Suomeksi
Cirkulär
13/2025
Till kommunstyrelserna och samkommunerna

Användning av den centraliserade potten inom tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorns tekniska personal från 1.6.2025 samt den lokala potten enligt utvecklingsprogrammet från 1.6.2025

I detta cirkulär redogörs för

  • den centraliserade potten (0,15 % + 0,15 %) i TS från 1.2.2025
  • den lokala pott (0,5 %) som ska användas från 1.6.2025 enligt det s.k. utveckl-ingsprogrammet för kommun- och välfärdssektorn 2023–2027

Detta cirkulär har utarbetats i samråd med TS-avtalsorganisationerna JAU rf och FOSU rf och avtalsparterna har nått samförstånd om dess innehåll.

Ny fördelning av potten enligt utvecklingsprogrammet år 2025

Ändringen av fördelningssättet har behandlats i KT:s cirkulär 7/2024. Fördelningssättet ändrades för potten 1.6.2025 (0,8 %) enligt utvecklingsprogrammet. Av potten är 0,3 % en centraliserad pott och 0,5 % en lokal pott. 

Den centraliserade potten var tänkt att användas för utveckling av lönesystemet och avtalsbestämmelserna 1.2.2025.  Detta förutsatte att ett förhandlingsresultat för utvecklingen av lönesystemet och avtalsbestämmelserna hade uppnåtts senast 31.1.2025. Vid förhandlingarna avtalade parterna att den centraliserade potten inte används 1.2.2025 utan senareläggs till 1.6.2025.

Storleken på den lokala potten enligt utvecklingsprogrammet ändrades och är efter ändringen 0,5 % (0,8 % ‒ 0,3 %) från 1.6.2025.

Användning av den centraliserade potten (1.2.2025) 0,15 % + 0,15 % år 2025.

Av den centraliserade potten 1.6.2025 användes en del (0,15 %) för att höja de uppgiftsrelaterade minimilönerna inom lönegrupperna (se bilaga 1 till cirkuläret) och en del (0,15%) av den centraliserade potten överfördes till utdelning på lokal nivå.

Till lokal nivå överfördes 0,15 procentenheter av den arbetsgivarspecifika lönesumman inom avtalsområdet. 

Punkt A: Lokal justeringspott (0,15 %) från 1.6.2025

Den lokala potten (0,15 %) riktas till lönegrupperna I, II och III i förhållande till lönesumman för arbetsgivarens TS-personal. Potten används för höjning av uppgiftsrelaterade löner.

I tabellen nedan finns exempel som förtydligar fördelningen. Situationen varierar beroende på arbetsgivare.

Lönegrupp

Lönesumma i lönegruppen

Lönegruppens andel av lönesumman

Storlek på fördelningen

LG I

500 000

50 %

Av den lokala potten används 50 % för höjning av de uppgiftsrelaterade lönerna i lönegrupp I inklusive åter-verkningseffekter.

LG II

300 000

30 %

Av den lokala potten används 30 % för höjning av de uppgiftsrelaterade lönerna i lönegrupp II inklusive återverkningseffekter.

LG III

200 000

20 %

Av den lokala potten används 20 % för höjning av de uppgiftsrelaterade lönerna i lönegrupp III inklusive återverkningseffekter.

Sammanlagt i lönegrupperna

1 000 0000

100 %

Sammanlagt 0,15 % används för höjning av de uppgiftsrelaterade lönerna inklusive återverkningsef-fekter.

Denna lokala pott kan inte riktas till befattningar utanför lönegrupperna

Punkt B: Lokal justeringspott 1.6.2025 enligt programmet för utveckling av kommun- och välfärdssektorns lönestrukturer och lönesystem 2023–2027 (0,5 % = 0,8 % - 0,3 %)

Kehittämisohjelmaa on selostettu KT:n yleiskirjeessä 15/2022.

Punkt B: Lokal justeringspott (0,50 %) från 1.6.2025

Storleken på den lokala potten (1.6.2025) enligt utvecklingsprogrammet ändrades och är efter ändringen 0,5 % (0,8 % ‒ 0,3 %).

Utgångspunkten för utvecklingsprogrammet är att utveckla lönesättningen och lönesystemen.

Målet för utvecklingsprogrammet är att inom kommun- och välfärdssektorn förbättra arbetsplatsernas konkurrenskraft, tillgången till arbetskraft, arbetslivskvaliteten och resultaten i serviceproduktionen. Det är meningen att lönesystemen ska ändras så att det kunnande och ansvar som behövs i arbetet samt belöningen av enskilda anställda för goda arbetsprestationer kan beaktas bättre än för närvarande.

Den lokala justeringspotten kan användas bland annat för att främja tillgången på arbetskraft. Potten kan riktas till de uppgiftsrelaterade lönerna och/eller individuella tilläggen.

Vad gäller användningen av justeringspotten tillämpas samma förfaranden som i allmänhet vid förhandlingar om justeringspotter. I fråga om den lokala justeringspotten 1.6.2025 enligt utvecklingsprogrammet ska arbetsgivaren förhandla med representanter för TS-avtalsorganisationerna i fråga för att i mån av möjlighet nå samförstånd. Om samförstånd inte kan nås, beslutar arbetsgivaren om användningen av justeringspotten enligt de preciseringar och begränsningar som anges i utvecklingsprogrammet.

Nedan nämnda förhandlingsklausuler om de lokala justeringspotterna gäller också vid förhandlingar om de lokala justeringspotterna enligt utvecklingsprogrammet.

Förhandlingar om de lokala justeringspotterna och utredning om användningen av dem

Vid förhandlingarna ska följande särskiljas:

  • Punkt A: Lokal justeringspott (0,15 %) från 1.6.2025
  • Punkt B: Lokal justeringspott (0,50 %) från 1.6.2025

Den lokala arbetsgivarens och TS-avtalsorganisationernas representanter förhandlar om användningen av potterna. Potterna fördelas enligt gällande lönesystem. Under den första förhandlingen går man igenom beräkningsprinciperna (se KT:s cirkulär 2/2023). Målet för förhandlingarna är att ge personalen faktiska påverkningsmöjligheter och att i mån av möjlighet uppnå samförstånd genom att höra förhandlingsparterna på lika villkor. Om enighet inte uppnås, beslutar arbetsgivaren hur potterna ska användas.

Över förhandlingarna ska det upprättas ett protokoll där parternas ståndpunkter med eventuella motiveringar framgår. 

Alla lokala potter som nämns i det här cirkuläret omfattas av den skriftliga utredning som anges i underteckningsprotokollet. 

Arbetsgivaren ska utan oskäligt dröjsmål ge TS-avtalsorganisationernas representanter en skriftlig utredning om hur de lokala potterna fördelats. Utredningen ges separat för följande lokala potter:

  • Punkt A: Lokal justeringspott (0,15 %) från 1.6.2025
  • Punkt B: Lokal justeringspott (0,50 %) från 1.6.2025


Av utredningen ska framgå lönesumman för de tjänsteinnehavare och arbetstagare som omfattas av justeringspotten. Av utredningen ska också framgå justeringspottens storlek i euro, hur den fördelats och vilken kostnadseffekt den har. Utredningen ska också innehålla separata uppgifter om olika lokala justeringspotter. Det viktigaste är att huvudavtalsorganisationernas representanter på basis av uppgifterna kan försäkra sig om att de lokala justeringspotternas kostnadseffekter uppfylls och se hur justeringspotterna har fördelats.

De lokala justeringspotterna beräknas på lönesumman under en så normal månad som möjligt för dem som omfattas av detta avtal.

I KT:s cirkulär 2/2023 finns anvisningar om och exempel på beräkningen av den lokala justeringspotten 1.6.2023. Exemplen i cirkuläret kan också tillämpas 1.6.2025.

Fördelning av de lokala justeringspotterna (punkterna A och B)

Den lokala potten (0,15%) enligt punkt A riktas till lönegrupperna I, II och III i förhållande till lönesumman för arbetsgivarens TS-personal. Potten används för höjning av uppgiftsrelaterade löner.

Den lokala justeringspotten enligt punkt B: Arbetsgivaren bör fästa vikt vid att de lokala justeringspotterna fördelas så jämlikt som möjligt.

De lokala justeringspotterna används för höjning av uppgiftsrelaterade löner utgående från det lokala värderingssystemet för uppgiftsrelaterade löner och för individuella tillägg utgående från det lokala värderingssystemet för individuella tillägg.

Användning av och förhandlingar om de lokala justeringspotterna

Den lokala arbetsgivarens och TS-avtalsorganisationernas representanter förhandlar om användningen av de lokala justeringspotterna. Under den första förhandlingen går man igenom beräkningsprinciperna (se KT:s cirkulär 2/2023). Målet för förhandlingarna är att ge personalen faktiska påverkningsmöjligheter och att i mån av möjlighet uppnå samförstånd om den lokala justeringspotten enligt punkt A och B genom att höra förhandlingsparterna på lika villkor.

Över förhandlingarna ska det upprättas ett protokoll där parternas ståndpunkter med eventuella motiveringar framgår.

Betalning av justerade löner

Följande principer ska iakttas för de lokala justeringspotter som beskrivs ovan.

a) De justerade lönerna, arvodena och tilläggen betalas första gången senast inom två månader efter att justeringarna trätt i kraft. Om stora arbetsgivare inte kan iaktta ovannämnda tidpunkter, betalas de justerade lönerna, arvodena och tilläggen senast inom tre månader efter att justeringarna trätt i kraft.

b) Retroaktiva förhöjningar betalas senast inom tre månader efter att justeringarna trätt i kraft och hos stora arbetsgivare senast inom fyra månader efter att justeringarna trätt i kraft.

De justerade lönerna, arvodena eller tilläggen har betalats i tid när förhöjningarna betalas på den anställdas normala lönebetalningsdag. 


Tillämpningsanvisning  

Exempel 1  

Tidpunkten för lönejusteringen är 1.6.2025. Löner och ersättningar enligt punkt a) har betalats i tid när de betalas senast på den anställdas normala lönebetalningsdag i augusti 2025.

I fråga om retroaktiva förhöjningar (b) på den normala lönebetalningsdagen i september 2025, om retroaktiva förhöjningar betalas.    

Exempel 2 stora arbetsgivare 

Tidpunkten för lönejusteringen är 1.6.2025. Löner och ersättningar enligt punkt a) har betalats i tid när de betalas senast på den anställdas normala lönebetalningsdag i september 2025.

I fråga om retroaktiva förhöjningar (b) på den normala lönebetalningsdagen i september 2025, om retroaktiva förhöjningar betalas.  

Man ska alltid sträva efter att betala allmänna förhöjningar i tid, om det är möjligt.

c) Arbetstidsersättningarna betalas på basis av den enligt avtalsändringarna förhöjda ordinarie lönen från början av den kalendervecka som följer efter förhöjningstidpunkten. Effekten av förhöjningen betalas från början av kalenderveckan, om förhöjningstidpunkten är den första dagen i kalenderveckan.

d) I periodarbete betalas arbetstidsersättningarna på basis av den enligt avtalsändringarna förhöjda ordinarie lönen från början av den arbetsperiod som följer efter förhöjningstidpunkten. Förhöjningens effekt på arbetstidsersättningarna betalas från början av arbetsperioden, om arbetsperioden innehåller fler kalenderdagar med förhöjning enligt avtalsändringarna.

KOMMUN- OCH VÄLFÄRDSOMRÅDESARBETSGIVARNA KT

Verkställande direktör Henrika Nybondas-Kangas    

Förhandlingsdirektör Anne Kiiski    

Bilagor:
Bilaga 1 De höjda uppgiftsrelaterade minimilönerna i lönegrupperna i tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorns tekniska personal från 1.6.2025

Heikki Saaristo

ledande arbetsmarknadsombudsman
Telefon:
+358 9 771 2599
Mobiltelefon:
+358 50 456 7640
E-post:
Heikki.Saaristo@kt.fi
Avdelning:
Allmänna anställningsfrågor

Maarit Lehtinen

ledande arbetsmarknadsjurist
Telefon:
+358 9 771 2210
Mobiltelefon:
+358 50 466 4953
E-post:
Maarit.Lehtinen@kt.fi
Avdelning:
Allmänna anställningsfrågor

Johanna Antikainen

arbetsmarknadsjurist
Telefon:
+358 9 771 2277
Mobiltelefon:
+358 40 058 0237
E-post:
Johanna.Antikainen@kt.fi
Avdelning:
Allmänna anställningsfrågor

Piitu Parmanne

arbetsmarknadsutredare
Telefon:
+358 9 771 2242
Mobiltelefon:
+358 50 511 3774
E-post:
Piitu.Parmanne@kt.fi
Avdelning:
Arbetsmarknadsutredningar