OVTES
2018–2019
-
OVTES 2018–2019, voimassa 1.2.2018 lukien
- Kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen 2018–2019 allekirjoituspöytäkirja
- Työ- ja virkaehtosopimus paikallisen tuloksellisuuteen perustuvan kertaerän perusteista ja maksamisesta
- Osio A Yleinen osa
- Osio B Yleissivistävän koulun opetushenkilöstön yhteiset määräykset
- Osio B Liite 1 Peruskoulu
- Osio B Liite 2 Lukio
- Osio B Liite 3 Aikuislukio
- Osio C Liite 1 Ammatillisen oppilaitoksen opetushenkilöstö
- Osio C Ammatillisten oppilaitosten opetushenkilöstön yhteiset määräykset
- Osio C Liite 4 Ammattioppilaitos
- Osio C Liite 5 Kauppaoppilaitos
- Osio C Liite 6 Taide ja viestintäkulttuurioppilaitos
- Osio C Liite 7 Sosiaali- ja terveysalan oppilaitos
- Osio C Liite 8 Metsä- ja puutalousoppilaitos
- Osio C Liite 9 Merenkulkuoppilaitos
- Osio D Ammattikorkeakoulu -poistettu-
- Osio E Ammatillinen aikuiskoulutuskeskus
- Osio F Taiteen perusopetuksen ja vapaan sivistystyön opetushenkilöstön yhteiset määräykset
- Osio F Liite 10 Musiikkioppilaitos
- Osio F Liite 11 Lasten ja nuorten taidekoulu
- Osio F Liite 12 Kansalaisopisto
- Osio F Liite 13 Kansanopisto
- Osio B Yleissivistävän koulun opetushenkilöstön työaikakokeiluja koskevat sopimusmääräykset
- Palkkaliite
I Viranhaltijoiden palkka
1 § Lehtorin (aineenopettajan) hinnoittelutunnukset ja peruspalkka (ks. palkkaliite)
4 04 04 01 7 |
Ylempi korkeakoulututkinto ja lukio-opetusta antavan opettajan kelpoisuus taikka aiempi vanhemman lehtorin kelpoisuus |
4 04 04 01 8 |
Aiempi lukio-opetusta antavan opettajan tai perusopetusta |
4 04 04 02 2 |
Korkeakoulututkinto |
4 04 04 02 3 |
Muu kuin edellä mainittu |
Yleiskirjeet
Ohjeet
Usein kysyttyä
Sovelletaanko OVTES:n soveltamisalalla KVTES:n II luvun 11 §:n pöytäkirjamerkintää, jonka mukaan henkilökohtaisiin lisiin on käytettävä vähintään 1,3 %?
Ei sovelleta.
OVTES:n soveltamisalalla henkilökohtaisten lisien maksaminen perustuu sopimuksen osion A 11 §:n määräykseen.
KVTES- sopimukseen on viittaus vain liittyen henkilökohtaisen lisän maksamisperusteisiin.
Mitä OVTES:n järjestelyerän laskuohjeissa tarkoitetaan ei-automaattisilla lisillä?
OVTES:n palkkaliitteessä määritellyt euromääräiset lisät ovat ei-automaattisia lisiä. Ei-automaattiset lisät eivät korotu tehtäväkohtaisen palkan korottuessa vaan pysyvät euromääräisesti ennallaan.
Mitä palkkatekijöitä lasketaan mukaan OVTES:n soveltamisalalla järjestelyerää laskettaessa?
Palkkasummaan lasketaan mukaan kaikki paikallisen järjestelyerän piiriin kuuluville maksetut palkat lukuun ottamatta lomarahoja, lomakorvauksia, mahdollisesti maksettuja tulospalkkioita tai tavanomaisesta kuukaudesta poikkeavia eriä.
Ylitunnit lasketaan mukaan, samoin sivutoimisille tuntiopettajille maksetut palkkiot.
Voidaanko virka täyttää määräaikaisesti, koska kelpoisia hakijoita ei ole ollut, vaikka viran täyttämiselle toistaiseksi onkin selvä tarve?
Virka on ollut haettavana. Viran hakuaikaa on jatkettu jo pari kertaa, koska kelpoisia hakijoita ei ole ollut. Viran viimeinen hakuaika päättyi edellisenä perjantaina eikä sitä aiota enää jatkaa tällä erää. Virkaan on vain yksi kelpoisuusvaatimukset täyttävä hakija. Tämä hakija on jo saman kaupungin palveluksessa eri tehtävissä. Hän on koulutuksensa perusteella kelpoinen XX tehtävään, mutta hänellä on työhistoriassaan paljon epäselvyyksiä ja selkeitä virheitä. Häntä on ainakin kertaalleen huomautettu viranhaltijan epärehellisyydestä. Hänen nykyinen lähiesimiehensä ei pidä häntä sopivana XX tehtävään.
Onko mahdollista täyttää virka määräaikaisesti, vaikka sen täyttämiselle toistaiseksi onkin selvä tarve? Näin ollen virka laitettaisiin hakuun toistaiseksi hyvissä ajoin ensi kevättalvella, mutta lukuvuodeksi 2011–2012 täyttäisimme sen määräaikaisesti. Näin ollen olisi mahdollista katsoa tämän viranhaltijan kohdalla lukuvuoden ajan, onko hän soveltuva kyseiseen tehtävään.
Vastaus
Opettajan työstä suoriutumisen testaaminen ei ole määräaikaisuuden peruste. Viranhaltijalain 3 §:n mukaan lähtökohta on toistaiseksi voimassa oleva virkasuhde ja määräaikaisuuden tulee perustua mainitussa §:ssä säädettyihin perusteisiin. Koeajan käyttäminen voi olla kyseenalaista: viranhaltijalain 8 §:n 2 momentin mukaan saman työnantajan uudessa virkasuhteessa voidaan määrätä koeaika noudatettavaksi, jos viranhaltijan tehtävässä tai hänen asemassaan tapahtuu huomattava muutos. Jos katsotaan, että kyseessä olisi ”huomattava muutos” uuteen virkaan siirryttäessä, voitaisiin henkilön ”testaaminen” hoitaa koeaikana. Virka voidaan jättää täyttämättä, jos kelpoisuusvaatimukset täyttäviä hakijoita ei ole tai tällaisia hakijoita on vähän. Tällaisesta päätöksestä ei voi hakea muutosta.
Kannattaa tarkkaan miettiä, voidaanko henkilö palkata opettajaksi. Kelpoisuusasetuksen 23 § mahdollistaa sen, että tehtävään voidaan ottaa vailla kelpoisuutta oleva henkilö määräajaksi mm. erityisestä syystä. Erityisen syyn tilanteilla on tarkoitettu tilanteita, joissa virkaan on vain yksi kelpoisuusvaatimukset täyttävä hakija, mutta häntä ei voida ottaa tehtävään. Hänen ohittamiselleen siten, että tehtävään otetaan kelpoisuusvaatimukset täyttämätön henkilö, on tietysti oltava perusteltu syy ja ottamispäätös tulee siis perustella ko. säännöksen mukaan. Näin voitaisiin ajatella kyseisessä tilanteessa olevan. Jos virkaan on otettu henkilö, joka ei täytä kelpoisuusvaatimuksia ja se on täytetty määräaikaisesti, tulee se laittaa uudelleen haettavaksi esityksenne mukaan keväällä, eli virkasuhde täytettäisiin määräaikaisena korkeintaan lukuvuoden ajaksi.