Blogi
Aija Tuimala
Aija Tuimala

Esimies onnistuu etätyön johtamisessa vuorovaikutuksen ja luottamuksen avulla

Projektipäällikkö Aija Tuimala Kuntatalon ovella. Kuva: Eeva Anundi.

Amerikan ylitsepursuava presidentinvaalikampanja on pian ohi, ja vaalit käydään tällä viikolla. Mielenkiintoinen mainoslause Trumpin kilpakumppanin kannattajien rinnassa osui silmiini ja herätti ajatuksia. Lause oli ”Make lies wrong again”, mikä vapaasti suomennettuna tarkoittaa, että ”pidetään valehtelua jälleen sopimattomana”. Suomalaisena tämä tuntui aika jännältä kampanja-teemalta johtajan valintaan liittyen.

Viime viikolla pidimme Etänä enemmän – sote-työ uudistuu -hankkeen etätyöpajan, jossa pureuduttiin kriisi- ja etäjohtamiseen. Erityisesti esillä olivat esihenkilön roolit vuorovaikutuksessa ja etäjohtamisessa. Ja yllättäen tilaisuudessa korostui luottamus vielä enemmän kuin odotin.

Esihenkilö vaikuttaa merkittävästi etätyön edellytyksiin ja vuorovaikutukseen

Kuulimme analyysia Porvoon henkilöstökyselystä eli työntekijöiden edellytyksistä ja toiveista etätyöhön sekä -johtamiseen liittyen.

Etätyön edellytykset liittyivät työympäristöön, johtamiseen, vuorovaikutukseen ja motivaatioon. Kotona tehtävässä työssä esihenkilöillä ei suoraa vaikutusta työntekijän fyysiseen työympäristöön, mutta henkisen puoleen kylläkin. Lisäksi kaikissa muissa keskeisissä edellytyksissä esimiehen rooli on merkittävä: Miten työtehtäviä osoitetaan ja seurataan? Miten yhteistyötä tiimin kanssa tehdään ja miten motivoidutaan työn tekemiseen?

Kokemukset etätyöstä niin Porvoossa kuin muuallakin päin Suomea ovat oikein positiivisia – tehokkuuden, vapauden ja hyvinvoinnin on koettu lisääntyneen. Porvoossa henkilöstö oli kuitenkin huolissaan samaan aikaan erityisesti kohtaamisten puutteesta. Mielenkiintoista oli, että Mirja Pullin opinnäytetyönään laatimassa analyysissa henkilöstökyselyn perusteella todetaan, että "vuorovaikutuksen määrä on isompi ongelma kuin sen laatu”. Olin ainakin itse ajatellut, että nimenomaan laatua kaivattaisi. Mutta nyt onkin kysymys ihan vain yhteydenpidosta!

Pulli on analysoinut aineistoa ja kuvannut erilaisia esihenkilöprofiileja etätyöaikana. Osa ei tue eikä pidä yhteyttä, toiset toimivat kuin ennenkin ja kolmannet keskittyvät kokouksiin. Lisäksi esimiehet voivat olla läsnä tarvittaessa tai he ottavat aktiivisesti yhteyttä tiimiläisiin. Mielenkiintoinen tyypittelyn tähti on ”Luottamuksen luoja”, joka luottaa työntekijöihin ja tukee työskentelyä sekä luo positiivista ilmapiiriä ympärilleen.

Todellisuudessa esihenkilöillä on varmastikin useampiakin rooleja tai käyttäytymismalleja, mutta luokittelu on erittäin hyvä pohja pohdinnalle. Kuinka itse toimin?

Luottamusta ei voi vahvistaa ilman vuorovaikutusta

Luottamusta tarvitaan erityisesti etätyöaikana, kun ei ole mahdollista kohdata ja jutella. Onneksi jo keväästä jatkunut etätyö on vahvistanut yleisesti luottamusta siihen, että työt hoituvat hyvin myös etänä.

Luottamuksen puute voi kuitenkin aiheuttaa tarpeetonta kyttäystä tai ylimääräistä raportointia. Toisaalta, jos työntekijä, johon esihenkilö luottaa, istuu päivät pitkät koneensa ääressä yksin, ei luottamuksen kokemus vahvistu, koska se pitää myös osoittaa. Luottamus on siis kaksiteräinen miekka ja edellyttää vuorovaikutusta niin työntekijältä kuin esimieheltä. Virheitäkin luottamuksellisessa ympäristössä on mahdollisuus tehdä.

Esihenkilön odotetaan olevan luotettava johtaja, joka vahvistaa luottamuksen kokemusta, ainakin Suomessa. Amerikan presidentin tällä kaudella on tullut tutuksi faktantarkastus, jotta voidaan varmistaa, mikä osa presidentin puheista on totta. Tähänhän tuo kilpailevan presidenttikandidaatin mainoslause liittyy. Toden puhuminen on olennaista johtamistehtävässä, mutta sen lisäksi on tärkeää kehittyä tehtävänsä mukaisesti.

Oppaita ja tilaisuuksia etäjohtamisen tueksi

Porvoon selvityksen lopputulema on suositus kolmesta etätyöoppaasta: 1) yleinen opas, 2) ergonomiaopas ja 3) opas esihenkilöille heidän toimintansa tueksi.

Erityisesti tuota viimeistä odotan mielenkiinnolla Porvoosta tai muilta organisaatioilta. Oppaassa on tarkoitus avata esimiehen roolia ja tehtäviä, esimerkiksi näin: "Velvollisuuteni esimiehenä on luoda säännöt yhteydenpitoon ja tavoitettavuuteen". Ja sitten oppaassa kerrotaan tarkemmin sellaisista toimenpiteistä, joilla esimies voi asiaa voi edistää.

Etänä enemmän – sote-työ uudistuu

Etänä enemmän – sote-työ uudistuu on valtakunnallinen hanke, jossa vastataan sosiaali- ja terveysalan työn muutokseen kehittämällä etäjohtamista, -työnohjausta ja -vertaistukea sekä muutosjohtamista. Hankkeen tavoitteena on lisätä sote-alan henkilöstön työhyvinvointia, työn hallintaa ja tuottavuutta. Hanketta rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö ESR-rahoituksella ja hankkeen päätoteuttajana toimii Tampereen ammattikorkeakoulu.KT Kuntatyönantajat on mukana esimiesvalmiuksia kehittävässä työpaketissa, jossa keskitytään erityisesti kriisi- ja etäjohtamisen kysymyksiin.

Euroopan sosiaalirahasto ja Vipuvoimaa EU:lta

Aija Tuimala

Aija Tuimala

Aija Tuimala on yhteysjohtaja, joka seuraa sopimusneuvotteluja viestinnän näkökulmasta.

Aijalla on pitkä kokemus kunta-alan uudistamisesta sekä työnantajan edustajana toimimisesta.

Kommentit

Tiina Kalliokulju
03.11.2020 22:38

Hyvin kirjoitettu ajankohtaisesta aiheesta!

Aija Tuimala

yhteysjohtaja
Puhelin:
+358 9 771 2198
Matkapuhelin:
+358 40 869 6494
Sähköposti:
Aija.Tuimala@kt.fi
Organisaatio:
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

Lisää kirjoittajalta