Työnantajan velvollisuudet ja oleskelulupaprosessi työntekijöille

Työnantajan on varmistettava, että ulkomaalaisella työntekijällä on oikeus oleskella ja työskennellä Suomessa. Lisäksi työnantajan velvollisuuksiin kuuluu sen tarkistaminen, että työntekijällä on tarvittavat todistukset työn tekemiseen tai lupa harjoittaa ammattiaan. EU:n ja Euroopan talousalueen ulkopuoliset työntekijät tarvitsevat oleskeluluvan työskennelläkseen Suomessa.

Työnhakijoita odottamassa istualtaan.

Työnantajan velvollisuudet ulkomaalaista rekrytoitaessa

Työnantajan tulee ilmoittaa Maahanmuuttovirastoon työsuhteen tiedot, jos työntekijä ei hae samalla työlupaa. Työsuhteen tiedot voi ilmoittaa sähköisesti.

Työnantajan tulee ilmoittaa Maahanmuuttovirastolle myös ulkomaalaisen työntekijän työsuhteen päättymisestä. Ilmoituksen voi tehdä sähköisesti Enter Finland -palvelussa.

Oleskelulupaprosessi työntekijöille kansainvälisessä rekrytoinnissa

EU:n ja Euroopan talousalueen ulkopuoliset työntekijät tarvitsevat oleskeluluvan työskennelläkseen Suomessa. Oleskelulupaa työnteon perusteella voi hakea, kun henkilöllä on Suomessa työpaikka. Työnantajan tulee toimittaa tiedot työsuhteesta osana oleskelulupaprosessia Maahanmuuttovirastolle.

EU- ja ETA-maiden kansalaiset sekä sveitsiläiset eivät tarvitse oleskelulupaa Suomessa työskentelyyn, mutta heidän täytyy rekisteröidä oleskelunsa Suomeen muuton jälkeen. EU-maiden, Liechtensteinin tai Sveitsin kansalaisten tulee rekisteröidä oleskeluoikeutensa Maahanmuuttovirastossa ja Pohjoismaiden kansalaisten Digi- ja väestötietovirastossa.

Työntekijän pitää hakea oleskelulupaa ulkomailla ennen Suomeen muuttoa. Viranomaiset suosittelevat, että työntekijät hakevat oleskelulupaa Maahanmuuttoviraston Enter Finland -palvelun kautta.

Hakemuksen täytön jälkeen työntekijän pitää tunnistautua Suomen edustustossa tai VFS Globalin palvelukeskuksessa. Työnantaja toimittaa hakemusta varten lisätietoja työsuhteen ehdoista.

Vaadittavat työehdot ja mahdolliset liitteet voi toimittaa Enter Finland-palvelussa. Sen kautta työnantaja voi myös seurata hakuprosessin etenemistä ja toimittaa tarvittaessa lisätietoja hakemukseen.

Saatavuusharkinta kansainvälisessä rekrytoinnissa

Kun työnantaja suunnittelee rekrytointia EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelta, hänen kannattaa varmistaa jo ennen kansainvälisen rekrytointiprosessin aloittamista, onko ammattialalle saatavissa työntekijää Suomesta. 

On suositeltavaa, että työnantaja rekrytoi vasta tämän jälkeen osaajaa EU- tai ETA-alueen ulkopuolelta. Maahanmuuttovirasto suorittaa saatavuusharkinnan osana oleskelulupaprosessia ja voi sen perusteella hylätä oleskeluluvan.

Osa ammateista on vapautettu saatavuusharkinnasta alueellisissa tai valtakunnallisissa työlupalinjauksissa. Saatavuusharkinta ei koske näitä ammatteja.

Kansainvälisen rekrytoinnin palveluntarjoajan valinta vaatii tarkastelua.
Kansainvälisen rekrytoinnin voi toteuttaa joko itse tai yhteistyökumppanin kanssa. Kun valitset rekrytointikumppania, on tärkeää arvioida kumppanin vastuullisuutta, osaamista ja luotettavuutta.
Kolme työntekijää keskustelee hyvän ilmapiirin vallitessa.
Esihenkilöillä on keskeinen rooli varmistaa, että kansainvälisen osaajaan rekrytointi onnistuu. Työyhteisön on tärkeää huomioida kulttuuriset erot ja tukea työntekijöiden sopeutumista sekä kielitaidon kehittymistä.
Uusi työtekijä allekirjoittaa työsopimuksen rekrytoinnin lopuksi.
Kansainvälinen rekrytointi on yksi tapa saada kuntiin ja hyvinvointialueille osaavaa henkilöstöä. Työnantajat voivat löytää sopivia kansainvälisiä osaajia niin Suomesta, Euroopan unionista kuin Euroopan talousalueen ulkopuoleltakin.