KVTES
VII luku Luottamusedustajat
1 § Luottamusedustajajärjestelmän tarkoitus
1 mom.
Luottamusedustajajärjestelmä on yhteistoimintajärjestelmä, jonka tarkoitus on edistää virka- ja työehtosopimusten noudattamista, työnantajan ja viranhaltijan/työntekijän välillä syntyvien erimielisyyksien tarkoituksenmukaista, oikeudenmukaista ja nopeaa selvittämistä sekä työrauhan ylläpitämistä.
2 mom.
Luottamusedustajajärjestelmän tarkoituksena on lisäksi edistää ja kehittää paikallista sopimista sekä tuloksellisuutta ja työelämän laatua.
Soveltamisohje
Paikallinen sopiminen
Kunta- ja hyvinvointialan pääsopimus mahdollistaa paikallisen työ- ja virkaehtosopimuksen tekemisen, mikäli siihen on paikallisista erityisolosuhteista aiheutuva perusteltu syy. Luottamusedustajajärjestelmä mahdollistaa paikallisten erityisolosuhteiden arvioinnin.
Parhaimmillaan paikallinen sopiminen edistää joustavaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja työhyvinvointia, esimerkiksi työssä jaksamisen tukemista. Paikallinen sopiminen voi parantaa tuloksellisuutta, palveluiden saatavuutta ja turvata työpaikkoja. Onnistuminen paikallisessa sopimisessa vahvistaa osapuolten välistä luottamusta. (Ks. myös KT:n yleiskirje 7/2016).
Tuloksellisuuteen ja työelämän laatuun liittyvät hankkeet
Työnantaja harkitsee ja päättää tuloksellisuuteen ja työelämän laatuun liittyvistä hankkeista ja hankkeisiin osallistuvista tahoista.
2 § Luottamusedustaja
1 mom.
Pääluottamusedustajalla ja luottamusedustajalla tarkoitetaan ao. kunnan viranhaltijaa/työntekijää, jonka pääsopijajärjestö tai sen rekisteröity alayhdistys on nimennyt edustajakseen hoitamaan tässä luvussa tarkoitettuja tehtäviä. Mitä tässä luvussa on sanottu kunnasta, koskee myös kuntayhtymiä.
Soveltamisohje
Luottamusedustajan entinen nimitys on luottamusmies. Luottamusedustajalla tarkoitetaan työlainsäädännössä tarkoitettua luottamusmiestä.
2 mom.
Jos viranhaltija/työntekijä toimii sekä tunti- että kuukausipalkkaisten luottamusedustajana, sovelletaan luottamusedustajatoiminnassa sitä virka-/työehtosopimusta, jota luottamusedustajaan itseensä sovelletaan.
3 mom.
Mitä tässä sopimuksessa on sanottu luottamusedustajasta, koskee myös pääluottamusedustajaa, ellei erikseen toisin mainita, sekä pääluottamusedustajan ja luottamusedustajan varahenkilöä sinä aikana, jolloin hän esihenkilölle tehdyn ilmoituksen mukaan hoitaa luottamusedustajatehtävää.
4 mom.
Luottamusedustajan tulee olla perehtynyt edustamiensa viranhaltijoita/työntekijöitä koskeviin säännöksiin, määräyksiin ja sopimuksiin sekä kunnan ja laitoksen olosuhteisiin. Pääluottamusedustajalta edellytetään lisäksi laajaa kunnan olosuhteiden tuntemista.
3 § Luottamusedustajien asettaminen
1 mom.
Pääsopijajärjestö voi asettaa kuntaan yhden pääluottamusedustajan, ellei paikallisesti muuta sovita.
Soveltamisohje
Luottamusedustajan/pääluottamusedustajan asettaminen edellyttää, että kunnan palveluksessa on ainakin yksi ao. pääsopijajärjestöön kuuluva viranhaltija/työntekijä, jonka edustajana luottamusedustaja/pääluottamusedustaja toimii.
2 mom.
Luottamusedustajan lukumäärästä, toimialueesta ja tehtäväjaosta sovitaan tämän luvun 13 §:n mukaisella paikallisella sopimuksella. Lukumäärästä ja toimialueesta sovittaessa otetaan huomioon kunnan tai muun yksikön koko, niissä harjoitettavan toiminnan luonne ja laajuus, sovellettavien virka- ja työehtosopimusten lukumäärä, käytössä olevat palkkausjärjestelmät ja palvelussuhdelajit, niistä aiheutuva neuvottelujen tarve sekä yhdistysten ja yhdistyksiin kuuluvien viranhaltijoiden/työntekijöiden lukumäärä.
3 mom.
Kunnissa/kuntayhtymissä voi olla yhteisiä pääluottamusedustajia ja luottamusedustajia, joiden toimintapiiri käsittää kaksi kuntaa tai useampia kuntia tai kuntayhtymiä. Edellytyksenä on, että asianomaiset kunnat ja kuntayhtymät ovat sopineet järjestelystä ja että asianomainen pääsopijajärjestö tai sen alayhdistys nimeää edellä mainitun sopimuksen mukaisesti kunnille ja kuntayhtymille yhteisen pääluottamusedustajan ja/tai luottamusedustajan.
Kunnassa/kuntayhtymässä ja sen omistamilla yhtiöillä voi olla yhteisiä pääluottamusedustajia ja luottamusedustajia. Edellytyksenä on, että asianomainen kunta/kuntayhtymä ja yhtiö ovat sopineet järjestelystä ja että asianomainen pääsopijajärjestö tai sen alayhdistys nimeää edellä mainitun sopimuksen mukaisesti kuntaan/kuntayhtymään ja yhtiölle yhteisen pääluottamusedustajan ja/tai luottamusedustajan.
4 § Luottamusedustajan valinta ja toimikausi
1 mom.
Luottamusedustajan vaali voidaan pitää työaikana ja -paikalla siten kuin siitä paikallisesti sovitaan. Vaalin järjestämisestä huolehtii asianomainen järjestö.
2 mom.
Luottamusedustajan toimikausi alkaa ja vanhan luottamusedustajan toimikausi päättyy, kun uuden luottamusedustajan valitsemisesta on tehty kunnalle kirjallinen ilmoitus.
Soveltamisohje
Luottamusedustaja nauttii tässä sopimuksessa mainittuja etuja kunnan saatua edellä mainitun ilmoituksen.
5 § Luottamusedustajan tehtävät
1 mom.
Luottamusedustajan tehtävänä on
- edustaa ko. yhdistystä virka- ja työehtosopimusten sekä muiden yhteisesti hyväksyttyjen palvelussuhdetta koskevien määräysten ja sopimusten soveltamista ja noudattamista koskevissa asioissa
- välittää luottamusedustajatoimintaan liittyviä tietoja ja ilmoituksia osapuolten kesken
- osallistua tarvittaessa työsuojeluvaalien järjestämiseen sekä henkilöstöedustuksen nimeämiseen edustukselliseen yhteistoimintaelimeen
- valvoa, että työntekijät/viranhaltijat noudattavat sopimuksia ja palvelussuhdetta koskevia määräyksiä ja työrauhaa.
Soveltamisohje
Sopimukseen osalliset järjestöt vastaavat luottamusedustajan toiminnasta. Luottamusedustajalle varataan mahdollisuuksien mukaan tilaisuus hoitaa tiedotustehtäväänsä kunnan ilmoitustauluja ja muita sisäisen tiedotuksen keinoja käyttäen.
Luottamusedustaja voi järjestää sisäisiä tiedotustilaisuuksia työajan ulkopuolella työpaikalla tai muussa työnantajan osoittamassa tilassa.
6 § Tietojen saanti
1 mom.
Työnantaja antaa luottamusedustajalle kustannuksitta tarvittavat kunta-alan valtakunnalliset virka- ja työehtosopimukset, niiden tarkistamista koskevat sopimukset sekä suositussopimukset ja suositukset niihin liittyvine soveltamisohjeineen.
2 mom.
Luottamusedustajalla on oikeus saada tilastotietoja viranhaltijoiden/ työntekijöiden lukumäärästä, ansiotasosta sekä sen kehityksestä, mikäli näitä koskevia selvityksiä valmistetaan kunnan käyttöön.
3 mom.
Jos syntyy erimielisyyttä tai epäselvyyttä viranhaltijan/työntekijän palkasta tai muusta palvelussuhteeseen liittyvästä asiasta, ovat luottamusedustaja ja työnantaja velvollisia antamaan toisilleen kysymyksessä olevan tapauksen selvittämiseen vaikuttavat tiedot.
4 mom.
Luottamusedustajalla on oikeus tarkastaa asianomaiseen järjestöön kuuluvien työntekijöiden kirjalliset työsopimukset, joista ilmenee mm. työsuhteen kesto ja määräaikaisuuden peruste.
Soveltamisohje
Selvityksillä tarkoitetaan paitsi valmiita tutkimuksia myös sellaisia tietoja, jotka voidaan erikseen selvittää kunnan hallussa olevasta, sen itsensä valmistamasta aineistosta.
Pääluottamusedustajalla on oikeus saada kerran kalenterivuodessa edustamistaan viranhaltijoista/työntekijöistä seuraavat tiedot:
1) suku- ja etunimet
2) uusien sekä irtisanottujen palvelukseen tuloaika
3) virka-/tehtävänimike tai vastaava
4) toimintayksikkö, johon viranhaltija/työntekijä kuuluu
5) tehtäväkohtainen palkka tai vastaava
6) henkilökohtaisen lisän saajien lukumäärä, jakautuminen eri henkilöstöryhmien välillä ja kustannukset (henkilöiden nimiä ei ilmoiteta).
Työnantaja antaa erikseen jokaisesta uudesta viranhaltijasta/työntekijästä edellä kohdissa 1–5 mainitut tiedot joko välittömästi palvelussuhteen alettua tai ajanjaksoittain, kuitenkin vähintään neljännesvuosittain. Edellä mainittujen tietojen lisäksi työnantaja antaa pääluottamusedustajan pyynnöstä tiedon uuden viranhaltijan/työntekijän palvelussuhteen laadusta (toistaiseksi voimassa oleva tai määräaikainen) ja määräaikaisuuden perusteesta vähintään neljännesvuosittain, mikäli palvelussuhde kestää vähintään 30 kalenteripäivää. Pääluottamusedustajan on pidettävä mainitut tehtäviensä hoitamista varten saamansa tiedot luottamuksellisina.
Tiedotustoiminnan hoitamiseksi luottamusedustajan saatavana pidetään tietoja kunnan ja sen eri yksiköiden toiminnasta, toimintaedellytyksistä ja taloudellisesta tilasta sekä kunnan henkilöstösuunnitelmasta, henkilöstöpolitiikan yleisistä periaatteista ja henkilöstöhallinnon käytännön toimenpiteistä.
Luottamusedustajalle annetaan kuntoutuksen ja työkykyä ylläpitävän toiminnan suunnittelua koskevat tiedot.
Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (13.4.2007/449) 6 §:ssä on säädetty henkilöstön edustajien oikeudesta saada tietoja. Säännöksen perusteella henkilöstön edustajille annetaan mm. heidän pyynnöstään neljännesvuosittain selvitys määräaikaisessa ja osa-aikaisissa palvelussuhteissa olevien määrästä. Laissa tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (22.12.2006/1233) on säädetty luottamusedustajan oikeudesta saada pyynnöstään tietoja vuokratyöstä ja alihankinnasta (viittausmääräys).
Alla olevaa 6 §:ää sovelletaan viimeistään 1.10.2025 lukien, riippuen milloin kunnassa/kuntayhtymässä otetaan tasopalkkajärjestelmä käyttöön. Katso KT:n yleiskirjeet 3/2025 ja 5/2025.
Tätä ennen sovelletaan yllä olevaa 6 §:ää.
6 § Tietojen saanti
1 mom.
Työnantaja antaa luottamusedustajalle kustannuksitta tarvittavat kunta-alan valtakunnalliset virka- ja työehtosopimukset, niiden tarkistamista koskevat sopimukset sekä suositussopimukset ja suositukset niihin liittyvine soveltamisohjeineen.
2 mom.
Luottamusedustajalla on oikeus saada tilastotietoja viranhaltijoiden/ työntekijöiden lukumäärästä, ansiotasosta sekä sen kehityksestä, mikäli näitä koskevia selvityksiä valmistetaan kunnan käyttöön.
3 mom.
Jos syntyy erimielisyyttä tai epäselvyyttä viranhaltijan/työntekijän palkasta tai muusta palvelussuhteeseen liittyvästä asiasta, ovat luottamusedustaja ja työnantaja velvollisia antamaan toisilleen kysymyksessä olevan tapauksen selvittämiseen vaikuttavat tiedot.
4 mom.
Luottamusedustajalla on oikeus tarkastaa asianomaiseen järjestöön kuuluvien työntekijöiden kirjalliset työsopimukset, joista ilmenee mm. työsuhteen kesto ja määräaikaisuuden peruste.
Soveltamisohje
Selvityksillä tarkoitetaan paitsi valmiita tutkimuksia myös sellaisia tietoja, jotka voidaan erikseen selvittää kunnan hallussa olevasta, sen itsensä valmistamasta aineistosta.
Pääluottamusedustajalla on oikeus saada kerran kalenterivuodessa edustamistaan viranhaltijoista/työntekijöistä seuraavat tiedot:
1) suku- ja etunimet
2) uusien sekä irtisanottujen palvelukseen tuloaika
3) virka-/tehtävänimike tai vastaava
4) toimintayksikkö, johon viranhaltija/työntekijä kuuluu
5) tasopalkka ja tasolisä tai tehtäväkohtainen palkka tai vastaava
6) henkilökohtaisen lisän saajien lukumäärä, jakautuminen eri henkilöstöryhmien välillä ja kustannukset (henkilöiden nimiä ei ilmoiteta).
Työnantaja antaa erikseen jokaisesta uudesta viranhaltijasta/työntekijästä edellä kohdissa 1–5 mainitut tiedot joko välittömästi palvelussuhteen alettua tai ajanjaksoittain, kuitenkin vähintään neljännesvuosittain. Edellä mainittujen tietojen lisäksi työnantaja antaa pääluottamusedustajan pyynnöstä tiedon uuden viranhaltijan/työntekijän palvelussuhteen laadusta (toistaiseksi voimassa oleva tai määräaikainen) ja määräaikaisuuden perusteesta vähintään neljännesvuosittain, mikäli palvelussuhde kestää vähintään 30 kalenteripäivää. Pääluottamusedustajan on pidettävä mainitut tehtäviensä hoitamista varten saamansa tiedot luottamuksellisina.
Tiedotustoiminnan hoitamiseksi luottamusedustajan saatavana pidetään tietoja kunnan ja sen eri yksiköiden toiminnasta, toimintaedellytyksistä ja taloudellisesta tilasta sekä kunnan henkilöstösuunnitelmasta, henkilöstöpolitiikan yleisistä periaatteista ja henkilöstöhallinnon käytännön toimenpiteistä.
Luottamusedustajalle annetaan kuntoutuksen ja työkykyä ylläpitävän toiminnan suunnittelua koskevat tiedot.
Työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (13.4.2007/449) 6 §:ssä on säädetty henkilöstön edustajien oikeudesta saada tietoja. Säännöksen perusteella henkilöstön edustajille annetaan mm. heidän pyynnöstään neljännesvuosittain selvitys määräaikaisessa ja osa-aikaisissa palvelussuhteissa olevien määrästä. Laissa tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (22.12.2006/1233) on säädetty luottamusedustajan oikeudesta saada pyynnöstään tietoja vuokratyöstä ja alihankinnasta (viittausmääräys).
7 § Luottamusedustajan asema
1 mom.
Luottamusedustajan on noudatettava palvelussuhdettaan koskevia säännöksiä, määräyksiä ja sopimusvelvoitteita.
Soveltamisohje
Luottamusedustajan tulee noudattaa esihenkilönsä muissa kuin luottamusedustajatoimeen kuuluvissa asioissa antamia määräyksiä myös silloin kun hän hoitaa luottamusedustajatehtäviään.
2 mom.
Luottamusedustajana toimivaa ei tämän tehtävän vuoksi saa siirtää ilman hänen suostumustaan huonompipalkkaiseen virkaan/tehtävään eikä luottamusedustajatehtävien johdosta irtisanoa. Luottamusedustajaa ei saa luottamusedustajatehtävän vuoksi siirtää ilman pätevää syytä toiseen työhön. Jos pääluottamusedustajan varsinainen työ vaikeuttaa pääluottamusedustajan tehtävien hoitamista ja jos hänelle tästä syystä järjestetään muuta työtä, ei tällainen järjestely saa aiheuttaa hänen ansionsa alentumista.
Soveltamisohje
Luottamusedustajan palkka ei saa siirron takia alentua siitä, mitä se oli ennen luottamusedustajaksi valintaa.
3 mom.
Työnantaja saa irtisanoa luottamusedustajan virkasuhteen/työsopimuksen vain laissa säädetyin perustein (viittausmääräys).
Työntekijät
4 mom.
Mikäli luottamusedustajan työsopimus puretaan ja luottamusedustaja riitauttaa purkamisen, on työnantajan maksettava luottamusedustajalle yhden kuukauden palkkaa vastaava määrä, mikäli kanne asiassa nostetaan neljän viikon kuluessa työsopimuksen purkamisesta.
5 mom.
Tämän pykälän irtisanomista koskevia määräyksiä sovelletaan myös tämän luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun yhdistyksen kokouksessaan tai muutoin asettamaan pääluottamusedustajaehdokkaaseen, jonka asettamisesta kyseinen yhdistys on kunnalle kirjallisesti ilmoittanut. Ehdokassuoja alkaa kuitenkin aikaisintaan 3 kuukautta ennen valittavana olevan pääluottamusedustajan toimikauden alkua ja päättyy muun kuin vaalissa valituksi tulleen osalta yhdistyksen todettua vaalituloksen.
Soveltamisohje
Pääluottamusedustajaehdokkaan irtisanomissuojan toteuttamiseksi yhdistyksen on kirjallisesti ilmoitettava kunnalle toimikauden alkamisajankohta.
6 mom.
Tämän pykälän irtisanomista koskevia määräyksiä sovelletaan myös pääluottamusedustajana toimineeseen 6 kuukautta hänen pääluottamusedustajatehtävänsä päättymisen jälkeen.
Työntekijät
7 mom.
Jos luottamusedustajan työsuhde on päätetty tämän sopimuksen vastaisesti, työnantajan on suoritettava korvauksena luottamusedustajalle vähintään 10 ja enintään 30 kuukauden palkka. Korvaus on määrättävä samojen perusteiden mukaan kuin työsopimuslaissa on säädetty.
8 mom.
Luottamusedustajana toimivaa ei saa luottamusedustajatehtävänsä takia asettaa muita viranhaltijoita/työntekijöitä heikompaan asemaan sovellettaessa kunta- ja hyvinvointialan osaamisen kehittämistä koskevaa suositusta. Erityisesti on luottamusedustajatehtävän päättyessä kiinnitettävä huomiota luottamusedustajan henkilöstökoulutustarpeeseen ottaen huomioon vapautus työstä, luottamusedustajakauden kesto ja mahdolliset työssä tapahtuneet muutokset.
Soveltamisohje
Työnantajan ja luottamusedustajan on selvitettävä myös luottamusedustajatehtävän aikana, edellyttääkö hänen ammattitaitonsa ylläpitäminen entiseen tai vastaavaan työhön sellaisen ammatillisen koulutuksen antamista, jota järjestetään myös muille työntekijöille. Koulutusta on myös selvityksen perusteella näissä tilanteissa tarjottava.
8 § Luottamusedustajan ajankäyttö
1 mom.
Luottamusedustajan ajankäytöstä säännöllisenä työaikana sovitaan tämän luvun 13 §:n mukaisella paikallisella sopimuksella.
2 mom. Säännöllisen työajan käyttö luottamusedustajatehtäviin
- Jos luottamusedustajatehtävän hoitamiseen tarvittava aika todetaan kahta tuntia lyhyemmäksi viikossa, luottamusedustajatehtävät hoidetaan varsinaisten työtehtävien yhteydessä.
- Jos luottamusedustajatehtävän hoitamiseen tarvittava aika viikossa todetaan kahta tuntia lyhyemmäksi, mutta luottamusedustaja työskentelee sellaisessa tehtävässä, josta hän ei voi riittävästi irrottautua luottamusedustajatehtäviä hoitamaan, sovitaan 1–2 tunnin pituisesta vastaanottoajasta tai muusta järjestelystä, joka antaa luottamusedustajalle mahdollisuuden hoitaa luottamusedustajatehtävät työaikana.
- Jos luottamusedustajatehtävän hoitamiseen tarvittava aika todetaan vähintään kahdeksi tunniksi eikä luottamusedustaja voi tehdä luottamusedustajatehtäviä varsinaisten työtehtävien yhteydessä, luottamusedustajalle varataan vähintään kahden tunnin tilapäinen tai säännöllisesti toistuva kiinteä vapautus työtehtävien hoitamisesta.
- Kiireellisten luottamusedustajatehtävien lyhytaikaista hoitamista varten asianomainen esihenkilö voi myöntää luottamusedustajalle vapaata muutoinkin työtehtävien kannalta sopivana ajankohtana.
3 mom. Luottamusedustajana toimivan opettajan ajankäyttö
- Luottamusedustajana toimivalle opettajalle maksetaan yksilöityä laskua vastaan oppituntien ulkopuolella tehdystä luottamusedustajatyöstä tuntipalkkio, joka saadaan jakamalla varsinainen palkka luvulla 150. Palkkio maksetaan enintään seitsemältä tunnilta viikossa.
- Luottamusedustajana toimivalle opettajalle voidaan sopia varattavaksi viikoittain oppituntien ulkopuolella keskimäärin 1–2 vastaanottotuntia. Vastaanottotunti luetaan edellä mainittuun seitsemän tunnin enimmäisaikaan. Vastaanottotunneista ei yksilöityä laskua tarvitse esittää.
- Pääluottamusedustajana toimivan opettajan opetusvelvollisuutta voidaan sopia huojennettavaksi, jos hänen ajankäyttötarpeensa luottamusedustajatehtäviin on kolme tuntia tai enemmän. Osa tästä opetusvelvollisuuden huojennuksesta voidaan sopia jaettavaksi myös muulle luottamusedustajalle. Lisäksi voidaan sopia siitä, että opetusvelvollisuuden huojennuksen ohella käytetään laskutusmenettelyä silloin, kun ajankäyttötarve sitä edellyttää.
- Kokonaistyöajassa olevan opetushenkilöstöön kuuluvan toimiessa pääluottamusedustajana, vähentää luottamusedustajatehtävään varattavaksi sovittu aika sekä viikoittaisten oppituntien määrää että viikoittaista muuhun työhön käytettävää aikaa oppituntien määrän ja toimistotyöajan mukaisessa suhteessa.
Soveltamisohje
Edellä 3 momentissa mainitut korvaukset eivät kuulu varsinaiseen palkkaan.
4 mom.
Luottamusedustajalle annettavan vapautuksen on käytävä ilmi työvuoroluettelosta.
Henkilöstön edustajalle annetaan yhteistoimintalaissa tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi ajankäyttö yhteistoimintalain 20 § mukaisesti (viittausmääräys).
5 mom.
Pääluottamusedustajan ajankäytöstä ja luottamusedustajatyön korvaamisesta sovitaan paikallisesti ottaen huomioon 8 §:n määräykset ja jäljempänä soveltamisohjeessa oleva suositus.
Soveltamisohje
Suositus
Sovittaessa paikallisesti pääluottamusedustajien ajankäytöstä ja luottamusedustajatyön korvaamisesta noudatetaan KVTESin VII luvun 8 §:n määräysten lisäksi seuraavia periaatteita:
Kiinteää vapautusaikaa arvioitaessa otetaan huomioon edustettavien lukumäärän lisäksi pääluottamusedustajan vastuualueella sovellettavien virka- ja työehtosopimusten lukumäärä, kunnan tai muun yksikön koko ja niissä harjoitettavan toiminnan luonne ja laajuus, edustettavien ammattiryhmien lukumäärä, käytössä olevat palkkaus- ja työaikajärjestelmät ja palvelussuhdelajit, työpisteiden lukumäärä ja sijainti, seudullinen yhteistyö sekä luottamusedustajan työolosuhteet.
Mikäli pääluottamusedustajan edustamien viranhaltijoiden/työntekijöiden lukumäärässä tai muissa ajankäyttöön vaikuttavissa tekijöissä tapahtuu olennaisia muutoksia, arvioidaan ajankäyttö jommankumman osapuolen vaatimuksesta uudelleen ottaen huomioon muuttunut tilanne.
Pääluottamusedustajana toimivan opettajan opetusvelvollisuutta huojennettaessa on opetusvelvollisuuden huojennus noin 2/3 edellä mainitusta vapautuksesta (esim. noin 15 tunnin kiinteää vapautusta vastaa noin 10 tunnin opetusvelvollisuuden huojennus).
Pääluottamusedustajalle myönnetään lisäksi tarvittaessa tilapäistä vapautusta sellaisesta erityisestä syystä, joka vaatii merkittävästi pääluottamusedustajan ajankäyttöä ja jota ei ole jo otettu huomioon kiinteässä vapautuksessa. Tällaisia syitä voivat olla mm. oman tai muun palvelutuotannon merkittävään uudelleenjärjestämiseen kuten kuntaliitokseen tai kuntien väliseen yhteistyöhön liittyvät valmisteluryhmät tai neuvottelut esimerkiksi palkkausjärjestelmästä. Opettajaluottamusedustajat noudattavat laskutusmenettelyä, jollei toisin sovita.
Mikäli vapautus työtehtävistä tai opetusvelvollisuuden huojennus sovitaan jaettavaksi osaksi pääluottamusedustajalle ja osaksi muille luottamusedustajille, pitäisi yhteenlasketun kokonaisvapautuksen vastata edellä mainittua ajankäyttötasoa.
Paikallisesti voidaan sopia kokonaisajankäytöstä, jos pääluottamusedustaja tai luottamusedustaja hoitaa yhteistoiminta-asioita, työsuojeluasioita tai muita tavanomaisiin luottamusedustajatehtäviin kuulumattomia asioita. Samoin voidaan sopia myös siitä, että opettajaluottamusedustaja laskuttaa kokonaisajankäytön mukaisista tehtävistä.
Osa kokonaisajankäytön edellyttämästä vapautuksesta voidaan paikallisesti sopia annettavaksi viranhaltija-/työntekijäyhdistyksen muiden edustajien käytettäväksi (esimerkiksi paikallisyhdistyksen puheenjohtaja).
6 mom.
Jollei paikallisesti toisin sovita, pääluottamusedustajalle (tai ellei sellaista ole, vastaavassa asemassa olevalle luottamusedustajalle) annettava kiinteä vapautus on vähintään keskimäärin työpäivä viikossa 120 hänen edustamaansa viranhaltijaa/työntekijää kohden.
Pöytäkirjamerkintä
Jollei paikallisesti toisin sovita, pääluottamusedustajalle (tai ellei sellaista ole, vastaavassa asemassa olevalle luottamusedustajalle) annettava kiinteä vapautus on vähintään keskimäärin työpäivä viikossa 105 hänen edustamaansa viranhaltijaa/työntekijää kohden.
Tämä pöytäkirjamerkintä on voimassa tämän sopimuskauden loppuun.
Suositus
Paikallisesti on yleensä vakiintunut tapa selvittää, miten työnantajan edustaja ja pääsopijajärjestön paikallinen edustaja yhdessä selvittävät ja varmistavat edustettavien lukumäärän.
Pääsopijajärjestö tai sen rekisteröity alayhdistys ilmoittaa työnantajalle edustettaviensa lukumäärän ajankäytöstä sopimista varten.
Epäselvissä tapauksissa järjestö antaa todistuksen työnantajan palveluksessa olevien jäsenten lukumäärästä.
9 § Luottamusedustajan palkkaus
1 mom.
Kunta/kuntayhtymä korvaa sen ansion, jonka luottamusedustaja menettää toimiessaan työajalla joko paikallisissa neuvotteluissa tai muutoin työnantajan kanssa sovituissa tehtävissä tai osallistumisesta työsuojelutarkastajan työpaikalla toimittamaan tarkastukseen.
Palkka luottamusedustajatehtävien suorittamiseen käytetyltä ajalta lasketaan sen suuruiseksi, kuin minkä luottamusedustaja, jos hän olisi suorittanut varsinaista työtään, samana aikana olisi todennäköisesti ansainnut säännöllisenä työaikanaan, tai milloin tätä ansiota ei voida arvioida, muiden vastaavana aikana samaa tai lähinnä samaa työtä suorittaneiden viranhaltijain/työntekijäin keskimääräisen tuntiansion suuruiseksi. Kokonaan työstä vapautetun pääluottamusedustajan ansionmenetyksen korvaamisesta sovitaan edellä mainittujen periaatteiden mukaan paikallisesti. Tehtävistään kokonaan vapautetun luottamusedustajan tehtäväkohtainen palkka on kuitenkin 1.6.2024 lukien vähintään 2 197,76 euroa ja 1.5.2025 lukien vähintään 2 350,00 euroa kuukaudessa sekä sen lisäksi mahdollinen henkilökohtainen lisä, mahdollinen työkokemuslisä ja mahdollinen määrävuosilisä.
Soveltamisohje
Mikäli luottamusedustaja työvuoronsa aikana hoitaa luottamusedustajatehtäviä työtehtäviensä ohella, maksetaan hänelle palkka työajan perusteella tulevine korvauksineen koko työvuoron ajalta.
Luottamusedustajana toimivan lääkärin ansionmenetyskorvaukseen eivät kuulu todistuspalkkiot.
Alla olevaa 9 §:n 1 mom. sovelletaan viimeistään 1.10.2025 lukien, riippuen milloin kunnassa/kuntayhtymässä otetaan tasopalkkajärjestelmä käyttöön. Katso KT:n yleiskirjeet 3/2025 ja 5/2025.
Tätä ennen sovelletaan yllä olevaa 9 §:n 1 mom.
9 § Luottamusedustajan palkkaus
1 mom.
Kunta/kuntayhtymä korvaa sen ansion, jonka luottamusedustaja menettää toimiessaan työajalla joko paikallisissa neuvotteluissa tai muutoin työnantajan kanssa sovituissa tehtävissä tai osallistumisesta työsuojelutarkastajan työpaikalla toimittamaan tarkastukseen.
Palkka luottamusedustajatehtävien suorittamiseen käytetyltä ajalta lasketaan sen suuruiseksi, kuin minkä luottamusedustaja, jos hän olisi suorittanut varsinaista työtään, samana aikana olisi todennäköisesti ansainnut säännöllisenä työaikanaan, tai milloin tätä ansiota ei voida arvioida, muiden vastaavana aikana samaa tai lähinnä samaa työtä suorittaneiden viranhaltijain/työntekijäin keskimääräisen tuntiansion suuruiseksi. Kokonaan työstä vapautetun pääluottamusedustajan ansionmenetyksen korvaamisesta sovitaan edellä mainittujen periaatteiden mukaan paikallisesti. Tehtävistään kokonaan vapautetun luottamusedustajan osaamisen ja vastuun perusteella maksettava tasopalkka tai tehtäväkohtainen palkka on kuitenkin 1.6.2024 lukien vähintään 2 197,76 euroa, 1.5.2025 lukien vähintään 2 350,00 euroa, 1.10.2025 lukien vähintään 2 408,75 euroa, 1.8.2026 lukien vähintään 2 463,43 euroa ja 1.4.2027 lukien vähintään 2 512,70 euroa kuukaudessa sekä sen lisäksi mahdollinen tasolisä, mahdollinen henkilökohtainen lisä, mahdollinen työkokemuslisä ja mahdollinen määrävuosilisä.
Soveltamisohje
Mikäli luottamusedustaja työvuoronsa aikana hoitaa luottamusedustajatehtäviä työtehtäviensä ohella, maksetaan hänelle palkka työajan perusteella tulevine korvauksineen koko työvuoron ajalta.
Luottamusedustajana toimivan lääkärin ansionmenetyskorvaukseen eivät kuulu todistuspalkkiot.
2 mom.
Jos opettaja siirtyy kokonaan opettajatehtävistä vapautetuksi pääluottamusedustajaksi kesken lukuvuoden, maksetaan hänen palkkansa OVTES osio B 23 § 1 momentin mukaisesti kuten palkallisen virkavapaan ajalta 31.7. asti ja lisäksi tämän luvun 10 §:n mukainen luottamusedustajakorvaus.
Tästä lukien tai jos tehtävän hoitaminen alkaa lukuvuoden alusta, palkkauksessa otetaan huomioon OVTES A 21 §:n varsinaisen palkan ja varsinaiseen palkkaan kuuluvan luottamusedustajakorvauksen lisäksi laskennallinen palkanosa, joka lasketaan OVTES A 26 §:n ylituntimääräyksen mukaisesti. Tämän laskennallisen palkanosan suuruudeksi määritellään vähintään pääluottamusedustajaksi siirtyvän opettajan kolmen edeltävän lukuvuoden ylituntien keskiarvo. Palkkaus määritellään näin koko pääluottamusedustajatehtävän keston ajalle.
Soveltamisohje
Tämän sopimusmääräyksen tarkoituksena on, että kokonaan opettajatehtävistä vapautetun pääluottamusedustajan palkka ei laske luottamustehtävän hoitamisen vuoksi. Tämän määräyksen tarkoituksena ei ole muuttaa 1.2.2018 voimassa olevia paikallisia järjestelyjä tai sopimuksia ellei paikallisesti toisin sovita.
3 mom.
Jos luottamusedustaja tekee työnantajan antamia luottamusedustajatoimeen kuuluvia tehtäviä työnantajan määräyksestä taikka jos luottamusedustaja osallistuu virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa ja soveltamista koskevaan viralliseen paikallisneuvotteluun vapaa-aikanaan, luetaan tämä aika hänelle työajaksi.
4 mom.
Mikäli työnantaja määrää luottamusedustajan virkamatkalle, joka on välttämätön luottamusedustajatoimintaan kuuluvien neuvottelujen ja niihin liittyvien tehtävien johdosta, maksetaan hänelle matkakustannusten korvaukset virkamatkojen korvauksia koskevien määräysten mukaisesti.
10 § Luottamusedustajakorvaus
1 mom.
Pääluottamusedustajalle (tai ellei sellaista ole nimetty, vastaavassa asemassa olevalle luottamusedustajalle) maksetaan 9 §:n mukaisen palkan tai 8 §:n 3 momentin mukaisen korvauksen lisäksi luottamusedustajatyöstä varsinaiseen palkkaan kuuluva korvaus seuraavasti:
Edustettavien lukumäärä | Korvaus €/kk 1.6.2022 | Korvaus €/kk 1.10.2025 |
5–79 | 79 | 83 |
80–159 | 99 | 104 |
160–249 | 117 | 123 |
250–339 | 156 | 163 |
340–449 | 203 | 213 |
450–699 | 238 | 249 |
700– | 273 | 286 |
Luottamusedustajakorvaukseen ei noudateta palkkausluvun 4 § 1 momentin määräyksiä osa-aikaisen palkasta. Luottamusedustajakorvaus maksetaan osa-aikatyötä tekevälle pääluottamusedustajalle täysimääräisenä edustettavien lukumäärän mukaisesti.
Pöytäkirjamerkintä
Pääluottamusedustajalle, jonka edustettavien lukumäärä on alle 5 ja jolle on 31.1.2003 maksettu tuolloin voimassa olleen kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukaista luottamusedustajakorvausta, maksetaan 1.2.2003 alkaen 48 €/kk suuruista erillislisää niin kauan kuin hän jatkaa tässä tehtävässään.
2 mom.
Korvaus suoritetaan myös pääluottamusedustajan varahenkilölle, milloin hän työnantajalle tehdyn ilmoituksen mukaan hoitaa luottamusedustajatehtävää vähintään kahden viikon ajan yhdenjaksoisesti.
3 mom.
Luottamusedustajakorvaus voidaan paikallisen sopimuksen nojalla maksaa pääluottamusedustajan sijasta muulle luottamusedustajalle.
4 mom.
Luottamusedustajakorvausta voidaan korottaa määräajaksi 1,5 kertaiseksi paikallista virka- ja työehtosopimusta koskevien neuvottelujen ajaksi, mikäli työnantaja harkitsee sen korottamisen tarpeelliseksi.
Soveltamisohje
Korotettu luottamusedustajakorvaus maksetaan täysiltä kuukausilta. Korotettu korvaus maksetaan korkeintaan kulloinkin voimassa olevan KVTESin sopimuskauden loppuun. Korotettua korvausta voidaan maksaa myös takautuvasti.
11 § Luottamusedustajan koulutus
1 mom.
Luottamusedustajalle ja varaluottamusedustajalle varataan mahdollisuuksien mukaan tilaisuus osallistua sellaiseen koulutukseen, mikä on omiaan lisäämään hänen pätevyyttään luottamusedustajatehtävien hoitamisessa.
Soveltamisohje
Sopijaosapuolet suosittelevat, että työnantaja järjestää koulutussopimuksen mukaista yhteistä koulutusta, joka on omiaan lisäämään luottamusedustajan tietoja kunnan taloudellisesta tilasta, henkilöstöpolitiikasta sekä parantamaan hänen valmiuttaan toimia osaltaan palvelutuotannon tuloksellisuuden edistämiseksi.
Ammattiyhdistyskoulutukseen osallistumisen ajalta maksettavasta palkkauksesta ja ruokailukustannusten korvauksesta on sovittu erikseen (koulutussopimus).
Sopijaosapuolet suosittelevat, että työnantaja ja pääluottamusedustaja keskustelevat kerran vuodessa pääluottamusedustajan koulutustarpeesta.
2 mom.
Lomanmääräytymisvuoden kuluessa yhteensä enintään kolmekymmentä (30) kalenteripäivää kestävä sovittu ammattiyhdistyskoulutus ei vähennä sen vuoden vuosilomaa.
12 § Luottamusedustajan toimitilat ja toimistovälineet
Luottamusedustajalle on osoitettava työtilat, lukittava säilytystila, tarvittavat toimistovälineet ja -kalusteet sekä tietoliikennevälineet (tietokone, internet-yhteys ja puhelin).
Soveltamisohje
Arvioitaessa työnantajan velvollisuutta järjestää edellä tarkoitetut käyttöoikeudet voidaan ottaa huomioon kunnan koko, luottamusedustajan/pääluottamusedustajan tehtävien laajuus ja tehtävien edellyttämä tarve sekä ajankäytön määrä. Käytännön järjestelyt harkitaan paikallisesti.
13 § Paikalliset sopimukset
1 mom.
Tämän luvun 3 §:n 2 momentin ja 8 §:n mukaiset luottamusedustajien lukumäärää ja ajankäyttöä koskevat sopimukset tehdään kunnan ja kunta-alan pääsopijajärjestöjen tai niiden rekisteröityjen alayhdistysten välillä.
2 mom.
Jos luottamusedustajien lukumäärästä tai ajankäytöstä ei saavuteta yksimielisyyttä, voidaan asia saattaa Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja ko. pääsopijajärjestön ratkaistavaksi.