Yleiskirje
23/2025
Kunnanhallituksille ja kuntayhtymille

Kunta-alan teknisen henkilöstön työ- ja virkaehtosopimus (TS) 2025–2028 ja Virka- ja työehtosopimus uudesta kunta-alan teknisen alan virka- ja työehtosopimuksesta (TATES) ja TS- ja TTES-sopimusten lakkaamisesta

Kunta-alan teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus on voimassa 1.5.2025–29.2.2028. TS-25:n allekirjoituspöytäkirja on yleiskirjeen liitteenä 1.

Sopimusratkaisun yhteydessä sovittiin Kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskevasta kehittämisohjelmasta 2026–2028. Kehittämisohjelma vuosille 2026–2028 on yleiskirjeen liitteenä 2.

TS-25 ja TTES lakkaavat viimeistään sopimuskauden 2025–2028 päättyessä. TS-sopimuksen soveltamisen piirissä oleva henkilöstö siirretään uuden teknisen alan virka- ja työehtosopimuksen soveltamisen piiriin sopimuksessa Virka- ja työehtosopimus uudesta kunta-alan teknisen alan virka- ja työehtosopimuksesta (TATES) ja TS- ja TTES-sopimusten lakkaamisesta sovitun ja myöhemmin asian valmistelun yhteydessä sovitun mukaisesti.

1.5.2025 alkavan sopimuskauden alusta lukien TS-25- ja TTES-sopimuksilla on yhteinen työ- ja neuvotteluryhmä, jonka toimeksiantona on neuvotella uuden teknisen alan virka- ja työehtosopimuksen määräykset siten, kuin on sovittu sopimuksessa Virka- ja työehtosopimus uudesta kunta-alan teknisen alan virka- ja työehtosopimuksesta (TATES) ja TS- ja TTES-sopimusten lakkaamisesta.

Työryhmässä käsitellään myös mahdolliset esiin tulevat asiat TS-25- ja TTES-sopimusten osalta.

Sopijaosapuolet noudattavat sopimuskauden aikana jatkuvan neuvottelumenettelyn periaatteita osapuolten esille ottamissa virka- ja työehtosopimusasioissa.

Yleiskirje on laadittu yhdessä pääsopijajärjestöjen JAU ry:n ja JUKO ry:n kanssa ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä.

1 Yhteenveto sopimuskierroksella 2025–2028 sovituista sopimuskorotuksista  

Sopimuskorotuksia selostetaan tämän yleiskirjeen ao. kohdissa tarkemmin.

VuosiYleiskorotuksetPaikalliset järjestelyerätKehittämisohjelman 2026–2028 paikalliset erät

2025

1.10.2025 yleiskorotus, sekalinjainen: tehtäväkohtaista palkkaa korotetaan 53 euroa, kuitenkin vähintään 2,5 prosenttia. Ns. leikkauspiste on 2 120 euroa. Henkilökohtaista lisää korotetaan 2,5 prosenttia. 

 

 

2026

1.8.2026 yleiskorotus 2,27 prosenttia

1.10.2026 paikallinen järjestelyerä 0,2 prosenttia

1.10.2026 0,4 prosenttia **)

 

2027

1.4.2027 yleiskorotus 2,0 prosenttia *)

1.4.2027 paikallinen järjestelyerä 0,4 prosentti *)

1.4.2027 0,4 prosenttia **)

2028

 

 

1.2.2028 1,0 prosenttia

 

 

*) Perälauta vuoden 2027 sopimuskorotuksiin (yleiskorotus ja paikallinen erä) liittyen

 

 

 

**) Kehittämisohjelman vuosien 2026–2027 erät voidaan valtakunnallisten sopijaosapuolten toimesta sopia käytettäväksi osin tai kokonaan keskitettynä eränä. Tieto työnantajille annetaan viimeistään kuukautta ennen erien voimaantuloa.

Yleiskorotukset 1.10.2025 lukien ja 1.8.2026 lukien toteutetaan paikallisesti tämän yleiskirjeen perusteella. Paikallisista järjestelyeristä ja kehittämisohjelman paikallisista eristä sekä yleiskorotuksesta 1.4.2027 lukien annetaan ohjeet myöhemmin.

2 Yleiskorotukset sopimuskaudella  

Sopimuskaudella on kolme yleiskorotusajankohtaa. Kolmannen yleiskorotuksen suuruuteen voi vaikuttaa ns. perälautatarkastelu.

2.1 Yleiskorotus 1.10.2025 lukien  

Viranhaltijan/työntekijän tehtäväkohtaista tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.10.2025 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 53 euroa, kuitenkin vähintään 2,5 prosenttia. Ns. leikkauspiste on 2 120 euroa. Palkkausluvun 12 §:n mukaista henkilökohtaista lisää ja 14 §:n mukaista erillislisää korotetaan 2,5 prosenttia.  

Osa-aikatyössä tehtäväkohtaisen palkan korotus on samassa suhteessa alempi kuin viranhaltijan/työntekijän työaika on virka- tai työehtosopimuksen mukaista täyttä säännöllistä työaikaa lyhyempi.

Palkkausluvun 10 §:n vähimmäispalkka on 1.10.2025 lukien 1 838,63 euroa. 

Palkkaryhmien korotetut tehtäväkohtaiset vähimmäispalkat 1.10.2025 lukien ilmenevät yleiskirjeen liitteestä 3.

2.2 Yleiskorotus 1.8.2026 lukien 

Viranhaltijan/työntekijän tehtäväkohtaista palkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.8.2026 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 2,27 prosenttia. Palkkausluvun 12 §:n mukaista henkilökohtaista lisää ja 14 §:n mukaista erillislisää korotetaan yleiskorotuksen mukaisesti.

Palkkausluvun 10 §:n vähimmäispalkka on 1.8.2026 lukien 1 880,37 euroa.

Palkkaryhmien korotetut tehtäväkohtaiset vähimmäispalkat 1.8.2026 lukien ilmenevät yleiskirjeen liitteestä 3.

2.3 Yleiskorotus 1.4.2027 lukien 

Perälauta vuoden 2027 sopimuskorotuksiin liittyen

Vuoden 2027 osalta yleiskorotus (2,0 %) 1.4.2027 lukien ja paikallinen järjestelyerä (0,4 %) 1.4.2027 lukien yhteensä 2,4 %. Jos kuitenkin Teknologiateollisuuden työntekijöitä koskeva työehtosopimus (Teollisuusliitto ry ja Teknologiateollisuuden työnantajat ry) irtisanotaan kolmannen vuoden osalta ja ko. sopimuksen viimeisen vuoden sopimuskorotukset muuttuvat, edellä mainitut sopimuskorotukset seuraavat uuden Teknologiateollisuuden työntekijöitä koskevan työehtosopimuksen korotuksia samassa suhteessa.

Yleiskorotus 1.4.2027 lukien

Yleiskorotuksesta 1.4.2027 lukien annetaan ohjeet myöhemmin.

Viranhaltijan/työntekijän tehtäväkohtaista palkkaa tai siihen rinnastettavaa kuukausipalkkaa korotetaan 1.4.2027 lukien yleiskorotuksella. Korotuksen suuruus on 2,0 prosenttia. Palkkausluvun 12 §:n mukaista henkilökohtaista lisää ja 14 §:n mukaista erillislisää korotetaan yleiskorotuksen mukaisesti.  

Palkkausluvun 10 §:n vähimmäispalkka korotetaan 1.4.2027 lukien yleiskorotuksen mukaisesti.

Palkkaryhmien tehtäväkohtaisia vähimmäispalkkoja korotetaan yleiskorotuksen mukaisesti.

3 Paikalliset järjestelyerät sopimuskaudella  

Sopimuskaudella on kaksi paikallista järjestelyerää. Vuoden 2027 paikallisen erän suuruuteen voi vaikuttaa ns. perälautatarkastelu.

Paikallisista järjestelyeristä annetaan ohjeet myöhemmin. Katso myös tämän yleiskirjeen kohta 7.

4 Kehittämisohjelman mukaiset paikalliset järjestelyerät  

Kehittämisohjelmaan 2026–2028 on kolme kehittämisohjelman mukaista paikallista erää. Kehittämisohjelman mukaisen paikallisen erän suuruuteen ei vaikuta ns. perälautatarkastelu. Katso kohta 2.3.

Kehittämisohjelmassa sovitut erät ovat paikallisia järjestelyeriä. Vuosien 2026–2027 erät voidaan valtakunnallisten sopijaosapuolten toimesta sopia käytettäväksi osin tai kokonaan keskitettynä eränä. Tieto työnantajille annetaan viimeistään kuukautta ennen erien voimaantuloa.

Kehittämisohjelman paikallisista eristä annetaan ohjeet myöhemmin. Katso tämän yleiskirjeen kohta 7.

5 Tarkistettujen palkkojen maksaminen

5.1 Allekirjoituspöytäkirjan pykälän ”Tarkistettujen palkkojen maksaminen” muutoksista

Allekirjoituspöytäkirjan pykälää ”Tarkistettujen palkkojen maksaminen” maksamisen aikataulujen osalta on tarkennettu ja selkeytetty.

A- ja b-kohtiin on lisätty soveltamisohje, jossa on kaksi esimerkkiä. Esimerkki 2 koskee suuria työnantajia ja esimerkki 1 koskee muita kuin suuria työnantajia.

On syytä huomata, että soveltamisohjeeseen on lisätty tekstiä liittyen yleiskorotuksen maksamiseen.  Soveltamisohjeen mukaan yleiskorotus tulee aina pyrkiä maksamaan ajallaan, mikäli se on mahdollista. 

C- ja d-kohtiin ei ole tullut muutoksia.

5.2 Allekirjoituspöytäkirjan määräys (11 §)

Tarkistettujen palkkojen maksaminen       

a) Tarkistetut palkat, palkkiot ja lisät maksetaan ensimmäisen kerran viimeistään kahden kuukauden kuluessa tarkistusten voimaantulosta. Jos suurilla työnantajilla ei voida noudattaa edellä mainittua ajankohtia, maksetaan tarkistetut palkat, palkkiot ja lisät viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tarkistuksen voimaantulosta.  

b) Takautuvat korotusmäärät maksetaan viimeistään kolmen kuukauden kuluessa tarkistuksen voimaantulosta ja suurilla työnantajilla neljän kuukauden kuluessa tarkistuksen voimaantulosta.

Tarkistettu palkka, palkkio tai lisä on maksettu ajallaan, kun korotus maksetaan viranhaltijan/työntekijän normaalina palkanmaksupäivänä.

Soveltamisohje  

Esimerkki 1  
 
Palkantarkastuksen ajankohta on 1.10.2025. a-) kohdan mukaiset palkat, maksut ja korvaukset on maksettu ajallaan, kun korvaukset maksetaan viimeistään viranhaltijan/työntekijän normaalina palkanmaksupäivänä joulukuussa 2025.

Takautuvien korotusmäärien osalta (b) normaalina palkanmaksupäivänä tammikuussa 2026, mikäli sellaisia tulisi maksuun.  

Yleiskorotus tulee aina pyrkiä maksamaan ajallaan, mikäli se on mahdollista.  

Esimerkki 2 suuret työnantajat  

Palkantarkastuksen ajankohta on 1.10.2025. a-) kohdan mukaiset palkat, maksut ja korvaukset on maksettu ajallaan, kun korvaukset maksetaan viimeistään viranhaltijan/työntekijän normaalina palkanmaksupäivänä tammikuussa 2026.

Takautuvien korotusmäärien osalta (b) normaalina palkanmaksupäivänä helmikuussa 2026, mikäli sellaisia tulisi maksuun.  

Yleiskorotus tulee aina pyrkiä maksamaan ajallaan, mikäli se on mahdollista.

c) Työaikakorvaukset maksetaan sopimusmuutosten mukaan korotetun varsinaisen palkan perusteella korotusajankohtaa seuraavan kalenteriviikon alusta lukien. Korotuksen vaikutus maksetaan kalenteriviikon alusta lukien, mikäli korotusajankohta on kalenteriviikon ensimmäinen päivä.

d) Jaksotyössä työaikakorvaukset maksetaan sopimusmuutosten mukaan korotetun varsinaisen palkan perusteella korotusajankohtaa seuraavan työaikajakson alusta lukien. Korotuksen vaikutus työaikakorvauksiin maksetaan työaikajakson alusta lukien, mikäli työaikajaksossa on enemmän sopimusmuutosten perusteella korotettuja kalenteripäiviä.  

6 Selostus muuttuneista määräyksistä

KVTESin muutoksia selostetaan KT:n yleiskirjeessä 15/2025.

Muutokset vaikuttavat myös TS:n piirissä olevaan henkilöstöön, mikäli TS:stä viitataan ko. KVTESin lukuun (esim. vuosilomaluku. luottamusedustajaluku) tai liitteeseen (esim. 16 matkakustannukset).

Lisäksi KT:n yleiskirjeessä 15/2025 on selostettu ”Työ- ja virkaehtosopimus suojelutyöstä ja työtaistelun aikaisesta hätätyöstä maksettavasta palkasta kunta- ja hyvinvointialalla”.

TS:n muutokset ovat lähinnä teknisluonteisia, joten niitä ei selosteta erikseen.

Palkkaryhmien korotetut tehtäväkohtaiset vähimmäispalkat ilmenevät yleiskirjeen liitteestä 3.

7 Uusi teknisen alan virka- ja työehtosopimus ja sen vaikutukset paikallisten erien kohdentamiseen

Kunta- ja hyvinvointialalle sovittiin uusi Virka- ja työehtosopimus uudesta kunta-alan teknisen alan virka- ja työehtosopimuksesta (TATES) ja TS- ja TTES-sopimusten lakkaamisesta (liite 4).

1.5.2025 alkaneella sopimuskaudella neuvotellaan uusi teknisen alan virka- ja työehtosopimus. Neuvoteltavien sopimusmääräysten pohjana on pääosin TS 2025-2028. TTES-sopimuksen kaltainen palkanmaksutapa, tuntipalkka, poistuu, kun uusi sopimus tulee voimaan.

TS- ja TTES-sopimusten soveltamisen piirissä oleva henkilöstö sekä erikseen sovittava KVTES-sopimuksen piirissä oleva henkilöstö siirretään uuden teknisen alan virka- ja työehtosopimuksen soveltamisen piiriin. TS- ja TTES-sopimukset lakkaavat viimeistään sopimuskauden 2025–2028 päättyessä.

Muutoksesta aiheutuvat kustannukset

TS- ja TTES-sopimuksissa (2025–2028) sovitut sopimuskorotukset, mm. järjestelyerien ohjauslausekkeissa sopimuskaudelle 2025–2028 on sovittu siitä, että korotukset kohdennetaan kussakin palkkaryhmässä siten, että ansiotasot samoissa/ toisiinsa verrattavissa tehtävissä näissä sopimuksissa lähentyvät toisiaan ja palvelevat uuden teknisen alan virka- ja työehtosopimuksen käyttöönottoa.  

Kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskeva kehittämisohjelman (2026–2028) erät on sovittu käytettävän samaan tarkoitukseen. Sekä sopimuskorotuksia että kehittämiseriä voidaan käyttää myös ns. sopimusrungon tekstimuutoksiin keskustasolta annettavien ohjeiden mukaisesti.

TS-sopimuksen osalta kehittämisohjelman erät käytetään niin, että ne tukevat uuden teknisen alan virka- ja työehtosopimuksen sopimusmääräysten rakentamista. Eriä voidaan käyttää sekä palkkaukseen että ns. sopimusrungon rakentamiseen.

TTESin osalta kehittämisohjelman erät siirretään käytettäväksi rahavaikutukseltaan vastaavan suuruisina keskitettyinä erinä muun muassa TS-sopimuksen palkkojen kehittämiseen niissä palkkaryhmissä, joissa erot TTESin ja TS:n ansiotasojen välillä ovat suurimmat (lähtökohtaisesti palkkaryhmä I). Eriä voidaan käyttää sekä palkkaukseen että ns. sopimusrungon rakentamiseen.

Kehittämisohjelman eriä voidaan siirtää keskustason virka- ja työehtosopimuksella sopien ja erikseen annettavien ohjeiden mukaisesti myöhempään, jos niiden jakaminen ei tarkoituksenmukaisella tavalla ole mahdollista kehittämisohjelman mukaisessa aikataulussa. Ajankohdan siirto tehdään ilman myöhentämishyötyä/kompensaatiota.

Erien kohdennuksista sovitaan sopimuskaudelle asetettavassa uuden sopimuksen työ- ja neuvotteluryhmässä kunkin erän osalta erikseen.

8 TS-kehittämistyöryhmä

Paikallinen TS-kehittämistyöryhmä jatkaa työtään edelleen sopimuskaudella.


KUNTA- JA HYVINVOINTIALUETYÖNANTAJAT KT

Toimitusjohtaja Henrika Nybondas-Kangas    

Neuvottelujohtaja Anne Kiiski


Liitteet

Liite 1 Kunta-alan teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimuksen (TS-25) 2025–2028 allekirjoituspöytäkirja
Liite 2 Kunta- ja hyvinvointialan palkkarakenteita ja palkkausjärjestelmiä koskeva kehittämisohjelma 2026–2028
Liite 3 Palkkaryhmien tehtäväkohtaiset vähimmäispalkat
Liite 4 Virka- ja työehtosopimus kunta-alan teknisen alan virka- ja työehtosopimuksesta (TATES) ja TS- ja TTES-sopimusten lakkaamisesta
 

Teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimusta koskevat kysymykset

Sähköposti:
ts@kt.fi
Yksikkö:
Yleiset palvelussuhdeasiat

Heikki Saaristo

johtava työmarkkina-asiamies
Puhelin:
+358 9 771 2599
Matkapuhelin:
+358 50 456 7640
Sähköposti:
Heikki.Saaristo@kt.fi
Yksikkö:
Yleiset palvelussuhdeasiat