Suomeksi
Cirkulär
12/2025
Till kommunstyrelserna, samkommunerna, välfärdsområdena och välfärdssammanslutningarna

Arbets- och tjänstekollektivavtal om arbetarskyddssamarbete och om tidsanvändning och ersättning för inkomstbortfall för en arbetarskyddsfullmäktig samt pilotförsök för fastställande av en arbetarskyddsfullmäktigs tidsanvändning

KT, JAU rf, FOSU rf och Sote rf har förhandlat om ändringar i avtalsbestämmelserna om arbetarskyddssamarbete i kommun- och välfärdssektorn och om tidsanvändning och ersättning för inkomstbortfall för en arbetarskyddsfullmäktig. 

De nya arbets- och tjänstekollektivavtalen om arbetarskyddssamarbete och om tidsanvändning och ersättning för inkomstbortfall för en arbetarskyddsfullmäktig tillämpas från 1.5.2025 i kommuner, samkommuner, välfärdsområden och välfärdssammanslutningar. De nya avtalen ersätter arbets- och tjänstekollektivavtalen om arbetarskyddssamarbete och om tidsanvändning och ersättning för inkomstbortfall för en arbetarskyddsfullmäktig i kommun- och välfärdssektorn (2022). 

Som en del av avtalsuppgörelsen kom parterna överens om ett pilotförsök som gäller tidsanvändningen för en arbetarskyddsfullmäktig. Pilotförsöket riktar sig till organisationer där man ännu inte har kommit överens om arbetarskyddsfullmäktigens tidsanvändning för den kommande arbetarskyddsperioden.

De nya avtalen och information om pilotförsöket har bifogats detta cirkulär.

Arbets- och tjänstekollektivavtal om arbetarskyddssamarbete i kommun- och välfärdssektorn 
 

Arbets- och tjänstekollektivavtalet om arbetarskyddssamarbete i kommun- och välfärdssektorn har förtydligats i fråga om förutsättningarna för lokala avtal och arbetarskyddskommissionens mandattid. Avtalet har också förtydligats för att förbättra läsbarheten, och avtalshänvisningar har korrigerats. 

I § 3 har förfarandet för tidigt stöd och ingripande ändrats till förfarande för aktivt stöd. Med detta vill parterna betona insatser som är aktiva och därmed sätts in i rätt tid för att stödja personalens välbefinnande och arbetsförmåga. Dessutom har avtalet preciserats genom en hänvisning till arbete som utförs i en annan persons hem. 


Även § 5 har preciserats och i fråga om lokala avtal har strukturen förtydligats, men till innehållet motsvarar paragrafen den tidigare. Avtalet har preciserats så att arbetarskyddsfullmäktigen företräder arbetstagarna i ett annat motsvarande representativt samarbetsorgan också när ärenden som avses i § 3 mom. 4 i samarbetsavtalet behandlas. Dessutom har avtalet kompletterats i enlighet med § 2 i avtalet om tidsanvändning och kompensation för inkomstbortfall för en arbetarskyddsfullmäktig så att parterna lokalt för arbetarskyddsorganisationens fyraårsperiod avtalar om arbetarskyddsfullmäktigens tidsanvändning och verksamhetsområde eller motsvarande funktionella eller ändamålsenliga helhet som arbetarskyddsfullmäktigen bevakar. Avtalet har också kompletterats så att arbetstagarna på arbetsplatsen väljer arbetarskyddsombud bland sig, och valet av arbetarskyddsombud och deras antal och verksamhetsområde avtalas lokalt. Dessutom har avtalet förtydligats till den del att elever vid läroanstalter eller motsvarande personer har rätt att enligt lokal prövning välja en observerande medlem till arbetarskyddskommissionen. Detta kräver alltså inget lokalt avtal.

Avtalets § 8 har ändrats för att förbättra läsbarheten. Dessutom har avtalshänvisningar korrigerats och en hänvisning till det allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för välfärdssektorn införts. 

Avtalets § 9 har kompletterats med längden på arbetarskyddskommissionens mandatperiod. Arbetarskyddskommissionens mandattid är fyra år. Det motsvarar mandattiden för en arbetarskyddsfullmäktig. Parterna betonar också vikten av regelbunden dialog i arbetarskyddssamarbetet. Parterna rekommenderar att arbetarskyddskommissionen sammanträder minst en gång per kvartal.


Arbets- och tjänstekollektivavtal om tidsanvändning och ersättning för inkomstbortfall för en arbetarskyddsfullmäktig i kommun- och välfärdssektorn 


Arbets- och tjänstekollektivavtalet om tidsanvändning och ersättning för inkomstbortfall för en arbetarskyddsfullmäktig i kommun- och välfärdssektorn har preciserats i fråga om tidsbegränsad befrielse vid särskilda behov. Dessutom har avtalshänvisningarna kompletterats och korrigerats och paragrafen om avtalets ikraftträdande har preciserats. 

I tillämpningsanvisningen för § 3 har den tidsbegränsade befrielsen vid särskilda behov preciserats så att särskilda behov också kan vara oförutsedda undantagsförhållanden eller krissituationer som påverkar arbetsförhållandena. 

Parterna vill göra arbetsplatserna uppmärksamma på möjligheten att komma överens om en tidsbegränsad befrielse vid särskilda behov. På arbetsplatsen kan man i enlighet med § 2 i tidsanvändningsavtalet utöver den regelbundna befrielsen komma överens om tidsbegränsad befrielse vid särskilda behov. Överenskommelsen ingås i samband med förhandlingarna om tidsanvändningen eller i något annat sammanhang under arbetarskyddsperioden. En tidsbegränsad befrielse vid särskilda behov lämpar sig till exempel för en situation där det på arbetsplatsen har uppstått en sakligt och tidsmässigt avgränsad arbetarskyddsutmaning som arbetarskyddsfullmäktigen behöver ta sig an. Det kan till exempel vara fråga om att olycksfallen på arbetsplatsen ökat.

I § 5 och 6 har avtalshänvisningarna preciserats med välfärdssektorn.

I § 9 har texten som hänfört sig till välfärdsområdesreformen strukits och ett uppsägningsvillkor för tidsanvändningsavtalet har lagts till.

Pilotförsök för fastställande av arbetarskyddsfullmäktigens tidsanvändning


Den pågående mandattiden för de arbetarskyddsfullmäktiga i kommuner, samkommuner, välfärdsområden och välfärdssammanslutningar löper ut i slutet av 2025. Förhandlingarna om tidsanvändningen under nästa fyraårsperiod har inletts eller håller på att inledas.

Parterna har kommit överens om ett pilotförsök som inleds under avtalsperioden och pågår under arbetarskyddsperioden 2026–2029. Genom pilotförsöket samlar parterna in information och erfarenheter av hur en bestämning av tidsanvändningen enligt antalet representerade anställda fungerar i praktiken. Pilotförsöket gör det möjligt att redan under den kommande arbetarskyddsperioden fastställa tidsanvändningen på ett nytt sätt och jämföra med tidsanvändning enligt en koefficient som baserar sig på lokala förhållanden.

Målet är att arbetsplatser där förhandlingarna om tidsanvändningen pågår eller ännu inte har inletts ska delta i pilotförsöket. Förhandlingar om deltagande i pilotförsöket förs i samband med förhandlingarna om tidsanvändningen, och de lokala parterna kommer sinsemellan överens om saken. Målgruppen är i synnerhet arbetsplatser där tidsanvändningskoefficienten är 0,12–0,14. Pilotförsöket är inte avsett för organisationer där en högre koefficient än 0,14 används. Vid fastställandet av tidsanvändningen är det också möjligt att tillämpa en koefficient för vissa arbetsplatser/verksamhetsområden i organisationen och tabellen i pilotprojektet för andra. Också företag som är medlemmar i KT kan delta i pilotförsöket. 

Erfarenheterna från pilotförsöket används under avtalsperioden av den arbetsgrupp som behandlar personalrepresentanternas ställning när avtalsbestämmelserna om en arbetarskyddsfullmäktigs tidsanvändning utvecklas. Parterna har också avtalat att om inte tillräckligt många arbetsplatser deltar i pilotförsöket, utreder parterna på hurdana arbetsplatser/verksamhetsområden och på basis av vilka lokala förhållanden koefficienterna 0,12–0,14 har använts. 

Det närmare innehållet i pilotförsöket, tabellen som baserar sig på antalet anställda som representeras och förutsättningarna för arbetsplatserna att delta framgår av bilaga 3. 

Organisationerna kan anmäla sitt intresse att delta i pilotförsöket så länge förhandlingarna om tidsanvändningen pågår, men senast 30.11.2025. Intresseanmälningar skickas till adressen tyry@kt.

För mer information om pilotförsöket, kontakta Marjaana Walldén (marjaana.wallden@kt.fi, tfn 040 059 6136)

KT, JAU rf, FOSU rf och Sote rf är eniga om innehållet i detta cirkulär.

KOMMUN- OCH VÄLFÄRDSOMRÅDESARBETSGIVARNA KT

Verkställande direktör Henrika Nybondas-Kangas

Förhandlingsdirektör Anna Kukka


Bilagor

Bilaga 1 Arbets- och tjänstekollektivavtal om arbetarskyddssamarbete i kommun- och välfärdssektorn
Bilaga 2 Arbets- och tjänstekollektivavtal om tidsanvändning och ersättning för inkomstbortfall för en arbetarskyddsfullmäktig i kommun- och välfärdssektorn
Bilaga 3 Pilotförsök för fastställande av en arbetarskyddsfullmäktigs tidsanvändning

 

(1) För arbetarskyddsombudens del har också arbets- och tjänstekollektivavtalet om facklig utbildning i kommun- och välfärdssektorn och KT:s företagssektor preciserats i fråga om lokala avtal. Avtalets § 4 har förtydligats så att man kan ingå ett lokalt avtal om rätt till utbildning för ett arbetarskyddsombud.

Marjaana Walldén

sakkunnig, arbetsutveckling
Telefon:
+358 9 771 2271
Mobiltelefon:
+358 40 059 6136
E-post:
Marjaana.Wallden@kt.fi
Avdelning:
Utveckling av personalresurserna

Minna Salli

arbetsmarknadsjurist
Telefon:
+358 9 771 2325
Mobiltelefon:
+358 40 720 8952
E-post:
Minna.Salli@kt.fi
Avdelning:
Utveckling av personalresurserna