Suomeksi
Cirkulär
23/2025
Till kommunstyrelserna och samkommunerna

Tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorns tekniska personal (TS) 2025–2028 och tjänste- och arbetskollektivavtal om ett nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för kommunsektorns tekniska sektor (TEKTA) samt upphävande av TS och TIM-AKA

Tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorns tekniska personal är i kraft 1.5.2025–29.2.2028. Underteckningsprotokollet till TS-25 finns i cirkulärbilaga 1.

I samband med avtalsuppgörelsen avtalades om ett program för utveckling av kommun- och välfärdssektorns lönestrukturer och lönesystem 2026–2028. Utvecklingsprogrammet för 2026–2028 finns i cirkulärbilaga 2.

TS-25 och TIM-AKA upphör att gälla senast vid utgången av avtalsperioden 2025–2028. Anställda som omfattas av TS överförs till tillämpningsområdet för det nya tjänste- och arbetskollektivavtalet för tekniska sektorn på det sätt som parterna har avtalat om i tjänste- och arbetskollektivavtalet om ett nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för kommunsektorns tekniska sektor (TEKTA) samt upphävande av TS och TIM-AKA och i enlighet med vad som avtalas senare när frågan bereds.

Från början av den avtalsperiod som inleds 1.5.2025 har TS-25 och TIM-AKA en gemensam arbets- och förhandlingsgrupp som har i uppdrag att förhandla om bestämmelserna i det nya tjänste- och arbetskollektivavtalet för tekniska sektorn på det sätt som parterna har avtalat om i tjänste- och arbetskollektivavtalet om ett nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för kommunsektorns tekniska sektor (TEKTA) samt upphävande av TS och TIM-AKA.

Arbetsgruppen behandlar också eventuella frågor som gäller TS-25 och TIM-AKA.

Avtalsparterna iakttar principerna om fortlöpande förhandlingar under avtalsperioden i de kollektivavtalsfrågor som parterna tar upp.

Cirkuläret har utarbetats i samråd med huvudavtalsorganisationerna JAU rf och FOSU rf och avtalsparterna har nått samförstånd om dess innehåll.

1 Yhteenveto sopimuskierroksella 2025–2028 sovituista sopimuskorotuksista  

Sopimuskorotuksia selostetaan tämän yleiskirjeen ao. kohdissa tarkemmin.

ÅrAllmänna förhöjningarLokala justeringspotterLokala potter enligt utvecklingsprogrammet 2026–2028

2025

Den allmänna förhöjningen 1.10.2025, blandad linje: den uppgiftsrelaterade lönen höjs med 53 euro, dock minst med 2,5 procent. Den s.k. brytpunkten är 2 120 euro. De individuella tilläggen höjs med 2,5 procent.

 

 

2026

1.8.2026 allmän förhöjning på 2,27 procent

1.10.2026 lokal justeringspott på 0,2 procent1.10.2026 0,4 procent **)

2027

1.4.2027 allmän förhöjning på 2,0 procent *)

1.4.2027 lokal justeringspott på 0,4 procent *)1.4.2027 0,4 procent **)
 

2028

 

 

1.2.2028 1,0 procent
 

 

*) Stupstock för avtalshöjningarna 2027 (den allmänna förhöjningen och den lokala potten).

 

 

 

**) De nationella avtalsparterna kan avtala om att potterna för 2026–2027 enligt utvecklingsprogrammet helt eller delvis fördelas som centraliserade potter. Arbetsgivarna informeras om potterna senast en månad innan de träder i kraft.

De allmänna förhöjningarna 1.10.2025 och 1.8.2026 genomförs lokalt i enlighet med detta cirkulär. Anvisningar om de lokala justeringspotterna och de lokala potterna enligt utvecklingsprogrammet samt om den allmänna förhöjningen 1.4.2027 ges senare.

2 Allmänna förhöjningar under avtalsperioden 

Allmänna förhöjningar görs tre gånger under avtalsperioden. Den tredje allmänna förhöjningen kan påverkas av den s.k. stupstocken.

2.1 Allmän förhöjning 1.10.2025 

Tjänsteinnehavarnas och arbetstagarnas uppgiftsrelaterade löner eller därmed jämförbara månadslöner höjs 1.10.2025 genom en allmän förhöjning. Förhöjningen är 53 euro, dock minst 2,5 procent. Den s.k. brytpunkten är 2 120 euro. Det individuella tillägget enligt § 12 i lönekapitlet och separattillägget enligt § 14 höjs med 2,5 procent.  

I deltidsarbete är förhöjningen av den uppgiftsrelaterade lönen lägre i samma proportion som den anställdas arbetstid är kortare än den fulla ordinarie arbetstiden enligt tjänste- eller arbetskollektivavtalet.

Minimilönen enligt § 10 i lönekapitlet är 1 838,63 euro från 1.10.2025. 
   
De höjda uppgiftsrelaterade minimilönerna i lönegrupperna från 1.10.2025 framgår av cirkulärbilaga 3.

2.2 Allmän förhöjning 1.8.2026 

Tjänsteinnehavarnas och arbetstagarnas uppgiftsrelaterade löner eller därmed jämförbara månadslöner höjs 1.8.2026 genom en allmän förhöjning. Förhöjningen är 2,27 procent. Det individuella tillägget enligt § 12 i lönekapitlet och separattillägget enligt § 14 höjs i enlighet med den allmänna förhöjningen.

Minimilönen enligt § 10 i lönekapitlet är 1 880,37 euro från 1.8.2026.

De höjda uppgiftsrelaterade minimilönerna i lönegrupperna från 1.8.2026 framgår av cirkulärbilaga 3.

2.3 Allmän förhöjning 1.4.2027 

Stupstock för avtalshöjningarna 2027

För år 2027 blir den allmänna förhöjningen 1.4.2027 (2,0 %) och den lokala justeringspotten 1.4.2027 (0,4 %) tillsammans 2,4 %. Om kollektivavtalet för arbetstagare inom teknologiindustrin (Industrifacket rf och Teknologiindustrins arbetsgivare rf) sägs upp inför det tredje året och avtalshöjningarna för avtalets sista år ändras, följer dessa avtalshöjningar dock förhöjningarna i det nya kollektivavtalet för arbetstagare inom teknologiindustrin i samma förhållande.

Allmän förhöjning 1.4.2027

nvisningar om den allmänna förhöjningen 1.4.2027 ges senare.

Tjänsteinnehavarnas och arbetstagarnas uppgiftsrelaterade löner eller därmed jämförbara månadslöner höjs 1.4.2027 genom en allmän förhöjning. Förhöjningen är 2,0 procent. Det individuella tillägget enligt § 12 i lönekapitlet och separattillägget enligt § 14 höjs i enlighet med den allmänna förhöjningen.  

Minimilönen enligt § 10 i lönekapitlet höjs 1.4.2027 i enlighet med den allmänna förhöjningen.

De uppgiftsrelaterade minimilönerna i lönegrupperna höjs i enlighet med den allmänna förhöjningen.

3 Lokala justeringspotter under avtalsperioden 

Under avtalsperioden fördelas två lokala justeringspotter. Den lokala potten 2027 kan påverkas av den s.k. stupstocken.

Anvisningar om de lokala justeringspotterna ges senare. Se också punkt 7 i detta cirkulär.

4 Lokala justeringspotter enligt utvecklingsprogrammet   

Utvecklingsprogrammet 2026–2028 innehåller tre lokala potter. Dessa potter påverkas inte av den s.k. stupstocken. Se punkt 2.3.

De potter som avtalats i utvecklingsprogrammet är lokala justeringspotter. De nationella avtalsparterna kan avtala om att potterna för 2026–2027 helt eller delvis fördelas som centraliserade potter. Arbetsgivarna informeras om potterna senast en månad innan de träder i kraft.

Anvisningar om de lokala justeringspotterna enligt utvecklingsprogrammet ges senare. Se punkt 7 i detta cirkulär.

5 Betalning av justerade löner

5.1 Ändringar i paragrafen ”Betalning av justerade löner” i underteckningsprotokollet

I paragrafen ”Betalning av justerade löner” i underteckningsprotokollet har betalningstiderna preciserats och förtydligats.

Punkt a) och b) har försetts med en tillämpningsanvisning med två exempel. Exempel 2 gäller stora arbetsgivare och exempel 1 andra än stora arbetsgivare.

Observera att en anvisning om betalningen av allmänna förhöjningar har lagts till i tillämpningsanvisningen.  Enligt anvisningen bör man alltid sträva efter att betala allmänna förhöjningar i tid, om det är möjligt. 

I punkt c och d har inga ändringar gjorts.

5.2 Bestämmelsen i underteckningsprotokollet (§ 11)

Betalning av justerade löner              

a) De justerade lönerna, arvodena och tilläggen betalas första gången senast inom två månader efter att justeringarna trätt i kraft. Om stora arbetsgivare inte kan iaktta dessa tidsfrister, betalas de justerade lönerna, arvodena och tilläggen senast inom tre månader efter att justeringarna trätt i kraft.  

b) Retroaktiva förhöjningar betalas senast inom tre månader efter att justeringarna trätt i kraft och hos stora arbetsgivare senast inom fyra månader efter att justeringarna trätt i kraft.

De justerade lönerna, arvodena eller tilläggen har betalats i tid när förhöjningarna betalas på den anställdas normala lönebetalningsdag. 

Tillämpningsanvisning 

Exempel 1  
 
Tidpunkten för lönejusteringen är 1.10.2025. Löner och ersättningar enligt punkt a) har betalats i tid när de betalas senast på den anställdas normala lönebetalningsdag i december 2025.

I fråga om retroaktiva förhöjningar (b) på den normala lönebetalningsdagen i januari 2026, om retroaktiva förhöjningar betalas.  

Man bör alltid sträva efter att betala allmänna förhöjningar i tid, om det är möjligt.  

Exempel 2 stora arbetsgivare 

Tidpunkten för lönejusteringen är 1.10.2025. Löner och ersättningar enligt punkt a) har betalats i tid när de betalas senast på den anställdas normala lönebetalningsdag i januari 2026.

I fråga om retroaktiva förhöjningar (b) på den normala lönebetalningsdagen i februari 2026, om retroaktiva förhöjningar betalas.  

Man bör alltid sträva efter att betala allmänna förhöjningar i tid, om det är möjligt.


c) Arbetstidsersättningarna betalas på basis av den enligt avtalsändringarna förhöjda ordinarie lönen från början av den kalendervecka som följer efter förhöjningstidpunkten. Effekten av förhöjningen betalas från början av kalenderveckan, om förhöjningstidpunkten är den första dagen i kalenderveckan.

d) I periodarbete betalas arbetstidsersättningarna på basis av den enligt avtalsändringarna förhöjda ordinarie lönen från början av den arbetsperiod som följer efter förhöjningstidpunkten. Förhöjningens effekt på arbetstidsersättningarna betalas från början av arbetsperioden, om arbetsperioden innehåller fler kalenderdagar med förhöjning enligt avtalsändringarna.  

6 Redogörelse för ändrade bestämmelser

Information om ändringarna i AKTA finns i KT:s cirkulär 15/2025.

Ändringarna påverkar också anställda som omfattas av TS, om det i TS hänvisas till ett kapitel (t.ex. semesterkapitlet, fackombudskapitlet) eller en bilaga (t.ex. 16 om resekostnader) i AKTA.

I KT:s cirkulär 15/2025 redogörs dessutom för arbets- och tjänstekollektivavtal om lön för skyddsarbete och nödarbete under en arbetskonflikt i kommun- och välfärdssektorn.

Ändringarna i TS är främst av teknisk natur och därför ges ingen separat redogörelse om dem.

De höjda uppgiftsrelaterade minimilönerna i lönegrupperna framgår av cirkulärbilaga 3.

7 Det nya tjänste- och arbetskollektivavtalet för tekniska sektorn och dess inverkan på fördelningen av de lokala potterna

Parterna i kommun- och välfärdssektorn har ingått ett tjänste- och arbetskollektivavtal om ett nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för kommunsektorns tekniska sektor (TEKTA) samt upphävande av TS och TIM-AKA (bilaga 4).

Under den avtalsperiod som inleddes 1.5.2025 förhandlar parterna om ett nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för tekniska sektorn. Som grund för de avtalsbestämmelser som parterna förhandlar om används i huvudsak TS 2025–2028. Löneformen i TIM-AKA, timlön, slopas när det nya avtalet träder i kraft.

Anställda som omfattas av TS och TIM-AKA samt enligt separat överenskommelse vissa anställda som omfattas av AKTA, överförs till tillämpningsområdet för det nya tjänste- och arbetskollektivavtalet för tekniska sektorn. TS och TIM-AKA upphör att gälla senast vid utgången av avtalsperioden 2025–2028. 

Kostnader som orsakas av ändringen

I avtalshöjningarna i TS och TIM-AKA (2025–2028), bl.a. i klausulerna om fördelningen av justeringspotterna för avtalsperioden 2025–2028, har parterna avtalat om att förhöjningarna i varje lönegrupp fördelas så att inkomstnivåerna i samma eller jämförbara uppgifter i dessa avtal närmar sig varandra och betjänar införandet av det nya tjänste- och arbetskollektivavtalet för tekniska sektorn.  

Parterna har avtalat om att potterna enligt programmet för utveckling av kommun- och välfärdssektorns lönestrukturer och lönesystem (2026–2028) används för samma ändamål. Både avtalshöjningarna och potterna enligt utvecklingsprogrammet kan också användas till ändringar i texten i den s.k. avtalsstommen i enlighet med anvisningar som ges från central nivå.

Inom TS används potterna enligt utvecklingsprogrammet så att de stöder uppbyggnaden av avtalsbestämmelserna i det nya tjänste- och arbetskollektivavtalet för tekniska sektorn. Potterna kan användas både för lönerna och för den s.k. avtalsstommen.

För TIM-AKA:s del flyttas potterna enligt utvecklingsprogrammet för att användas som centraliserade potter med motsvarande ekonomisk effekt bland annat för att utveckla lönerna inom TS i de lönegrupper där skillnaderna i inkomstnivåerna mellan TIM-AKA och TS är störst (i första hand lönegrupp I). Potterna kan användas både för lönerna och för den s.k. avtalsstommen.

Potterna enligt utvecklingsprogrammet kan senareläggas genom tjänste- och arbetskollektivavtal som ingås på central nivå och i enlighet med anvisningar som meddelas separat, om det inte är möjligt att fördela dem på ett ändamålsenligt sätt inom den tid som anges i utvecklingsprogrammet. Senareläggningen görs utan kompensation.

Parterna avtalar om fördelningen av potterna separat för varje pott i den arbets- och förhandlingsgrupp som tillsätts för det nya avtalet under avtalsperioden.

8 TS-utvecklingsgruppen

Den lokala TS-utvecklingsgruppen fortsätter sitt arbete under avtalsperioden.


KOMMUN- OCH VÄLFÄRDSOMRÅDESARBETSGIVARNA KT

Verkställande direktör Henrika Nybondas-Kangas    

Förhandlingsdirektör Anne Kiiski


Bilagor 

Bilaga 1 Underteckningsprotokoll till tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorns tekniska personal (TS-25) 2025–2028
Bilaga 2 Program för utveckling av kommun- och välfärdssektorns lönestrukturer och lönesystem 2026–2028
Bilaga 3 De höjda uppgiftsrelaterade minimilönerna i lönegrupperna (pdf)
Bilaga 4 Tjänste- och arbetskollektivavtal om ett nytt tjänste- och arbetskollektivavtal för kommunsektorns tekniska sektor (TEKTA) samt upphävande av TS och TIM-AKA
 

KT ts

ts(at)kt.fi
E-post:
ts@kt.fi
Avdelning:
Allmänna anställningsfrågor

Heikki Saaristo

ledande arbetsmarknadsombudsman
Telefon:
+358 9 771 2599
Mobiltelefon:
+358 50 456 7640
E-post:
Heikki.Saaristo@kt.fi
Avdelning:
Allmänna anställningsfrågor