsrätt inom ramarna för arbetsavtalet |
KomL 17 § ArbAvtL 1:1 § och 3:1 § |
|||
Skyldigheter/uppgifter |
Arbetsgivaren har bestämmanderätt (inrättande av tjänst, instruktion, annan bestämmelse) |
Enligt överenskommelse i arbetsavtalet |
KomL 16 § och KomTjL 17 § ArbAvtL 1:1 § och 3:1 § |
|||
Ändringar i arbetsuppgifterna |
Arbetsgivaren bestämmer |
Ska avtalas om det inte finns uppsägningsgrund, tillfälliga ändringar högst 8 veckor |
KomTjL 23 § ArbAvtL 1:1 § AKTA (Det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet 2017) kap. I § 9 |
|||
Underställt instruktioner |
Ja |
Nej |
KomL 16 § |
|||
Visstidsanställning |
||||||
Jämförelsegrund |
Tjänsteförhållande |
Arbetsavtalsförhållande |
Normer |
|||
· grund |
Uppgifternas art, vikariat, praktik, skötsel av uppgifter som hör till vakant tjänst, andra jämförbara omständigheter. Särskilda bestämmelser i lag Egen begäran |
Grundad anledning Arbetets art, vikariat, praktik, andra jämförbara omständigheter, annan grundad anledning baserad på företagets verksamhet eller det arbete som ska utföras, ostabiliserad efterfrågan på tjänster
Egen begäran Tidsbegränsat avtal med en långtidsarbetslös för högst 1 år |
KomTjL 3 § KomL 24 § ArbAvtL 1:3 § och 1:3 a § |
|||
· förbud mot upprepade visstidsanställningar i följd |
Ja |
Ja |
KomTjL 3 §, ArbAvtL 1:3 § |
|||
· följder av ogrundad anställning för viss tid |
Ersättning 6–24 mån. |
Avtalet i kraft tills vidare |
KomTjL 3 § ArbAvtL 1:3 och 12:2 § |
|||
· upphörande |
Den utsatta tiden går ut, ordinarie tjänsteinnehavaren återgår till sin tjänst (i vissa fall), uppsägning, hävning |
Den avtalade tiden går ut, hävning, anses hävt. Undantag: · tidsbegränsat arbetsavtal för mer än 5 år · uppsägningsvillkoren kan avtalas separat |
KomTjL 34, 35, 37 och 41 § ArbAvtL 6:1, 8:1 och 8:3 § |
|||
Prövotid |
Högst 6 mån. Vid anställning för mindre än ett år högst halva anställningstiden. Arbetsgivaren bestämmer |
Högst 6 mån. Vid tidsbegränsade avtal för mindre än ett år högst halva avtalstiden. Förlängning av prövotiden på grund av sjuk- eller familjeledighet |
KomTjL 8 § ArbAvtL 1:4 § |
|||
Annat arbete |
Bisysslotillstånd, kan återkallas av arbetsgivaren om det finns orsak (jäv, äventyrar förtroendet för opartiskhet, menlig inverkan på skötseln av uppgifterna, konkurrerande verksamhet), meddelande om bisyssla, arbetsgivaren kan förbjuda på samma grunder som ovan |
Konkurrerande verksamhet |
KomTjL 18 § ArbAvtL 3:3 § |
|||
Ombildning till deltidsanställning |
||||||
Jämförelsegrund |
Tjänsteförhållande |
Arbetsavtalsförhållande |
Normer |
|||
· grund |
Grund för uppsägning av ekonomiska orsaker eller produktionsorsaker |
Grund för uppsägning av ekonomiska orsaker eller produktionsorsaker |
KomTjL 21 § ArbAvtL 7:11 § |
|||
· rätt till merarbete |
Heltidstjänst med likartade uppgifter, behörighetsvillkoren uppfylls och uppgifterna är lämpliga Skriftligt förhandsmeddelande av tjänsteinnehavaren |
Hel- eller deltidsanställning, uppgifterna lämpliga för arbetstagaren, förhandsmeddelande av arbetstagaren behövs inte |
KomTjL 22 § ArbAvtL 2:5 § |
|||
· följder av ogrundad ombildning till deltid |
Beslutet förfaller |
Skadestånd |
KomL 11 kap. ArbAvtL 12:1 § |
|||
Permittering |
||||||
Jämförelsegrund |
Tjänsteförhållande |
Arbetsavtalsförhållande |
Normer |
|||
· avtalsrätt |
Begränsad |
Begränsad |
KomTjL 30 § ArbAvtL 5:1 och 2 § |
|||
· permittering av visstidsanställd |
Möjlig (vid längre än 6 månaders tjänsteförhållande) |
Endast om den anställde vikarierar för en fastanställd som skulle kunna permitteras |
AKTA kap. VIII § 1, ArbAvtL 5:2 § |
|||
Tjänste-/arbetskollektivavtal |
Avtalsrätten begränsad |
Avtalsrätten mer omfattande än för tjänstekollektivavtal, men begränsningar finns |
KomArbKollL 2 §, KollektivavtalsL (lagen om kollektivavtal), KomArbKollL (lagen om kommunala arbetskollektivavtal), ArbAvtL 13:7 § |
|||
Stridsåtgärder |
Begränsade: strejk, lockout, ansökningsförbud, blockad |
Obegränsade |
KomTjänstKollL (lagen om kommunala tjänstekollektivavtal) 8 och 9 § |
|||
Skyldighet att utföra skyddsarbete |
Ja (tjänsteinnehavare utanför arbetskonflikt) |
Nej |
KomTjänstKollL 12 § |
|||
Enskild anställds rätt att avtala om anställningsvillkoren |
I regel ingen avtalsrätt |
Kan avtalas genom arbetsavtal |
KomTjänstKollL ArbAvtL 1:1 §, KollektivavtalsL 6 § |
|||
Lön för väntetid |
Nej |
Ja |
ArbAvtL 2:14 § |
|||
Straffrättsligt ansvar |
SL (strafflagen) 40:1–3 och 5–11 § |
Mer begränsat, SL 40:1–3, 5 och 12 § |
|
|||
Straffrättslig avsättning |
Ja |
Nej |
SL 2:10 § SL 40 kap. |
|||
Särskilt skydd vid skötsel av uppgifter |
Ja |
Nej (se ändå SL 16:20) |
SL 16:1–6 § |
|||
Uppsägningsgrunder |
||||||
Jämförelsegrund |
Tjänsteförhållande |
Arbetsavtalsförhållande |
Normer |
|||
· enskild anställd |
Sakliga och vägande skäl, Allvarligt brott mot eller åsidosättande av förpliktelser som påverkar anställningen samt väsentlig förändring i de personliga arbetsförutsättningarna |
Sakligt och vägande skäl, allvarligt brott mot eller åsidosättande av förpliktelser som påverkar anställningen samt väsentlig förändring i de personliga arbetsförutsättningarna |
KomTjL 35 § ArbAvtL 7:1 och 2 § |
|||
· kollektiv uppsägning |
Ekonomiska orsaker och produktionsorsaker (uppgifterna har minskat väsentligt och varaktigt) |
Sakliga och vägande skäl Ekonomiska orsaker och produktionsorsaker (arbetet har minskat väsentligt och varaktigt) |
KomTjL 37 § ArbAvtL 7:1, 3 och 4 § |
|||
· skyldighet att erbjuda annat arbete (vid kollektiv uppsägning) |
Tjänste- eller arbetsavtalsförhållande där uppgifterna inte väsentligt avviker från tjänsteinnehavarens uppgifter |
Arbetsavtalsförhållande |
KomTjL 37 § ArbAvtL 7:3 och 4 § |
|||
· följder av ogrundad uppsägning (enskild anställd) |
Beslutet förfaller, tjänsteförhållandet återställs (ej formfel) |
Skadestånd (3–24 månaders lön) |
KomTjL 44 § ArbAvtL 12:2 och 3 § |
|||
· följder av ogrundad uppsägning (kollektiv uppsägning) |
Beslutet förfaller, tjänsteförhållandet återställs (ej formfel) |
Skadestånd (3–24 månaders lön, undantag ArbAvtL 12:2.2) |
KomTjL 44 § ArbAvtL 12:2 och 3 § |
|||
Återanställningsskyldighet |
9 mån., tjänsteförhållande (anställning tillsvidare eller för mer än 6 mån., likartade uppgifter) |
4 mån. (6 mån. om anställningen varat minst 12 år) arbetsavtalsförhållande, likartade uppgifter |
KomTjL 46 § ArbAvtL 6:6 § |
|||
Bestämmelser om överlåtelse av rörelse |
Ja |
Ja |
KomTjL 25 och 39 §, ArbAvtL 1:10 § och 7:5 § |
|||
Hävning |
Synnerligen vägande skäl |
Synnerligen vägande skäl |
KomTjL 41 § ArbAvtL 8:1 § |
|||
Anses hävt (frånvaro) |
Nej |
Ja (minst 7 dagar) |
ArbAvtL 8:3 § |
|||
Anställningen upphör utan uppsägning |
Invalidpension som beviljats tillsvidare, villkorligt val fastställs ej (KomTjL 7.3 §), uppnådd avgångsålder, (annullering av temporärt förordnande) |
Invalidpension tillsvidare, uppnådd avgångsålder |
KomTjL 34 § AKTA kap. IX § 6 ArbAvtL 6:1 |
|||
Omplacering i annan tjänst/befattning |
Ensidigt beslut av arbetsgivaren |
Samtycke, tillfälligt (max. 8 veckor), uppsägningsgrund |
KomTjL 24 § AKTA kap. 1 § 9 |
|||
Tyst förlängning |
Nej |
Ja |
ArbAvtL 6:5 § |
|||
Semesterlagen |
Tillämpas |
Tillämpas |
Semesterlagen (162/2005, 1 §) AKTA kap. IV § 1 |
|||
Arbetstidslagen, skyldighet till övertids- och mertidsarbete och beredskap |
Ja, om nödvändigt på grund av arbetets art och av synnerligen tvingande skäl |
Nej, samtycke krävs |
Arbetstidslagen 18 § |
|||
Behandling av tvister |
Förvaltningsdomstolen |
Allmän domstol |
|
|||
Arbetsgivaren har rätt till ersättning för rättegångskostnader |
Ja |
Ja |
KomTjL 53 §, RB (rättegångsbalken) 21:1 |