Julkaisu

Työn murros 5/2024: Digitalisaatio muuttaa lukiotyötä

KT ja alan pääsopijajärjestöt seuraavat työn murrosta eri ammattialoilla ja teemoissa. Työn murroksen seurantaraporttiin 5/2024 on koottu seurannan tuloksia lukiotyöstä. Lisäksi seurannan keskeiset tulokset on tiivistetty tietokorttiin.

Digitalisaatio muuttaa lukiotyötä -tietokortin kuva.

Lataa tietokortti lukiotyön työn murroksesta (pdf)
 

Työn murros näkyy lukioissa digitaalisten oppimisympäristöjen arkipäiväistymisenä, ja muutoksina työtehtävissä ja toimintatavoissa. Monissa lukioissa opetus tukeutuu käytännössä jo kaikilta osin digitaalisiin oppimisympäristöihin. Ylioppilaskokeet suoritetaan päätelaitteilla. Hallinnon järjestelmät ja oppimisen data sähköistyvät. Tekoälyn arvellaan vaikuttavan jatkossa yhä enemmän tähän kaikkeen. Opetustyö, vuorovaikutus ja opinto-ohjaajan tuki ovat edelleen lukiotyön ydin.

Merkittävimpiä uusia asioita lukiotyön muutoksessa ovat Työn murros -kyselyn mukaan:

  1. Digitaalisten oppimisympäristöjen käyttö on yleistä.
  2. Vuorovaikutus opiskelijoiden ja opettajien kesken sekä opiskelijoiden välillä on tärkeää.
  3. Opiskelijoiden yksilöllinen huomioon ottaminen, ohjaus ja tuki ovat edelleen opetustyön ydin.
  4.  Digitalisaation hyödyntäminen on hyvin suunniteltua ja perusteltua.
  5. Tekoälyn vaikutukset ovat nähtävissä jo nyt. Tekoäly muuttaa lukiotyötä seuraavinakin vuosina.
     

Lukiotyössä tehdään yhä enemmän yhteistyötä

Digitalisaatio on tullut voimalla lukioihin. Muuttuva toimintaympäristö, uudet toimintatavat, väestörakenne, uusi teknologia ja opetustyön uudistukset muuttavat lukiokoulutusta. 

Väestörakenteen muutokset tuntuvat konkreettisesti nuorten määrän muutoksina kunnissa ja alueilla. Opetussuunnitelmat uudistettiin vuonna 2021. Opiskelijoiden valintoja lukioissa ohjaa aiempaa pääsy ylioppilastutkinnon perusteella korkeakouluihin

  • Toimintaympäristö muuttuu. Saatavilla olevan tiedon määrän valtava kasvu muuttaa opetus- ja oppimiskäytäntöjä.
  • Yhteistyötä tehdään enemmän. Kehityssuuntana on, että lukiokoulutus avautuu luokkahuoneessa tapahtuvasta työskentelystä yhteistyöhön monella tasolla
  • Väestörakenne muuttuu. Lasten ja nuorten määrä on pienentynyt. Lukioiden kannalta on ratkaisevaa paikallinen tai seudullinen väestörakenteen kehitys
  • Opetustyössä hyödynnetään tekoälyä. 

Työn murrosta seurataan yhteistyössä

KT ja alan pääsopijajärjestöt JAU ry, JUKO ry ja Sote ry ovat yhdessä seuranneet kunta- ja hyvinvointialan työn muuttumista vuodesta 2019 alkaen. Seurannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi nykyaikaista kunta- ja hyvinvointialuetyötä. Eri ammattialojen ja teemojen seurantaraportit perustuvat laajaan seurantakyselyyn, asiantuntijakeskusteluihin sekä työpaikkaesimerkkeihin ja muihin selvityksiin.

Tavoitteena on rakentaa työn murroksesta yhteistä tilannekuvaa. Tietoa voidaan hyödyntää poliittisessa päätöksenteossa, järjestöjen omassa työmarkkinatoiminnassa ja julkisten palveluiden sekä julkisen työn kehittämisessä.

Julkaisutiedot

Sivumäärä:
20 S.
ISBN-numero (Pdf):
978-952-7465-57-8
Julkaistu:
5/2024
Kustantaja:
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT