AKTA
2018–2019
-
AKTA 2018–2019, i kraft från 1.2.2018
- Underteckningsprotokoll till det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet 2018–2019
- Arbets- och tjänstekollektivavtal om grunderna för och betalning av en lokal resultatbaserad engångspott
- Tjänste- och arbetskollektivavtal om semesterpenningen för kvalifikationsåren 2016–2017, 2017–2018 och 2018–2019
- Kapitel I Allmän del
- Kapitel II Löner
- Kapitel III Arbetstid
- Kapitel IV Semester
- Kapitel V Tjänst-, arbets- och familjeledighet
- Kapitel VI Ersättningar för kostnader och naturaprestationer
- Kapitel VII Förtroendemän
- Kapitel VIII Permittering, ombildning till deltidsanställning och anställningens upphörande
- Bilaga 1 Personal som arbetar med vissa sakkunniguppgifter inom förvaltningen, byråuppgifter, ICT-uppgifter och intern service
- Bilaga 2 Personal inom kultur- och fritidstjänster
- Bilaga 3 Vårdpersonal inom hälso- och sjukvården
- Bilaga 4 Personal inom socialvården, personal med grundläggande serviceuppgifter inom social-, hälso- och sjukvården och personal inom läkemedelsförsörjningen
- Bilaga 5 Personal inom småbarnspedagogiken m.m.
- Bilaga 6 Kostservicepersonal
- Bilaga 7 Avbytarpersonal
- Bilaga 8 Servicepersonal inom övriga sektorer
- Bilaga 9 Förhandlingsparternas rekommendation om främjande av lönestatistiken inom AKTA
- Bilaga 10 Särskilda bestämmelser om sysselsättningsverksamhet för handikappade
- Bilaga 11 Arbetstiden för gårdskarlar
- Bilaga 12 Anställningsvillkor för familjedagvårdare som arbetar i sitt eget hem
- Bilaga 13 Särskilda bestämmelser för lantbruksavbytare
- Bilaga 14 Ordinarie arbetstid och turnétillägg för teknisk personal vid kommunala teatrar
- Bilaga 15 Temporär avtalsbestämmelse om utbyte av semesterpenningen mot ledighet
- Bilaga 16 Ersättningar för resekostnader
- Bilaga 17
- Bilaga 18 Arbetstid på 38 timmar 15 minuter
- Kommunalt huvudavtal
- Tjänste- och arbetskollektivavtal om höjning av ersättningen för en månadsavlönad arbetarskyddsfullmäktig
- Tjänste- och arbetskollektivavtal om uppsägningsskydd och ersättning för arbetarskyddsfullmäktiga
- Avtal om tidsanvändning och kompensation för inkomstbortfall för arbetarskyddsfullmäktiga
- Lagar i anslutning till avtalet
Tjänste- och arbetskollektivavtal om höjning av ersättningen för en månadsavlönad arbetarskyddsfullmäktig
Tjänste- och arbetskollektivavtalet om höjning av ersättningen för en månadsavlönad arbetarskyddsfullmäktig utgör inte en del av AKTA 2018–2019.
Ersättningen till en ordinarie månadsavlönad arbetarskyddsfullmäktig enligt § 2 mom. 1 i tjänste- och arbetskollektivavtalet om uppsägningsskydd och ersättning för arbetarskyddsfullmäktiga är 94 euro från 1.5.2018.
Om arbetarskyddsfullmäktigen representerar 700 eller fler anställda är ersättningen dock 260 euro. Denna förhöjda ersättning gäller 1.5.2018–31.3.2020.
Helsingfors, den 13 februari 2018
KOMMUNALA ARBETSMARKNADSVERKET
FÖRHANDLINGSORGANISATIONEN FÖR OFFENTLIGA SEKTORNS
UTBILDADE FOSU RF
OFFENTLIGA SEKTORNS UNION JAU RF
KOMMUNSEKTORNS UTBILDADE VÅRDPERSONAL KOHO RF
Cirkulär
Vanliga frågor
Kan förtroendemän eller arbetarskyddsfullmäktiga permitteras? Kan deras ersättare permitteras?
Förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktiga har ett särskilt skydd också i permitteringssituationer. De kan sägas upp om arbetet upphör helt och hållet och det inte går att ordna något annat arbete som motsvarar deras yrkesskicklighet.
Om det finns en uppsägningsgrund kan en förtroendeman eller arbetarskyddsfullmäktig permitteras i stället för att sägas upp. En förtroendeman eller arbetarskyddsfullmäktig kan permitteras också på grund av att arbetet tillfälligt minskar, men endast om arbetet tillfälligt upphör helt och det inte kan ordnas något annat arbete som motsvarar personens yrkesskicklighet.
I praktiken permitteras förtroendemän och arbetarskyddsfullmäktiga sist, förutsatt att de har sådan yrkesskicklighet och erfarenhet att de kan klara av de återstående arbetsuppgifterna.
En förtroendemans eller arbetarskyddsfullmäktigs ersättare kan permitteras på samma sätt som andra arbetstagare, förutom under den tid som de är ställföreträdare för den ordinarie förtroendemannen eller arbetarskyddsfullmäktigen.
- Se Kommunala arbetstagare - Anställningshandbok för chefer (pdf), punkt 4.3.2. s. 36
- Se Kommunala tjänsteinnehavare - Anställningshandbok för chefer (pdf), punkt 9.3.4. s. 50
Kan en arbetstagare vägra utföra kundarbete om arbetstagaren inte har möjlighet till tillräckligt och adekvat skydd?
Enligt arbetarskyddslagen ska arbetstagaren iaktta de föreskrifter och anvisningar som arbetsgivaren meddelar i enlighet med sina befogenheter. Arbetstagarna ska även i övrigt iaktta den ordning och renlighet samt omsorgsfullhet och försiktighet som arbetet och arbetsförhållandena förutsätter och som behövs för att upprätthålla säkerhet och hälsa.
Varje arbetstagare ska även med till buds stående medel i sitt arbete sörja för såväl sin egen som de övriga arbetstagarnas säkerhet och hälsa i enlighet med sin erfarenhet, den undervisning och handledning som arbetsgivaren gett samt sin yrkesskicklighet.
En arbetstagare som i sitt arbete upptäcker en brist, till exempel avsaknad av skyddsutrustning som kan medföra olägenheter eller äventyra arbetstagarnas säkerhet eller hälsa, ska utan dröjsmål i första hand underrätta sin arbetsgivare, och vid behov också arbetarskyddsfullmäktigen, om det.
Om ett arbete medför allvarlig fara för arbetstagarens eller andra arbetstagares liv eller hälsa, har arbetstagaren rätt att vägra utföra arbetet.
Arbetsgivaren eller dennes företrädare ska så snart som möjligt underrättas om att arbetet inte utförs. Rätten att vägra utföra arbete kvarstår till dess arbetsgivaren har avlägsnat riskfaktorerna eller annars sett till att arbetet kan utföras tryggt. En vägran att utföra arbete får dock inte inskränka utförandet av arbete i större utsträckning än vad som är nödvändigt med hänsyn till säkerheten och hälsan i arbetet.
Under den tid arbetstagaren vägrar utföra ett farligt arbete är arbetstagaren skyldig att utföra annat arbete enligt arbetsavtalet. Vid vägran att utföra arbete ska det ses till att den fara som vägran eventuellt medför blir så ringa som möjligt.
Om arbetsgivaren bedömer att vägran att utföra arbetet har varit ogrundat, kan arbetstagaren bli föremål för arbetsrättsliga påföljder, såsom varning eller uppsägning.
Anvisningar om arbetarskyddet
- Instruktioner för företagshälsovården under coronavirusepidemin >
- SHM:s riktlinjer om säkerhetskrav för personlig skyddsutrustning under coronavirusepidemin >
-
Regionförvaltningsverkets frågor och svar om arbetarskyddet och coronaviruset >
-
Anvisningar från Institutet för hälsa och välfärd till social- och hälsovårdspersonal >
-
Arbetshälsoinstitutets instruktioner för arbetsplatser för att förhindra coronavirusepidemi >
-
Arbetshälsoinstitutets instruktioner om psykiskt stöd under coronaepidemin > (på finska)
-
Arbetshälsoinstitutets instruktioner för mun- och tandvårdsenheterna under coronaepidemin >
- Arbetshälsoinstitutets instruktioner om skydd av arbetstagare i hemvården under coronaepidemin > (på finska)
- Arbetshälsoinstitutets svar på frågor om hemmagjorda masker > (på finska)
- SHM: s anvisningar om förebyggande av coronavirussmitta i tjänster som ges i hemmet (pdf) >
- Social- och hälsovårdsministeriet har gett anvisningar till verksamhetsenheter för heldygnsvård i coronavirusläget (SHM:s pressmeddelande 9.4.2020) >