Anvisning
AKTA

Ändringar i den särskilda bestämmelsen om arbetstiden för barnträdgårdslärare 1.5.2018

Den särskilda bestämmelsen om arbetstiden för daghemsföreståndare, barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare ändras 1.5.2018. Med anledning av den nya avtalsbestämmelsen behöver kommunen ändra de gällande anvisningarna om barnträdgårdslärarnas arbetstid.

1. Hur ändras den särskilda bestämmelsen om arbetstiden för daghemsföreståndare, barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare 1.5.2018?

I arbetstidsbestämmelsen har det gjorts tre stora ändringar:

  • Andelen veckoarbetstid som ska reserveras har höjts till 13 procent.
     
  • Andelen veckoarbetstid som ska reserveras är avsedd för planering, utvärdering och utveckling samt utarbetande av planer för förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken. Utöver arbetstiden för dessa uppgifter ska arbetstid i fortsättningen också reserveras för samarbetsuppgifter.
     
  • Tillämpningsområdet för bestämmelsen har utvidgats till att utöver föreståndarna och lärarna inom småbarnspedagogiken också gälla de barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare som arbetar på sjukhus.

2. Varför ändras den särskilda bestämmelsen om arbetstiden för daghemsföreståndare, barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare 1.5.2018?

Avtalsbestämmelserna har ändrats på grund av de förändringar som skett i dessa yrkesgruppers arbete under de senaste tio åren och bland annat med anledning av den kvantitativa och kvalitativa utvecklingen av de lagstadgade målen och planerna för småbarnspedagogiken.

Skyldigheterna i lagen om småbarnspedagogik har klart utökat den pedagogiska planeringen samt utvärderings- och utvecklingsuppgifterna för daghemsföreståndare, barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare. Enligt lagen ska barnträdgårdslärarna göra upp planer för småbarnspedagogiken.

Tidpunkten 1.5.2018 bestämdes av att också andra nya arbetstidsbestämmelser träder i kraft i maj. I början av avtalsperioden reserverades det tid för att bereda införandet av de nya avtalsbestämmelserna och uppdatera de digitala programmen för planering och uppföljning av arbetstiden.

3. På vilket sätt ska daghemmens gällande anvisningar om arbetstiden för barnträdgårdslärare ändras?

Med anledning av de nya avtalsbestämmelserna behöver kommunerna ändra de gällande anvisningarna om barnträdgårdslärarnas arbetstid före maj 2018. De lönar sig att bereda de nya anvisningarna tillsammans med daghemsföreståndarna och de huvudförtroendemän som bevakar barnträdgårdslärarnas intressen.

Därefter ska daghemsföreståndaren tillsammans med personalen behandla ändringarna i användningen av arbetstiden för anställda som arbetar med undervisning och fostran. I samband med planeringen av verksamheten är det viktigt att dra upp riktlinjer för arbete utanför barngruppen för hela läsåret/verksamhetsåret.

Det finns anledning att informera hela personalen, eftersom det är bra om alla anställda känner till spelreglerna för användningen av arbetstiden.

4. Hur beaktas den tid som behövs för planering, utvärdering och utveckling i arbetsskiftsförteckningen?

För de ovan nämnda yrkesgrupperna bör arbetstiden planeras så att det i arbetsskiftsförteckningen reserveras tillräckligt med tid för följande uppgifter utanför barngruppen:

  • planering av undervisning och fostran inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
  • utvärdering och utveckling samt
  • utarbetande av planer för förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken.

Allmänt taget anses cirka 13 procent av arbetstiden gå åt till sådana uppgifter. Det betyder att cirka 5 timmar per vecka bör reserveras för dessa uppgifter i arbetsskiftsförteckningen.

De anställda bör ha faktiska möjligheter att utföra planering-, utvärderings- och utvecklingsarbete under de tider som anges i arbetsskiftsförteckningen. Den reserverade tiden bör inte delas in i alltför små delar eller förläggas till sådana tider då barngruppen har särskilt stort behov av pedagogisk kompetens.

5. För vilka uppgifter är arbetstidsandelen på cirka 13 procent avsedd?

Enligt den nya avtalsbestämmelsen är arbetstidsresursen avsedd för följande uppgifter utanför barngruppen:

  • pedagogisk planering av undervisning och fostran inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
  • utvärdering och utveckling samt
  • utarbetande av planer för förskoleundervisningen och småbarnspedagogik.

Vid planering av arbetstiden för en daghemsföreståndare som deltar i undervisningen och fostran för barngrupper eller för en vice föreståndare eller barnträdgårdslärare i motsvarande ställning bör den tid som behövs för ledningen av daghemmet och chefsarbetet samt planering, utvärdering, utveckling och samarbete beaktas i arbetstidsplaneringen.

Dessa anställda kan utföra planeringen, utvärderingen och utvecklingen av småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen självständigt eller också kan flera barnträdgårdslärare eller en barnträdgårdslärare och specialbarnträdgårdslärare utföra uppgifterna tillsammans. Planerna för småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen ska enligt lagen göras upp av personer med barnträdgårdslärarbehörighet.

6. Under vilken tid ska samarbetsuppgifter utföras?

Alla arbetsuppgifter ska utföras under ordinarie arbetstid, och den tid som använts för arbetsuppgifterna räknas som arbetstid.

I arbetsskiftsförteckningen ska det reserveras tillräckligt med tid för möten med föräldrarna samt mångprofessionellt samarbete och samarbete med sakkunniga.

I fortsättningen bör tid för samarbetsuppgifter reserveras utöver tiden för planering, utvärdering och utveckling.

7. Vad avses med mångprofessionellt samarbete och samarbete med sakkunniga?

Mångprofessionellt samarbete är samarbete mellan de anställda på daghemmet, till exempel team- och personalmöten.

Samarbete med sakkunniga är samarbete över sektorsgränserna, till exempel med undervisningsväsendet, hälso- och sjukvården eller socialväsendet.

8. Kan arbetstidsresursen användas till gemensamma veckomöten för hela personalen, utvecklings- och utbildningsevenemang eller planering som möjliggör delaktighet för föräldrarna?

Arbetstidsresursen är avsedd för följande uppgifter utanför barngruppen:

  • pedagogisk planering av undervisning och fostran inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
  • utvärdering och utveckling samt
  • utarbetande av planer för förskoleundervisningen och småbarnspedagogik.

Tid för möten som gäller hela personalen samt utvecklings- och utbildningsevenemang bör reserveras utöver tiden för planering, utvärdering och utveckling.

Den tid som behövs för möten med föräldrarna bör reserveras utöver tiden för planering, utvärdering och utveckling, oberoende av vilka frågor som behandlas vid mötet med föräldrarna.

9. Kan andelen arbetstid som används för planering, utvärdering och utveckling variera under verksamhetsåret?

Behovet av tid för planering, utvärdering och utveckling kan variera till exempel månadsvis beroende på bland annat barnträdgårdslärarens uppgifter och verksamhetens behov.

I början av verksamhetsperioden är behovet av planering större, och i slutet av perioden har utvärdering och utveckling en större roll. Tiden som behövs för att utarbeta planer för förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken kan variera, eftersom arbetet inte nödvändigtvis fördelar sig jämnt på de olika månaderna under verksamhetsåret.

10. Kan en barnträdgårdslärare utföra planerings-, utvärderings- och utvecklingsuppgifter hemma? Hur antecknas det i arbetsskiftsförteckningen?

En del av arbetstiden kan användas utanför arbetsplatsen enligt närmare anvisningar av chefen. Till exempel kan planerings-, utvärderings- och utvecklingsuppgifter som en lärare utför självständigt också utföras på distans. Gemensam planering och individuella planer för barnen görs i allmänhet på arbetsplatsen.

I den fastställda arbetsskiftsförteckningen ska all arbetstid som reserverats för arbete utanför barngruppen finnas antecknad. En del av denna arbetstid kan förläggas till början eller slutet av arbetsskiftet för arbete som utförs utanför arbetsplatsen. Chefen bestämmer om arbetet ska utföras på eller utanför arbetsplatsen. På grund av ansvarsfrågan bör det antecknas om arbetet utförts på arbetsplatsen eller någon annanstans.

11. Hurdana krav kan man ställa på de lokaler och redskap som behövs för planeringsuppgifterna?

De individuella planerna för förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken ska i allmänhet utarbetas på arbetsplatsen så att sekretessbestämmelserna uppfylls. Därför bör varje daghem ha tillräckligt med lugna arbetsställen och redskap för detta arbete.

Självständiga planerings-, utvärderings- och utvecklingsuppgifter kan läraren utföra också hemma. Särskilt om det är brist på lämpliga arbetsställen på daghemmet kan arbetsgivaren besluta att uppgifter utförs utanför arbetsplatsen.

När arbetsgivaren ordnar plats för arbetet finns det skäl att åtminstone se till att

  • det finns tillräckligt med datorer
  • att det finns ett lugnt ställe där man kan arbeta ostört med tillräcklig belysning och ventilation
  • att arbetsbordet och arbetsstolen kan justeras
  • att det finns tillräckligt med förvaringsutrymme för planeringsmaterialet
  • att alla lärare vid daghemmet har möjlighet att utföra skriftliga arbetsuppgifter under den reserverade tiden och eventuellt samtidigt.