Blogi
Aija Tuimala
Aija Tuimala

Koronakeväästä koronasyksyyn – uutta kulmaa vuorovaikutukseen

Projektipäällikkö Aija Tuimala Kuntatalon ovella. Kuva: Eeva Anundi.

Koronakevään ja loman jälkeen päädyimme ennakoituun koronasyksyyn. Paluu kohtuullisen vapaan kesän jälkeen syksyn etätyöhön ja muihin rajoituksiin ei ole helppoa, vaan harmitti itseänikin useamman päivän ajan.

Kesäloman kynnyksellä haastattelimme seitsemän maakunnan sote-työnantajien johtoa. Tuolloin paluu ”uuteen normaaliin” oli alkanut koronatilanteen rauhoituttua. Kysyimme myös hyödynnettävistä opeista, joista tässä muutamia.

Tiivistä vuorovaikutusta tarvitaan

Kriisitilanteessa ja epävarmuudessa johdon tärkein tehtävä on rauhoittaa tilanne, olla läsnä ja osoittaa suuntalinjat, joiden mukaan toimitaan.

Tämä voidaan tehdä vuorovaikutuksellisesti monia keinoja hyödyntäen – intrat, kyselyt, vierailut työpaikoilla ja chat-palvelut sekä johdon videot olivatkin keväällä luovasti käytössä tiedotteiden, ohjeiden ja postien lisäksi. Jos kiireessä ehdittiin, otettiin yhteyksiä myös lähikuntiin ja kuntayhtymiin tai muihin vertaisverkostoihin, juuri tulkintojen tekemisen varmistamiseksi. Vilkkaan viestinnän ja vuorovaikutuksen tulisi jatkua.

Ensimmäisen aallon myötä kävi selväksi, että valmiutta voidaan nostaa pikaisesti kriisin vaatimalle tasolle, vaikka kaikkien organisaatioiden valmiussuunnitelmat eivät ihan ajan tasalla olleetkaan. Jälkikäteen arvioituna näin laajaa koko Suomen sulkua ei olisi monen mielestä tarvittu ja paikallisestikin palveluja voisi sulkea rajatummin. Suunnitelmat koronan seuraavaan aaltoon ovat nopeasti toimeenpantavissa.

Koronan vuoksi hallintoa siirtyi kotitoimistoihin ja palveluissa muutettiin asiointia ja käytäntöjä sekä suojauduttiin. Todella monen työtehtävätkin muuttuivat ja koulutuksia uusiin osa-alueisiin järjestettiin pikaisesti. Myös lainsäädäntöä ja sopimuksia luettiin tarkkaan, jotta oikeat tulkinnat kulloisenkin tilanteen mukaan osattiin tehdä. Haastavia nämä tulkintatilanteet olivat etenkin silloin, kun HR-tehtävien lisäksi toimenkuvaan kuuluu paljon muitakin tehtäviä. Muutokset työn tekemisessä koskettivat liki kaikkia työntekijöitä, uudistustyö jatkuu.

Organisaatiot ja henkilöstö osaavat toimia uusilla tavoilla

Kevään aikana joidenkin työaika venyi, koska päivän etäkokousputken päälle oli vielä tehtävä ns. omat tehtävät. Samaan aikaan toisille tuli uusia tehtäviä muun muassa asiakasneuvonnasta tai ikäihmisten palveluista. Henkilöstön joustavuutta arvostettiin. Kiitosta työnantajille annettiin siitä, että työt jatkuivat ja sai uusia kokemuksia. Moni kaipasi jo kesällä joustavuutta ja yhteiseen hiileen puhaltamista, joka oli erittäin vahvaa keväällä. Miten osaisimme keskittyä yhdessä tärkeimpiin asioihin jatkossakin?

Työntekijöille on tärkeää kokea tekevänsä hyödyllistä työtä turvallisessa ympäristössä. Etätyötä koskevat linjaukset, maskien ennakkohankinnat ja vuorovaikutus esimiehen sekä työntekijöiden välillä ovat olleet nyt esillä, jotta työpaikoilla olisi vähemmän pelkoa ja epävarmuutta kuin alkukeväästä. Organisaatiot ja henkilöstö osaavat toimia uusilla tavoilla, olemme kokeneempia nyt kuin keväällä.

Itseäni koronasyksyssä on harmittanut, ettei vieläkään pääse näkemään ihmisiä isommin. Teams toimii oikein kivasti, mutta työhuoneen tai keittiön kulmassa kyyristely ei vain ole sama asia kuin kokea innostusta asioista ja yhdessä muiden kanssa. Etätyökoirakaverini katsoo alta kulmain innostustani henkilöstöjohtamisen asioihin ja jatkaa päiväuniaan. Tarjoamme nyt verkkotapahtumia, joihin olette tervetulleita jakamaan kokemuksianne! Jakaminen puolittaa huolet, kuten sanotaan.

Aija Tuimala

Aija Tuimala

Aija Tuimala on yhteysjohtaja, joka seuraa sopimusneuvotteluja viestinnän näkökulmasta.

Aijalla on pitkä kokemus kunta-alan uudistamisesta sekä työnantajan edustajana toimimisesta.

Aija Tuimala

yhteysjohtaja
Puhelin:
+358 9 771 2198
Matkapuhelin:
+358 40 869 6494
Sähköposti:
Aija.Tuimala@kt.fi
Organisaatio:
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

Lisää kirjoittajalta