UKTA
Underteckningsprotokoll till tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorns undervisningspersonal 2025–2028
§ 1 Avtalets giltighetstid och eventuell uppsägning av avtalet
Detta tjänste- och arbetskollektivavtal är i kraft 1.5.2025–29.2.2028. Efter 29.2.2028 fortsätter avtalet att gälla ett år i sänder om det inte skriftligt sägs upp minst sex veckor innan avtalsperioden löper ut.
Även om avtalet sägs upp är dess bestämmelser i kraft tills parterna gemensamt konstaterar att förhandlingarna om ett nytt avtal har slutförts eller någon avtalspart skriftligt uppger sig anse att förhandlingarna är slutförda.
§ 2 Avtalshöjningar år 2025
mom. 1 Allmän förhöjning 1.10.2025
De anställdas uppgiftsrelaterade löner, nivålöner (del G) eller därmed jämförbara månadslöner höjs 1.10.2025 genom en allmän förhöjning. Förhöjningen är 2,5 procent. Nivåtillägget (del G § 9–10), behörighetstillägget (del G § 11) och det individuella tillägget (del A § 11/AKTA kap. II § 11) höjs i enlighet med den allmänna förhöjningen.
mom. 2 Lönesättningen och lönegrupperna
De höjda grundlönerna i lönesättningen och de höjda nivålönerna i lönegrupperna (del G) framgår av lönebilagan i UKTA.
§ 3 Avtalshöjningar år 2026
mom. 1 Allmän förhöjning 1.8.2026
De anställdas uppgiftsrelaterade löner, nivålöner (del G) eller därmed jämförbara månadslöner höjs 1.8.2026 genom en allmän förhöjning. Förhöjningen är 2,27 procent. Nivåtillägget (del G § 9–10), behörighetstillägget (del G § 11) och det individuella tillägget (del A § 11/AKTA kap. II § 11) höjs i enlighet med den allmänna förhöjningen.
mom. 2 Lönesättningen och lönegrupperna
De höjda grundlönerna i lönesättningen och de höjda nivålönerna i lönegrupperna (del G) framgår av lönebilagan i UKTA.
mom. 3 Lokal justeringspott 1.10.2026
Den lokala justeringspotten är 0,2 procent av lönesumman inom tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorns undervisningspersonal. Om samförstånd inte nås om fördelningen av den lokala potten, beslutar arbetsgivaren hur den fördelas.
mom. 4 Justeringspott enligt utvecklingsprogrammet 1.10.2026
Justeringspotten har fastställts i löneutvecklingsprogrammet för åren 2026–2027. Potten är 0,4 % av lönesumman inom UKTA.
Av utvecklingspotten 1.10.2026 riktas 0,2 procentenheter av lönesumman inom UKTA centraliserat till reformen av arbetstidssystemet för speciallärare i grundskolan. En eventuell oanvänd del av potten kan riktas till utveckling av löne- och arbetstidssystemet i UKTA på annat sätt. Om den pott som reserverats för reformen av arbetstidssystemet för speciallärare i grundskolan inte anses vara tillräcklig, kan även en större andel av potten 1.10.2026 vid behov användas för genomförandet av reformen.
Reformen av arbetstidssystemet för speciallärare är i linje med de förändrade arbetsuppgifterna till följd av bland annat ändringarna i bestämmelserna om stöd för lärande. Målet med reformen är att allt lärararbete ska beaktas i lönen och arbetstiden.
Ett förhandlingsresultat om arbetstidssystemet för speciallärare ska uppnås före 31.3.2026. Det nya systemet kan börja tillämpas 1.8.2026 och övergången till det nya systemet ska ske senast 1.8.2027. Kommunen kan införa det nya systemet stegvis på det sätt som den anser ändamålsenligt, till exempel skolvis. Om ett förhandlingsresultat inte uppnås inom utsatt tid, överförs den andel av utvecklingsprogrammets justeringspott (0,2 procentenheter) som reserverats för reformen till en omförhandlad tidpunkt för införande av systemet. Avtalsparterna har inte förbundit sig till att kompensera eventuella förseningar.
Resten av justeringspotten på 0,4 % 1.10.2026 används som lokal justeringspott från 1.10.2026 om man inte avtalar om en centraliserad användning av hela potten. Den lokala potten fördelas separat på del G och på övriga UKTA.
§ 4 Avtalshöjningar år 2027
mom. 1 Allmän förhöjning 1.4.2027
De anställdas uppgiftsrelaterade löner, nivålöner (del G) eller därmed jämförbara månadslöner höjs 1.4.2027 genom en allmän förhöjning. Förhöjningen är 2,0 procent. Nivåtillägget (del G § 9–10), behörighetstillägget (del G § 11) och det individuella tillägget (del A § 11/AKTA kap. II § 11) höjs i enlighet med den allmänna förhöjningen.
mom. 2 Lönesättningen och lönegrupperna
De höjda grundlönerna i lönesättningen och de höjda nivålönerna i lönegrupperna (del G) framgår av lönebilagan i UKTA.
mom. 3 Lokal justeringspott 1.4.2027
Den lokala justeringspotten är 0,4 procent av lönesumman inom tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorns undervisningspersonal. Om samförstånd inte nås om fördelningen av den lokala potten, beslutar arbetsgivaren hur den fördelas.
mom. 4 Lokal justeringspott enligt utvecklingsprogrammet 1.4.2027
Den lokala justeringspotten har fastställts i löneutvecklingsprogrammet för åren 2026–2028.
Närmare information finns i programmet för utveckling av kommun- och välfärdssektorns lönestrukturer och lönesystem 2026–2028.
Om parterna har nått ett förhandlingsresultat om införandet av arbetstidssystemet för speciallärare i grundskolan enligt § 3 mom. 4, fördelas potten på 0,4 % 1.4.2027 separat på del G och på övriga UKTA. I annat fall fördelas potten utan uppdelning mellan del G och övriga UKTA.
mom. 5 Stupstock för avtalshöjningarna 2027
År 2027 är de avtalshöjningar som anges i mom. 1–3 sammanlagt 2,4 %. Om kollektivavtalet för arbetstagare inom teknologiindustrin (Industrifacket rf och Teknologiindustrins arbetsgivare rf) sägs upp inför det tredje året och avtalshöjningarna för avtalets sista år ändras, följer avtalshöjningarna i momenten förhöjningarna i det nya kollektivavtalet för arbetstagare inom teknologiindustrin i samma förhållande.
§ 5 Avtalshöjningar år 2028
mom. 1 Lokal justeringspott enligt utvecklingsprogrammet 1.2.2028
Den lokala justeringspotten har fastställts i löneutvecklingsprogrammet för åren 2026–2028. Närmare information finns i programmet för utveckling av kommun- och välfärdssektorns lönestrukturer och lönesystem 2026–2028.
Potten på 1 % 1.2.2028 fördelas separat på del G och på övriga UKTA.
§ 6 Förfaranden med de lokala justeringspotterna
mom. 1 Fördelning av de lokala justeringspotterna
När de lokala justeringspotterna fördelas är syftet först och främst att trygga tillgången på personal, rätta till lokala missförhållanden i lönerna samt stödja resultat- och produktivitetsfrämjande omorganiseringar av verksamheten och arbetsuppgifterna. Samtidigt gäller det att se till att lönenivån för personer i lednings- och chefsställning och för andra anställda utanför lönegrupperna står i rätt proportion till de underställdas löner eller till lönerna i jämförbara grupper.
De lokala justeringspotterna används för höjning av uppgiftsrelaterade löner, nivålöner (del G) och tillsvidare gällande nivåtillägg (del G § 9 och 10) och/eller för betalning av individuella tillägg eller motsvarande förhöjningar.
mom. 2 Beräkning av de lokala justeringspotterna
De lokala justeringspotterna beräknas på lönesumman under en så normal månad som möjligt för dem som omfattas av detta avtal.
Utvecklingspotten 1.10.2026 enligt § 3 mom. 4 i detta underteckningsprotokoll och den lokala utvecklingspotten 1.2.2028 enligt § 5 mom. 1 fördelas separat på del G och på övriga UKTA. Därför beräknas lönesummorna separat för del G och för övriga UKTA. Detsamma gäller utvecklingspotten 1.4.2027, om samförstånd kan nås om reformen av arbetstidssystemet för speciallärare inom den grundläggande utbildningen.
mom. 3 Användning av och förhandlingar om de lokala justeringspotterna
Den lokala arbetsgivarens och huvudavtalsorganisationernas representanter förhandlar om användningen av de lokala justeringspotterna. Förhandlingarna inleds i god tid innan potten träder i kraft. Målet för förhandlingarna är att ge personalen faktiska påverkningsmöjligheter och att i mån av möjlighet uppnå samförstånd genom att höra förhandlingsparterna på lika villkor. I början av förhandlingarna ska arbetsgivaren ge förhandlarna den information som behövs, såsom lönesummans storlek, antalet anställda och beräkningsgrunderna för justeringspotten. Över förhandlingarna ska det upprättas ett protokoll där parternas ståndpunkter med eventuella motiveringar framgår.
mom. 4 Utredning om justeringspotterna
Arbetsgivaren ska utan oskäligt dröjsmål ge huvudavtalsorganisationernas representanter en skriftlig utredning om hur justeringspotterna fördelats. Av utredningen ska framgå den fördelade pottens storlek i euro. Av utredningen ska framgå hur justeringspotten fördelas samt vilken kostnadseffekt justeringspotterna har. Utredningen ska också innehålla separata uppgifter om olika lokala justeringspotter.
§ 7 Medlemsavgifter till fackföreningar
Vid inkasseringen av medlemsavgifter för fackanslutna anställda följs anvisningarna från 1.5.2022 (KT:s cirkulär 4/2022).
§ 8 Fortlöpande förhandlingar
Avtalsparterna iakttar principerna om fortlöpande förhandlingar under avtalsperioden i de kollektivavtalsfrågor som parterna tar upp.
§ 9 Arbetsgrupper under avtalsperioden
Följande arbetsgrupper tillsätts för avtalsperioden:
Arbetsgrupp för arbetstids- och lönesystem i del B
Arbetsgruppen ska före 31.3.2026 komma överens om hur ändringarna i stödet för lärande inom den grundläggande utbildningen ska genomföras i fråga om bestämmelsen i UKTA del B § 2 punkt 3 vid beräkningen av lönegrundsgrupperna. Avtalsparterna KT och OAJ/FOSU rf är eniga om beräkningen av ändringens eventuella kostnadseffekter och finansieringen av kostnaderna i enlighet med vad som överenskommits i bilagan till detta underteckningsprotokoll. För eventuella kostnader används justeringspotten 1.10.2026 enligt utvecklingsprogrammet.
Arbetsgruppen ska före 31.3.2026 komma överens om ett nytt arbetstidssystem för speciallärare inom den grundläggande utbildningen i enlighet med § 3 mom. 4 i detta underteckningsprotokoll. För kostnaderna för arbetstidssystemet används justeringspotten 1.10.2026 enligt utvecklingsprogrammet. Den nya arbetstids- och lönemodellen införs genom arbetsgivarens beslut 1.8.2026 eller senast 1.8.2027.
Arbetsgruppen utreder vilka konsekvenser ändringarna i stödet för lärande inom den grundläggande utbildningen har för lärarnas arbetsuppgifter och hur dessa konsekvenser bör beaktas i kollektivavtalets löne- och arbetstidsbestämmelser. En sådan fråga är åtminstone stödundervisningen som enligt planerna ska ges i form av gruppspecifikt stöd och det ökade samarbetet mellan lärarna.
Arbetsgruppen utreder också behovet av att uppdatera bestämmelserna i UKTA del A kap. VI (gemensamma lärare) och samordningen inom helheten av skol- och läroanstaltsbestämmelser i UKTA. Arbetsgruppen utreder också möjligheterna att förenhetliga löne- och arbetstidsbestämmelserna för tjänsteinnehavare och timlärare som undervisar inom allmänbildande utbildning inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen.
Arbetsgrupp för tjänsteresor och tjänsteförrättningsresor inom yrkesutbildningen (del C)
Arbetsgruppen förhandlar om specialbehoven i fråga om den tid som används för tjänsteresor och tjänsteförrättningsresor för lärare och studiehandledare vid yrkesläroanstalter.
Lönearbetsgrupp för undervisningspersonalen inom småbarnspedagogiken (del G)
Arbetsgruppen förhandlar om utvecklingen av lönesystemet i del G.
§ 10 Betalning av justerade löner
a) De justerade lönerna, arvodena och tilläggen betalas första gången senast inom två månader efter att justeringarna trätt i kraft. Om stora arbetsgivare inte kan iaktta dessa tidsfrister, betalas de justerade lönerna, arvodena och tilläggen senast inom tre månader efter att justeringarna trätt i kraft.
b) Retroaktiva förhöjningar betalas senast inom tre månader efter att justeringarna trätt i kraft och hos stora arbetsgivare senast inom fyra månader efter att justeringarna trätt i kraft.
De justerade lönerna, arvodena eller tilläggen har betalats i tid när förhöjningarna betalas på den anställdas normala lönebetalningsdag.
Tillämpningsanvisning
Exempel 1
Tidpunkten för lönejusteringen är 1.10.2025. Löner och ersättningar enligt punkt a) har betalats i tid när de betalas senast på den anställdas normala lönebetalningsdag i december 2025.
I fråga om retroaktiva förhöjningar (b) på den normala lönebetalningsdagen i januari 2026, om retroaktiva förhöjningar betalas.
Man bör alltid sträva efter att betala allmänna förhöjningar i tid, om det är möjligt.
Exempel 2 stora arbetsgivare
Tidpunkten för lönejusteringen är 1.10.2025. Löner och ersättningar enligt punkt a) har betalats i tid när de betalas senast på den anställdas normala lönebetalningsdag i januari 2026.
I fråga om retroaktiva förhöjningar (b) på den normala lönebetalningsdagen i februari 2026, om retroaktiva förhöjningar betalas.
Man bör alltid sträva efter att betala allmänna förhöjningar i tid, om det är möjligt.
c) Arbetstidsersättningarna betalas på basis av den enligt avtalsändringarna förhöjda ordinarie lönen från början av den kalendervecka som följer efter förhöjningstidpunkten. Effekten av förhöjningen betalas från början av kalenderveckan, om förhöjningstidpunkten är den första dagen i kalenderveckan.
d) I periodarbete betalas arbetstidsersättningarna på basis av den enligt avtalsändringarna förhöjda ordinarie lönen från början av den arbetsperiod som följer efter förhöjningstidpunkten. Förhöjningens effekt på arbetstidsersättningarna betalas från början av arbetsperioden, om arbetsperioden innehåller fler kalenderdagar med förhöjning enligt avtalsändringarna.
Helsingfors, den 5 maj 2025
KOMMUN- OCH VÄLFÄRDSOMRÅDESARBETSGIVARNA KT
FÖRHANDLINGSORGANISATIONEN FÖR OFFENTLIGA SEKTORNS UTBILDADE FOSU RF
Bilaga: UKTA del B § 2 punkt 3 / beräkningen av lönegrundsgrupper efter ändringarna i stödet för lärande
UKTA del B § 2 punkt 3 / beräkningen av lönegrundsgrupper efter ändringarna i stödet för lärande
På grund av de lagändringar gällande stöd för lärande i lagen om grundläggande utbildning som träder i kraft 1.8.2025, fattas stödbesluten i fortsättningen i form av beslut om elevspecifikt stöd i stället för beslut om särskilt stöd.
På grund av ändringarna i stödet kräver beräkningen av lönegrundsgrupper i UKTA del B § 2 en ändring i fråga om punkt 3. Eftersom lagändringens inverkan på omfattningen av och belastningen i rektorns administrativa arbete inte kan bedömas förrän ändringen genomförs, har avtalsparterna KT och OAJ/FOSU rf beslutat om en övergångsperiod för läsåret 1.8.2025–31.7.2026. Under denna tid kan rektorns lönesättning och antalet undervisningstimmar som en del av undervisningen ändras utgående från punkt 3 endast om förändringen är så uppenbar att den skulle ha genomförts även om ändringen av stödet för lärande inte hade gjorts.
Avtalsparterna KT och OAJ/FOSU rf utreder under början av 2026 hur ändringarna i stödet för lärande ska genomföras vid beräkningen av lönegrundsgrupper i fråga om punkt 3 från och med 1.8.2026. Utbildningsanordnarna ges anvisningar om detta före utgången av mars 2026. KT och OAJ/FOSU rf har kommit överens om att ändringen i beräkningssättet i mån av möjlighet ska genomföras kostnadsneutralt så att rektorernas uppgiftsrelaterade löner inte ändras på grund av ändringen i beräkningssättet. Avtalsparterna har gemensamt konstaterat att ändringen kan ha oförutsedda kostnadseffekter exempelvis i fråga om garantilönerna.
Avtalsparterna utreder hur mycket antalet beslut om elevspecifikt stöd förändras jämfört med antalet beslut om särskilt stöd. Divisorn i punkt 3 ändras så att antalet lönegrundsgrupper i princip förblir oförändrat.
Avtalsparterna är beredda på att ändringen av divisorn i punkt 3 inte kommer att vara kostnadsneutral. För eventuella kostnader används justeringspotten 1.10.2026 enligt utvecklingsprogrammet.
KT och OAJ/FOSU rf har förbundit sig till det ovannämnda.