Ohje valtiolta liikkeenluovutuksella siirtyneen palkansaajan kokonaispalkan muuntamiseen KVTESin palkkausmääräysten mukaiseksi
KT:n yleiskirjeen 5/2025 ohjeessa kerrottiin:
- uuteen tasopalkkajärjestelmään siirtymisestä.
- tehtäväkohtaisen palkan ja mahdollisen tehtävälisän muuttamisesta tasopalkaksi ja mahdolliseksi tasolisäksi.
- Keskitetyn erän (1.2.2025) käytöstä tiettyjen palkkaliitteiden ja palkkaryhmien valtakunnallisten tasopalkkojen saavuttamiseen. Kustannus vaihtelee eri työnantajittain, keskimäärin se on 0,35 %. Keskitettyä erää 0,35 % ei ole käytetty palkkaryhmien ulkopuolisten tasopalkkojen eikä myöskään seuraavien palkkaryhmien tasopalkkojen tarkistamiseen: Palkkaliite 3 (työllisyyspalvelut: 3TYP20, 3TYP40, 3TYP42 ja 3TYP60.
- paikallisen erän (1.6.2025) käyttämisestä myöhemmin mainittujen palkkaliitteiden ja palkkaryhmien valtakunnallisten tasopalkkojen saavuttamiseen. Paikallista erää suunnataan myös palkkaryhmien ulkopuolisten tasopalkkoihin.
Tämän yleiskirjeen ohjeessa keskitytään siihen, miten valtiolta liikkeenluovutuksella siirtyneen kokonaispalkka muunnetaan KVTESin uuden palkkajärjestelmän mukaiseksi. Ennen kokonaispalkan muuntamista on tutustuttava huolellisesti KT:n yleiskirjeeseen 5/2025.
Tämä yleiskirje on laadittu yhdessä pääsopijajärjestöjen JAU ry:n, JUKO ry:n ja SOTE ry:n kanssa, ja sopijaosapuolet ovat sen sisällöstä yksimielisiä.
Ohje kokonaispalkan muuntamiseen
1 Palkkaryhmistä ja palkkaryhmien ulkopuolisista
Valtion siirtyneen kokonaispalkassa olevan palkansaajan tehtävä voi sijoittua
- palkkaliitteeseen 3
- palkkaliitteeseen 1
- tai tehtävä voi olla palkkaryhmien ulkopuolinen
1.1 Tehtävien sijoittaminen osaamisen ja vastuun tasoille
Kun tehtävä on sijoitettu sovellettavaan palkkaryhmään, tehtävä sijoitetaan valtakunnallisten ja mahdollisten paikallisten tasokriteerien perusteella palkkaryhmän osaamisen ja vastuun tasolle A, B tai C. Paikallisella virka- ja työehtosopimuksella voidaan sopia palkkaryhmiin C-tason yläpuolisia tasoja (esim. D, E), mikäli niiden tarve on objektiivisesti perusteltavissa. Katso KT:n yleiskirjeen 3/2025 liite 2 kohta 2.2.
Paikallisen tasokuvauksen osalta katso yleiskirjeen 5/2025 liitteessä 1 kohdassa 1.5 esitetty esimerkki paikallisesta tasokuvauksesta.
1.2 Palkkaryhmien ulkopuoliset tehtävät ja paikallisten ryhmien määritteleminen
Tasopalkkajärjestelmää sovelletaan myös palkkaryhmien ulkopuolisiin tehtäviin. Poikkeuksen muodostavat palkkausluvun 19 §:n mukaiset työnantajan edustajat ja vähimmäispalkkapykälän (3 §) piirissä olevat. Näihin ryhmiin ei sovelleta KVTESin tasopalkkajärjestelmän liitteen 10 suositusta ryhmien muodostamisesta.
Palkkaryhmien ulkopuolisille määritellään omat paikalliset ryhmät ja kunkin ryhmän osaamisen ja vastuun tasot. Kaikille palkkaryhmän ulkopuolisille ei välttämättä muodostu paikallista ryhmää.
1.3 Työkokemuslisään oikeuttavan palvelusajan määrittäminen
Pohjana käytetään valtiolla vuosilomaan oikeuttavaa palvelusaikaa 31.12.2024 (valtion virka- ja työehtosopimuksen mukainen vuosilomaan oikeuttava palvelusaika). Ks. yleiskirje 10/2024. Tähän palvelusaikaan lisätään oman kunnan palvelusaika 1.1.2025 lukien.
Esimerkki työkokemuslisäprosenteista 1.10.2025 lukien:
- palkansaaja 1: valtiolla vuosilomaoikeuttava palvelusaika 31.12.2024 oli 4 vuotta 8 kuukautta. Työkokemuslisä on 1.10.2025 lukien 3 % (palvelusaika 30.9.2025 mennessä 5 vuotta 5 kuukautta).
- palkansaaja 2: valtiolla vuosilomaoikeuttava palvelusaika 31.12.2024 oli 9 vuotta 8 kuukautta. Työkokemuslisä on 1.10.2025 lukien 8 % (palvelusaika 30.9.2025 mennessä 10 vuotta 5 kuukautta).
- palkansaaja 3: valtiolla vuosilomaoikeuttava palvelusaika 31.12.2024 oli 5 vuotta 8 kuukautta. Työkokemuslisä on 1.10.2025 lukien 3 % (palvelusaika 30.9.2025 mennessä 6 vuotta 5 kuukautta).
- palkansaaja 4: valtiolla vuosilomaoikeuttava palvelusaika 31.12.2024 oli 10 vuotta 8 kuukautta. Työkokemuslisä on 1.10.2025 lukien 8 % (palvelusaika 30.9.2025 mennessä 11 vuotta 5 kuukautta).
- palkansaaja 5: valtiolla vuosilomaoikeuttava palvelusaika 31.12.2024 oli 3 vuotta 8 kuukautta. Työkokemuslisä on 1.10.2025 lukien 0 % (palvelusaika 30.9.2025 mennessä 4 vuotta 5 kuukautta).
1.4 Työsuorituksen arviointiin perustuva henkilökohtainen lisä
Henkilökohtaisen lisän perusteena toimiva työsuorituksen arviointi on hyvä tehdä ennen tasopalkkajärjestelmän käyttöönottoa. Työsuorituksen arviointiin perustuva henkilökohtainen lisä maksetaan ensimmäisen kerran silloin, kun tasopalkkajärjestelmä otetaan käyttöön. Jos tasopalkkajärjestelmä otetaan käyttöön 1.10.2025 lukien, niin henkilökohtainen lisä maksetaan ensimmäisen kerran lokakuussa 2025.
2 Kokonaispalkan muuntaminen KVTESin palkkausjärjestelmään
2.1 Palkansaajan varsinaisen palkan muodostaminen ‒ takuu varsinaisen palkan suuruuteen
Palkansaajan varsinainen palkka ei saa muuntamisen yhteydessä muodostua kokonaispalkkaa pienemmäksi. Palkansaajan varsinaisen palkan tulee olla siis vähintään kokonaispalkan suuruinen. Varsinainen palkka voi olla myös kokonaispalkkaa suurempi.
Esimerkki kokonaispalkan ja varsinaisen palkan suhteesta:
Kokonaispalkka | Varsinainen palkka muuntamisen jälkeen | Huomio |
3.200 euroa | 3.100 euroa, ei sallittu | Varsinaisen palkan pitää olla vähintään palkansaajan kokonaispalkan suuruinen |
3.200 euroa | 3.400 euroa | Sallittu |
3.200 euroa | 3.200 euroa | Sallittu |
2.2 Osa kokonaispalkasta voi siirtyä maksettavaksi työsuoritukseen perustuvana henkilökohtaisena lisänä
Tämä edellyttää, että työsuorituksen arviointi ja henkilökohtaisen lisän suuruuden määrittely tehdään ennen kokonaispalkan muuntamista.
Jos tasopalkkajärjestelmä otetaan käyttöön 1.10.2025 lukien, niin henkilökohtainen lisä maksetaan ensimmäisen kerran lokakuussa 2025.
Esimerkki kokonaispalkan ja varsinaisen palkan suhteesta. Katso myös kohta 2.4.
Työsuoritukseen perustuva henkilökohtainen lisä | Työsuoritukseen perustuva henkilökohtainen lisä | Huomio |
Palkansaajalle 1 on tehty työsuorituksen arviointi | 200 euroa | OK jos perustuu työsuorituksen arviointiin. |
Palkansaajalle 2 on tehty työsuorituksen arviointi | 100 euroa | OK jos perustuu työsuorituksen arviointiin. |
Palkansaajalle 3 on tehty työsuorituksen arviointi | 0 euroa | OK jos perustuu työsuorituksen arviointiin. |
2.3 Osa kokonaispalkasta voi siirtyä maksettavaksi kielilisänä
Kielilisän maksamisen edellytysten täyttyessä osa kokonaispalkasta voidaan siirtää maksettavaksi kielilisänä (KVTES palkkausluvun 18 §).
Esimerkki: Palkansaajalle päätetään maksaa kielilisää, jonka suuruuden arvioi työnantaja. Kielilisän suuruus riippuu työnantajan omasta käytännöstä.
Jos tasopalkkajärjestelmä otetaan käyttöön 1.10.2025 lukien, niin kielilisä maksetaan ensimmäisen kerran lokakuussa 2025.
2.4 Loput kokonaispalkasta siirtyy maksettavaksi tasopalkkana, mahdollisena tasolisänä, työkokemuslisänä ja muulla perusteella kuin työsuorituksen arviointiin perustuvana henkilökohtaisena lisänä
Tasopalkan tulee olla vähintään yhtä suuri kuin ko. palkkaryhmän osaamisen ja vastuun tason valtakunnallinen euromääräinen alaraja on. Palkansaajalle maksettava tasopalkka voi olla tätä suurempi. Käyttöönottohetkellä tasopalkat voivat olla erisuuruisia saman palkkaryhmän samalla osaamisen ja vastuun tasolla. Palkkojen yhteensovittamisessa uuden tasopalkkajärjestelmän mukaisiin palkkaryhmiin ja tasoihin noudatetaan siirtymäaikaa, joka vaihtelee työnantajittain. Palkkausjärjestelmäuudistuksesta suoraan johtuva palkkojen yhteensovittaminen toteutetaan kohtuullisessa ajassa.
Tasolisän maksaminen perustuu valtakunnalliseen tasolisään tai paikalliseen tasolisään.
Työkokemuslisäprosentti riippuu hyväksyttävästä palvelusajasta. Työkokemuslisän laskentapohjana on tasopalkan ja tasolisän/-lisien yhteismäärä.
Mikäli varsinainen palkka jäisi valtiolta TE-uudistuksen yhteydessä liikkeen luovutuksella siirtyneen henkilöstön kokonaispalkan muunnon yhteydessä pienemmäksi kuin kokonaispalkka, voidaan palkansaajalle maksaa henkilökohtaista lisää (muuhun kuin työsuorituksen arviointiin perustuvaa henkilökohtaista lisää).
Työnantajan tulisi työntekijä-/viranhaltijakohtaisesti dokumentoida henkilökohtaisen lisän maksamisen perusteet. Dokumentaatiossa tulee eritellä työsuorituksen arviointiin perustuva henkilökohtainen lisä sekä muulla kuin työsuorituksen arvioinnin perusteella maksettava henkilökohtainen lisä ja niiden perusteet. Työntekijälle/viranhaltijalle on pyydettäessä ilmoitettava häntä koskevan henkilökohtaisen lisän maksamisen perustelut.
Varsinaisen palkan tulee olla vähintään yhtä suuri kuin kokonaispalkka tai suurempi.
Seuraavassa taulukossa on esimerkinomaisesti kuvattu neljän eri palkansaajan kokonaispalkan purkamista KVTESin palkkausjärjestelmän mukaiseksi tasopalkkajärjestelmän käyttöönottohetkellä. Taulukossa ei kuvata kaikkien kokonaispalkassa olevien palkkarakenteen muuttamista, taulukossa kuvataan esimerkinomaisesti neljän palkansaajan palkkarakenteen muuttamista.
| Palkansaaja 1 | Palkansaaja 2 | Palkansaaja 3 | …
| Palkansaaja 10 |
Kokonaispalkka ennen muuntamista | 3.200 euroa | 3.200 euroa | 3.200 euroa | … | 3.200 euroa |
Työsuorituksen arviointiin perustuva henkilökohtainen lisä | 200 euroa | 100 euroa | 0 euroa | … | 0 euroa |
Kielilisä - paikalliset kielilisäkriteerit eivät täyttyneet. | 0 euroa | 0 euroa | 0 euroa | … | 0 euroa |
Palkkaryhmä, osaamisen ja vastuun taso, valtakunnallinen tasopalkka | 3TYP40 B1 2.669,16 € | 3TYP40 B1 2.669,16 € | 3TYP40 B1 2.669,16 € | … | 3TYP40 B1 2.669,16 € |
Palkansaajan tehtävälle määritelty tasopalkka | 3.000 € | 3.050 € | 3.100 € | … | 3.100 € |
Palkansaajalle määritelty tasolisä - tasolisän kriteerit eivät täyttyneet | 0 € | 0 € | 0 € | … | 0 € |
Työkokemuslisä% ja työkokemuslisäeurot | 8 % 240,00 € | 3 % 91,50 € | 3 % 93,00 € | … | 0 % 0 € |
Muulla perusteella kuin työsuorituksen arviointiin perustuvana henkilökohtaisena lisänä ***) | --- | --- € | 7 € *) | … | 100 €**) |
Varsinainen palkka (tasopalkka, tasolisä, kielilisä, henkilökohtaiset lisät) | 3.440 € | 3.241,50 € | 3.200 € | … | 3.200 € |
Varsinainen palkka on yhtä suuri tai suurempi kuin kokonaispalkka | Kyllä | Kyllä | Kyllä Varsinainen palkka jäisi ilman *) liian pieneksi | … | Kyllä Varsinainen palkka jäisi ilman **) liian pieneksi |
Taulukkoon ei ole merkitty työnantajan kyseiselle tasolle (3TYP40 B1) määrittelemää tasopalkkaa. Työnantajan määrittelemän tasopalkan tulee olla vähintään valtakunnallinen tasopalkka, eli esimerkissä 2.669,19 €. Työnantajan määrittelemä tasopalkka voi olla myös korkeampi. Kaikille samalla tasolla työskenteleville tulee maksaa 1.10.2025 lukien vähintään työnantajan määrittelemä tasopalkka. Palkkausjärjestelmän muutoksen takia samalla tasolla voi olla eri suuruisia tasopalkkoja. Saman osaamisen ja vastuun tason tasopalkat tulee harmonisoida kohtuullisessa ajassa.
2.5 Muuhun kuin työsuorituksen arviointiin perustuvan henkilökohtaisena lisän käyttäytyminen eri tilanteissa ***)
Tasopalkkajärjestelmän käyttöönoton jälkeen, mikäli palkansaajalle myönnetään työsuorituksen arviointiin perustuvaa henkilökohtaista lisää, tasopalkan purkamisesta muodostunut henkilökohtainen lisä säilyy ennallaan.
Esimerkki:
Palkansaajalle 3 myönnetään työsuorituksen arviointiin perustuvaa henkilökohtaista lisää 1.12.2025 lukien 50 €. Hänen henkilökohtainen lisänsä on 1.12.2025 lukien yhteensä 57 € (kokonaispalkan purkautumisesta muodostunut henkilökohtainen lisä 7 € + työsuorituksen arviointiin perustuva henkilökohtainen lisä 50 €).
KUNTA- JA HYVINVOINTIALUETYÖNANTAJAT KT
Toimitusjohtaja Henrika Nybondas-Kangas
Neuvottelujohtaja Anne Kiiski
