Suomeksi

Arbetsgivarens skyldigheter och processen för uppehållstillstånd för arbetstagare

Arbetsgivaren ska försäkra sig om att utländska arbetstagare har rätt att vistas och arbeta i Finland. Till arbetsgivarens uppgifter hör också att kontrollera att arbetstagarna har de intyg som behövs i arbetet eller tillstånd att utöva yrket. Arbetstagare från länder utanför EU och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet behöver uppehållstillstånd för att arbeta i Finland.

Työnhakijoita odottamassa istualtaan.

Arbetsgivarens skyldigheter vid rekrytering av utländsk arbetskraft

Arbetsgivaren ska ge uppgifter om anställningen till Migrationsverket, om arbetstagaren inte samtidigt ansöker om arbetstillstånd. Uppgifterna om anställningen kan fyllas i elektroniskt.

Arbetsgivaren ska också meddela Migrationsverket om anställningen för en utländsk arbetstagaren upphör. Anmälan kan göras elektroniskt via tjänsten Enter Finland.

Processen för uppehållstillstånd för arbetstagare vid internationell rekrytering

Arbetstagare från länder utanför EU och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet behöver uppehållstillstånd för att arbeta i Finland. Uppehållstillstånd på grund av arbete kan sökas när personen har ett arbete i Finland. Som en del av processen för uppehållstillstånd ska arbetsgivaren ge uppgifter om anställningen till Migrationsverket.

Medborgare i EU- och EES-länder samt schweizare behöver inte uppehållstillstånd för att arbeta i Finland, men de måste registrera sin vistelse när de har flyttat till Finland. Medborgare i EU-länder, Liechtenstein eller Schweiz ska registrera sin uppehållsrätt hos Migrationsverket och nordiska medborgare hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Arbetstagare måste ansöka om uppehållstillstånd utomlands innan de flyttar till Finland. Myndigheterna rekommenderar att arbetstagare ansöker om uppehållstillstånd via Migrationsverkets tjänst Enter Finland.

När ansökan är ifylld ska arbetstagaren identifiera sig vid en finsk beskickning eller vid ett tillståndscenter som drivs av VFS Global. Arbetsgivaren ger kompletterande uppgifter om anställningsvillkoren för att ansökan ska kunna behandlas.

De uppgifter om anställningsvillkor och eventuella bilagor som krävs kan skickas in via tjänsten Enter Finland. Via tjänsten kan arbetsgivaren också följa hur ansökningsprocessen framskrider och vid behov lämna in tilläggsuppgifter till ansökan.

Tillgångsprövning inom internationell rekrytering

När arbetsgivaren planerar att rekrytera arbetskraft från länder utanför EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet bör arbetsgivaren redan innan den internationella rekryteringsprocessen inleds kontrollera om det finns arbetstagare att tillgå inom samma yrkesområde i Finland.

Det rekommenderas att arbetsgivaren först därefter rekryterar arbetskraft från länder utanför EU eller EES-området. Migrationsverket gör en prövning av tillgången på arbetskraft som en del av processen för uppehållstillstånd och prövningen kan leda till att ansökan om uppehållstillstånd avslås.

Vissa yrken är befriade från tillgångsprövning enligt de regionala eller riksomfattande riktlinjerna för arbetstillstånd. Tillgångsprövningen gäller inte dessa yrken.

Kansainvälisen rekrytoinnin palveluntarjoajan valinta vaatii tarkastelua.
Internationell rekrytering kan göras antingen i egen regi eller med en samarbetspartner. När du väljer rekryteringspartner är det viktigt att bedöma partnerns ansvarsfullhet, kompetens och pålitlighet.
Kolme työntekijää keskustelee hyvän ilmapiirin vallitessa.
Cheferna har en central roll i att säkerställa att rekryteringen av internationell arbetskraft lyckas. Det är viktigt att man på arbetsplatsen tar hänsyn till kulturella skillnader och stöder arbetstagarnas anpassning och språkinlärning.
Uusi työtekijä allekirjoittaa työsopimuksen rekrytoinnin lopuksi.
Internationell rekrytering är ett sätt för kommunerna och välfärdsområdena att få kompetent personal. Arbetsgivarna kan hitta lämplig internationell arbetskraft i Finland, inom Europeiska unionen och utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.