Näyttelijät
V luku Erityisiä määräyksiä
30 § Ryhmähenkivakuutusta vastaava taloudellinen etu
Työnantaja maksaa teatterin palveluksessa olleen näyttelijän kuoltua ryhmähenkivakuutusta vastaavan taloudellisen edun siten, kuin siitä on työehtosopimuksin sovittu kuntien työntekijäin osalta.
31 § Työnantajan hankkimat/näyttelijän omat varusteet
Työnantaja hankkii kaikki esityksen vaatimat varusteet. Jos näyttelijä käyttää omia varusteitaan, työnantaja maksaa hänelle korvauksen, josta sovitaan erikseen. Työnantajan varustetta tai materiaalia ei saa käyttää muuhun kuin työnantajan osoittamaan tarkoitukseen. Jos näyttelijä hävittää varomattomasti tai tuottamuksellisesti hänelle luovutetun varusteen, hän on korvausvelvollinen. Vastaavasti työnantaja korvaa näyttelijän varusteen sen vahingoittuessa työnantajan työssä.
32 § Tekijänoikeuksiin liittyvät määräykset
- Esityksessä tai harjoituksessa otetun valokuvan taikka ääni- tai kuvatallenteen teatteri voi korvauksetta käyttää ja esittää julkisesti epäkaupallisessa tarkoituksessa toimintansa esittelemiseksi ja ohjelmistonsa markkinoimiseksi. Käyttämiseen tai julkiseen esittämiseen ei saa liittyä muun toiminimen mainontaa.
Teatteri voi luovuttaa tallenteen Teatterimuseon arkistoon kulloinkin voimassa olevan Teatterimuseon audiovisuaalista arkistoa koskevan teatterialan järjestöjen ja Teatterimuseon välisen sopimuksen mukaisesti.
- Näyttelijällä on oikeus tutustua ennakolta siihen informaatioon, jonka teatteri hänestä henkilönä julkistaa.
- Teatterin toimesta harjoitettua ohjelmaa tai osia siitä saa esittää vain teatterin toimesta tai luvalla. Lisäksi on otettava huomioon tekijänoikeuslain määräykset.
- Em. määräykset eivät sido näyttelijää loman aikana.
- Jos näyttelijä osallistuu näytelmän käsikirjoittamiseen, dramatisointiin tai muuhun luovaan työhön panoksella, joka ylittää teoskynnyksen, hänellä on oikeus korvaukseen, mikäli siitä on sovittu, ja oikeus tulla kreditoiduksi tämän luovan työn osalta. Syntyneen yhteisteoksen mahdollisesta jatkokäytöstä on sovittava kaikkien yhteisteoksen oikeudenhaltijoiden kanssa.
33 § Vuosittaiset lahjanäytännöt
Työnantaja antaa, mikäli mahdollista, vuosittain hakemuksesta yhdelle tai useammalle näyttelijälleen yhteisen lahjanäytännön kotimaista tai ulkomaista opiskelua varten tai sen korvauksena näyttelijäyhdistyksen kanssa sovitun summan.
34 § Näyttelijän oikeus lääkärissä käynteihin
Näyttelijä voi maksutta kääntyä työnantajan osoittaman lääkärin puoleen. Lisäksi näyttelijällä on oikeus työnantajan kustannuksella kääntyä työnantajan osoittaman korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärin puoleen. Muista erikoislääkäripalveluista päättää työnantaja.
35 § Päihdeasioiden käsitteleminen
Näyttelijään sovelletaan kunnan päihdeohjelmaa siten kuin suositus päihdeasioiden käsittelemisestä edellyttää.
36 § Varallaolotehtävät ja paikkaus
Varallaolotehtävällä tarkoitetaan tehtävää, jossa näyttelijä opettelee ja pitää yllä jonkun toisen näyttelijän roolia asettuakseen tarvittaessa hänen tilalleen. Varallaolojärjestelmää voidaan käyttää turvaamaan vain teatterin kannalta merkittäviä produktioita tilanteissa, joissa esityksiä ei voida muutoin turvata.
Paikkausohjesääntöä (liite 4) sovelletaan tilanteissa, joissa näyttelijä asettuu toisen näyttelijän rooliin, jotta esitystä ei tarvitse perua ja kyseessä olevan tuotannon / tehtävän varmistamiseksi ei ole sovittu varallaolojärjestelyä.
Soveltamisohje
Teatteri arvioi hyvissä ajoin ohjaajan ja luottamusedustajan kanssa varallaolotehtävien laajuuden ja tarvittavan harjoitusajan. Teatteri ilmoittaa ja sopii produktion roolijaon yhteydessä varallaolotehtävistä ja niiden mahdollisesta korvaamisesta näyttelijöille. Korvauksessa huomioidaan tehtävän vaativuus ja vastuun määrä sekä harjoitteluun ja ylläpitoon osoitettu työaika.
Varallaolotehtävään on osoitettava riittävä määrä harjoitusaikaa, jotta rooli on sen vaativuus huomioon ottaen mahdollista esittää. Roolin suorittamiseen liittyviin turvallisuusnäkökohtiin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Jos varallaolotehtävään ei voida osoittaa riittävää määrää työaikaan mahtuvaa harjoitteluaikaa, on understudy-tehtävän harjoitusaikataulusta ja mahdollisesti tarvittavan ylimääräisen työn korvaamisesta sovittava erikseen. Varallaolotehtävää tekevälle näyttelijälle toimitetaan rooliin liittyvät materiaalit samaan aikaan kuin varsinaiselle esiintyjälle.
Produktion harjoituskaudella suositellaan varaamaan harjoitusviikosta neljä alkaen varallaolotehtäviä tekeville vähintään yksi harjoitus viikossa. A-roolin understudy-tehtävää tekevälle järjestetään läpimeno ennen ensimmäistä julkista esitystä.
Roolin ylläpitämisestä tulee huolehtia siten, että jokaista alkavaa neljää viikkoa kohden osoitetaan vähintään neljä tuntia työaikaa. Mahdollisesta harjoitusten ja esitysten ulkopuolella tehtävästä ylläpitotyöstä ja sen korvaamisesta sovitaan erikseen. Varallaolotehtäviä tekeville suositellaan takaamaan yksi harjoituskerta kolmen viikon välein näytöskauden aikana. Kyse on roolin läpiviennin vaatimasta harjoituksesta, ei täysimittaisesta läpimenosta.
Understudy-tehtävää tekevälle suositellaan takaamaan yksi näytös understudy-roolissa näytöskauden ensimmäisten kuukausien aikana.
Teatterissa on suositeltavaa laatia yhteistyössä näyttelijöiden ja teatterin edustajien välillä paikallinen toimintamalli varallaolotehtävien harjoittelemisesta, ylläpitämisestä, esittämisestä ja korvaamisesta. Mikäli paikallista toimintamallia ei ole, noudatetaan tähän soveltamisohjeeseen sisältyviä määräyksiä.
Soveltamisohje varallaolotehtävien sanastosta
Understudy-tehtävällä tarkoitetaan sitä, että näyttelijä opettelee ja pitää yllä jonkun toisen näyttelijän roolia asettuakseen hänen tilalleen. Understudy-tehtävän suorittava näyttelijä on itse mukana ensemblessä tai muussa roolissa teoksessa.
Track: Termillä tarkoitetaan yksittäisen näyttelijän esityksen kulkua, sisältäen kaiken toiminnan ja vastuutehtävät.
Swing: Termillä tarkoitetaan ensemblen sisäistä paikkaajaa, joka opettelee sovitun määrän ensemble-track:jä oman ensisijaisen tehtävänsä lisäksi.
Off-stage-swing ja Stand-by-swing: Ensemblen ulkopuolinen varallaoloja, joka opettelee sovitun määrän ensemble-trackeja. Stand-by swing kutsutaan paikalle tarvittaessa ja off- stage-swing on aina paikalla esityksissä.
36 a § Säännöllisen työajan ulkopuolella tehtävä työ
Näyttelijä voi tarvittaessa tehdä osan työstään säännöllisen työajan ulkopuolella, jos asiasta sovitaan työnantajan ja näyttelijän kesken. Työstä, joka ei mahdu näyttelijän säännölliseen työaikaan, maksetaan sovittua työn määrää vastaava palkka tai annetaan vastaava vapaa-aika.
Soveltamisohje
Harjoitusaikataulut pyritään suunnittelemaan siten, ettei syntyisi tarvetta säännöllisen työajan ulkopuolella tehtävään työhön. Korvaus säännöllisen työajan ulkopuolisesta työstä edellyttää työnantajan antamaa määräystä.